SDB Leerplatform (Release 277)
Release 277 is op 31 oktober op de acceptatieomgevingen geplaatst en gaat 8 november in productie. Deze update bevat 2 doorontwikkelingen en 5 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over.
Doorontwikkelingen
FOCUS 2023Export Bekwaamheden Matrix nu ook met 'stoplichtmodel'
De draaitabel in de Excel-export van de Bekwaamheden Matrix toont nu ook een kleurindicatie. Niet bekwaam = rood, verlopende bekwaamheid = oranje en bekwaam = groen.
FOCUS 2023Alle dagen van meerdaagse training zichtbaar
In het overzicht van aankomende activiteiten (te bereiken via de tegel op het dashboard) worden nu alle dagen van een meerdaagse training individueel weergegeven. Een driedaagse training komt dus 3x in de lijst voor zodat in 1 oogopslag te zien is welke activiteiten de komende tijd op de planning staan.
Opgeloste Bugs
- Het is weer mogelijk om een eerder geselecteerde werk- of leervorm (zoals community of leertraject) te openen omdat deze niet langer 'geselecteerd' blijft in het uitklaplijstje van de betreffende tegel
- De keuze om standaard- of eigen mailsjablonen te gebruiken, blijft nu 'opgeslagen' (schakelaar blijft in- of uitgeschakeld).
- Het historie overzicht in het bekwaamhedenrapport toont weer de juiste gegevens op basis van de geselecteerde datum.
- Bekwaamheden die nooit verlopen (enkel eenmalige activiteiten) worden nu ook meegeteld in de bekwaamheden tegel op het dashboard.
- De synchronisatie van wijzigingen op afdelingen wordt vaker uitgevoerd (waardoor wijzigingen sneller worden verwerkt).
Mededeling
Bekwaamheidspaspoort: filter 'gekoppelde bekwaamheden' (bekwaamheden uit verleden) is vervallen
Zoals opgenomen in onze ontwikkelfocus hebben wij de afgelopen periode gewerkt aan grootschalige architectuuraanpassingen (t.b.v. meer flexibiliteit voor verdere doorontwikkeling en een duurzaam gebruik van het leerplatform).
Gedurende deze optimalisatieslag hebben wij geconstateerd dat het blijven bijhouden van toewijzingen (en bijbehorende statussen) - die in de huidige situatie voor de gebruiker niet meer toepassing zijn - zeer complex en foutgevoelig is. Zo ontstond er vaak onopgemerkt een ‘mismatch’ tussen de bekwaamheden zoals ze waren ingericht gedurende de periode waarin de medewerker werkzaam was op de afdeling en de huidige situatie.
Ook lijkt het ongewenst om op slechts 1 plek in de applicatie (bekwaamheidspaspoort) ‘verouderde’ informatie op te slaan die in andere delen van de applicatie niet meer van toepassing is.
Om de performance en betrouwbaarheid van het systeem te kunnen blijven garanderen, hebben wij daarom moeten besluiten om deze functionaliteit te laten vervallen (inmiddels is ook de betreffende filteroptie in het bekwaamheidspaspoort verwijderd).
Vanzelfsprekend hadden wij deze aanpassing in een eerder stadium willen communiceren zodat jullie hier beter rekening mee hadden kunnen houden, waarvoor onze excuses.
Alternatieven op korte termijn:
- Als het gaat om bewijslast, kan gebruik worden gemaakt van het historie overzicht in het Bekwaamheden Rapport (dashboard). Daar kan voor de betreffende medewerker een uitdraai worden gemaakt van al zijn/haar bekwaamheden op een specifiek moment (bijvoorbeeld voor de wisseling van afdeling / functie).
- Als men graag bekwaamheden wil blijven bijhouden, dan kunnen de betreffende bekwaamheden op verzoek individueel gekoppeld worden. Deze blijven dan op persoonlijk niveau zichtbaar en men kan zich blijven bekwamen.
Als laatste willen wij benadrukken dat wij open staan voor een gesprek gericht op het vinden van een nieuwe functionaliteit als duurzame oplossing. Wij zijn dan met name benieuwd naar de reden om dergelijke informatie inzichtelijk te houden en of er mogelijk andere oplossingen beter passen (denk hierbij aan de mogelijkheid dat een medewerker zijn eigen historierapport kan inzien).