SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliĆ«ntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner
  • SDB Labs

Jump to Month

  • November 2025
  • October 2025
  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB EPD USER/REFLEX
een maand geleden

SDB EPD USER/REFLEX (Release 9.28)

Een nieuw overlegbord beschikbaar in NOVA

In de vorige release hebben wij een nieuw FACT bord uitgeleverd. In deze release zijn we een stap verder gegaan. We hebben flexibiliteit aangebracht aan het bord en de inrichting ervan, waardoor dit overlegbord breder inzetbaar wordt. Zo hebben wij er in deze release voor gezorgd dat het bord ook als klinisch bord gebruikt kan worden. In overleg met onze klanten middels de advisory boards zijn we tot een hele mooie set aan nieuwe functionaliteit gekomen waardoor het bord nu ook in een klinische setting te gebruiken is! Hier zijn wij erg trots op.

Ga in NOVA naar inrichting dashboards. In het menu navigeer je naar Overlegborden. Daar zie je het volgende:
Door voor type "Anders" te kiezen, wordt het geen FACT bord maar bijvoorbeeld een klinisch bord. je kunt het bord voor één of meerdere afdelingen tegelijk maken. Vervolgens kun je in de inrichting aangeven wat er allemaal op het bord te zien moet zijn. Je kunt kiezen welke invulvelden er in het middelste deel van het bord getoond moeten worden en welke raadpleegvelden aan de linkerkant van het bord:

 De gekozen invuldvelden zijn blauw. De uitgegrijsde invulvelden zijn velden die niet aan te passen zijn. 


Cliëntinfo bestaat uit raadpleegvelden die gekozen kunnen worden voor een overlegbord. vanuit deze raadpleegvelden wordt soms al wat informatie getoond, of door erop te klikken kom je uit bij de betreffende informatie, zoals een vragenlijst of het sociaal netwerk. Dit opent in een nieuwe tab, zodat je het overlegbord altijd nog bij de hand hebt. 


Het overlegbord is terug te vinden in het menu wanneer er naar een afdeling/groep dasboard is genavigeerd. Ook is er een widget op een afdeling/groep dashbord te plaatsen. 


Vervolgens is er een overlegbord te zien met cliënten van de betreffende afdeling/groep. 


Bij een geselecteerde cliënt worden de details inzichtelijk. Het middelste deel bevat velden die ook te muteren zijn. Aan de rechterkant zijn alle gekozen raadpleegvelden terug te vinden. 


Reanimatiebeleid 

Het is mogelijk gemaakt om een nieuwe toestemming 'Reanimatiebeleid' toe te voegen aan een toestemmingen set onder categorie Behandelaanwijzing. Deze toestemming is bedoeld om vast te leggen of artsen vinden dat een patiënt wel of niet dient te worden gereanimeerd. Dit reanimatiebeleid kan afwijken van de wilsverklaring 'Niet reanimeren verklaring' van de patiënt.

In USER zie je het reanimatiebeleid op verschillende terug, zoals in een widget en in de header van de cliënt:


 

Bij Medewerkers toevoegen aan dashboard kunnen zoeken op afdeling/groep

In Nova/Reflex is het nu mogelijk om medewerkers aan een dashboards te koppelen middels een filtering op afdeling of afdeling/groep. Indien wordt gefilterd op alleen een afdeling worden alle medewerkers getoond die zijn geautoriseerd voor de betreffende afdeling of voor een of meerdere groepen binnen deze afdeling (in Onderhoud medewerker op tabblad Dienstverband onder 'Afdeling/groep/locatie'). Indien wordt gefilterd op een afdeling/groep worden alle medewerkers getoond die zijn geautoriseerd voor de gehele betreffende afdeling of voor de te filteren afdeling/groep (in Onderhoud medewerker op tabblad Dienstverband onder 'Afdeling/groep/locatie'). In de Groepen lov worden alleen niet beëindigde groepen getoond. Medewerkers met autorisatieniveau 'Geen beperkingen' of 'Anonieme toegang' zonder afdelingen of afdelingen/groepen worden niet geselecteerd bij filtering op afdeling of afdeling/groep. Hetzelfde geldt voor medewerkers die alleen zijn geautoriseerd voor locaties.

 In de inrichting van een dahsboard bij het tabje medewerkers, via de geavanceerde filtermogelijkheden.


De medewerkers van de betreffende afdeling/groep komen in beeld en kunnen per medewerker of in zijn geheel geselecteerd worden. 


Mogelijkheid om meerdere dasboards per medewerker toe te voegen

In Nova/Reflex is het nu mogelijk om een medewerker aan meerdere medewerker dashboards te koppelen.


