SDB Leerplatform (Release 246)
Release 246 is op 24 augustus op de acceptatieomgevingen geplaatst en gaat op 31 augustus in productie. Deze update bevat 2 nieuwe functionaliteiten, 5 doorontwikkelingen en 10 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over.
Nieuwe functionaliteiten
Importbeheer
Een compleet nieuw onderdeel voor beheerders: importbeheer. In dit scherm kunnen beheerders - in goede onderlinge afstemming met consultants - grote datasets importeren.
Aan de hand van een importbestand dat - samen met of door de consultant - wordt ingevuld, kunnen vrijstellingen voor bekwaamheden en (historische) e-learning resultaten worden geïmporteerd. Goed om te weten: in de toekomst wordt het mogelijk ook andere data te importeren.
Het is van belang het juiste format te gebruiken, de data accuraat in te vullen en de import grondig te controleren voordat deze wordt geüpload. Mocht er onverhoopt iets mis zijn met het bestand of de data, dan wordt de import niet doorgevoerd en wordt de precieze fout teruggekoppeld. Deze dient hersteld te worden zodat het bestand daarna opnieuw geüpload kan worden.
Bekwaamheden: zelf vrijstelling geven
Beheerders kunnen bij het bewerken van een bekwaamheid aangeven of medewerkers die hieraan worden toegewezen zichzelf een vrijstelling mogen geven. Als dit is ingeschakeld kan een medewerker op de detailpagina van een bekwaamheid een vrijstelling instellen al dan niet aangevuld met een bijlage (verantwoording).
Doorontwikkelingen
Resultatenpagina: beste resultaat
Het resultatenoverzicht in het portfolio van iedere medewerker is geoptimaliseerd. Zo is het beste (nog geldende) resultaat nu direct zichtbaar, kunnen certificaten snel gedownload worden en wordt met een 'chip' ook de actuele status getoond (bijvoorbeeld als de medewerker al is ingeschreven voor een nieuwe cursus of de e-learning module reeds opnieuw heeft gestart). Door een regel open te klappen kunnen alle (historische) resultaten bekeken worden.
Goed om te weten: deze verbeteringen zijn ook doorgevoerd op het tabblad 'verplichte opleidingen' (gelijkgetrokken). Het is vanaf nu dus ook mogelijk om daar een certificaat te downloaden van reeds afgeronde opleidingen.
Optimalisatie bekwaamheden toewijzen (afdeling/functie)
Het selecteren van afdelingen en functies tijdens het toewijzen van een bekwaamheid werkt nu soepeler; je kunt meerdere selecties aanklikken zonder dat het uitklaplijstje dichtklapt (voorheen moest dit 1 voor 1).
Microlearnings standaard verborgen in catalogus
Microlearnings worden niet langer getoond in de catalogus, tenzij er specifiek naar gezocht wordt (met het filter). Dat betekent dat de catalogus overzichtelijker is en dat de arrangementen waar de microlearnings onderdeel van zijn sneller gevonden kunnen worden.
Vormgeving inlogscherm & fotoheader
De witte kaartjes op zowel de inlogpagina als op de fotoheader zijn nu semi-transparant met een zogenoemd 'blur-effect'. Dit zorgt voor een moderne uitstraling en komt de leesbaarheid ten goede.
Laadanimatie bij matrixweergave
Wanneer de matrixweergave van bekwaamheden op een afdeling geopend wordt, wordt nu een laadanimatie getoond totdat de pagina volledig is geladen.
Opgeloste Bugs
- In het overzicht verplichte opleidingen worden nu ook medewerkers getoond die nog niet gestart zijn. Daarnaast is de status 'niet behaald/behaald' vervangen door 'niet voldaan/voldaan' (in lijst en filter).
- De term 'onvolledig' wordt niet langer ten onrechte getoond in een PDF export van het bekwaamheidspaspoort. Ook wordt nu de juiste exportdatum getoond (in plaats van de verloopdatum).
- In diezelfde export wordt nu ook niet langer 'nog niet afgerond' getoond voor bekwaamheden die wel zijn afgerond, maar nooit verlopen.
- Als een activiteit binnen een bekwaamheid optioneel is, wordt het veld 'verplicht vanaf' niet meer getoond.
- Het is weer mogelijk om terug te navigeren vanuit een catalogusitem als deze geopend is vanuit het weekoverzicht (beheer -> klassikaal -> weekoverzicht).
- Microlearnings worden niet langer getoond als type 'unknown' in het portfolio van medewerkers.
- Het afrekenen van catalogusitems is geoptimaliseerd. De knop is nu vertaald (betalen ipv buy), dubbelklikken is onmogelijk gemaakt en als er iets mis gaat tijdens de aankoop, is het weer mogelijk om je direct opnieuw in te schrijven (waarbij de plek weer opnieuw gereserveerd wordt).
- Catalogusitems verdwijnen niet langer achter de filterbalk.
- Het filter van het gebruikersbeheer valt niet langer over het scherm heen bij het aanmaken van een nieuwe SSO-gebruiker.
- Op de detailpagina van een opleiding binnen een afdeling (afdeling -> verplichte opleiding -> details) worden nu alle verplichte deelnemers opgehaald waardoor de getoonde aantallen weer kloppen.