Plannenmodule: 'Maak rapport' in context menu

In NOVA/Reflex is in de Plannen module de optie 'Maak rapport' toegevoegd aan het context menu (de drie puntjes) conform de optie voor het aanmaken van brieven. Het oude download icoon bij de overige knoppen is hiermee vervallen. Indien er geen rapport is gekoppeld dan verschijnt hierover een melding bij het kiezen van 'Maak rapport'.

 

Wvggz brieven updaten - Per 1 oktober 2025 

Het telefoonnummer van stichting PvP is gewijzigd. Daarom is dit nummer aangepast in de WvGGZ brieven/formulieren. Deze wijziging is gezien de datum ook al meegenomen in de hotfix van 9.27.2. 

Wet -en regelgeving 2026

1. De beroepen Orthopedagoog-generalist (OG) en Physician assistant (PA) worden per 2026 in de beroepscategorie “Gezondheidszorgpsycholoog (Wet Big artikel 3)” geplaatst.

Hiervoor is er een nieuwe codelijst beschikbaar gekomen waarin de beroepen BP22 en BP23 onder de beroepscategorie B06 vallen.

2. Spravato wordt per 2026 een Overige prestatie in plaats van een Toeslag. De werking hiervan is hetzelfde gebleven. Er wordt nu geen TC0015 meer afgeleid maar een OV0166.

Dit behoeft een aanpassing in de inrichting in de generieke conversietabel. De TC0015 krijgt een vanaf (01-01-2025) en t/m (31-12-2025) datum in de kolom. Er zal een nieuw record moeten worden ingevoegd voor de activiteit waaraan de OV prestatie OV0166 kan worden gekoppeld met een vanaf datum 01-01-2026.

3. De AGB instantie code en de naam van de instantie wordt gevuld op het detail scherm van de facturatie bij het ontbreken van de verwijzer als natuurlijk persoon.

4. Bij de prestaties Consultatie bij euthanasieverzoeken (ggz) en Prestatiebeschrijving Nietbasispakketzorg consult (ggz) worden per 2026 de prestaties niet langer vastgesteld per 60 minuten, maar per 15 minuten en daarbij wordt het ‘naar rato’ los gelaten.

5. Als applicatiebeheerder kan aangegeven worden welk ZPM zorglabel er afgeleid moet worden per contactsoort of verrichting of behandeling, zodat er ingericht kan worden of het 'S01 - Digitale zorg' label of 'N05 - Verblijf met rechtvaardigheidsgrond' meegestuurd wordt.

Configuratie: Het nieuwe scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - Zorglabel configuratie.

Vanaf 01-01-2026 willen verzekeraars de zorglabels ‘S01 - Digitale zorg’ en ‘N05 - Verblijf met rechtvaardigheidsgrond’ ontvangen. Het scherm is toegevoegd zodat deze zorglabels kunnen worden geconfigureerd per contactsoort, verrichting of behandelprogramma. Op dit moment mogen alleen de zorglabels S01 en N05 in dit scherm worden geconfigureerd. Het gebruik van andere codes kan een conflict veroorzaken met bestaande zorglabels in het USER-schema.

Nieuwe combinaties kunnen worden toegevoegd door op de knop + te klikken.

Wij raden aan om ‘Datum vanaf’ in te vullen met 01-01-2026 en ‘Datum t/m’ leeg te laten. Nadat de configuraties zijn toegevoegd en de relevante afspraken/verblijfsdagen in de agenda met de juiste waarden zijn geregistreerd, zijn de zorglabels zichtbaar op het detailscherm van de prestaties in de facturatiemodule.

Opmerking: het toevoegen, bewerken of verwijderen van een zorglabelconfiguratie heeft geen impact op bestaande facturen of prestaties. 

Rol: CONFIGURATIE_ZORGLABEL

Zorgvraagtypering

De zorgvraagtyperingsmodule is per 1-1-2026 gewijzigd. In de onderliggende tabelstructuur is een geldigheid toegevoegd, waarbij de huidige codelijsten per 31-12-2025 beeindigd zijn en er een nieuwe set codelijsten geldig is per 1-1-2026. 

De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen en doorontwikkelingen zitten vooral in de nuancering en verbetering van de bruikbaarheid van de bestaande typen:

  • Verduidelijking van typering: Er zijn aanpassingen gedaan in de omschrijvingen en de handleiding om de keuze voor een bepaald zorgvraagtype, met name bij complexe aandoeningen zoals bipolaire stoornissen, eenduidiger te maken voor behandelaars. Dit moet leiden tot minder discussie en meer consistentie in de typering door verschillende zorgaanbieders.
  • Aanpassing van hulpmiddelen: De bijbehorende documenten, zoals de HoNOS+ (Health of the Nation Outcome Scales) en de V&C-lijst (Validatie- en Controlelijst), zijn geactualiseerd om beter aan te sluiten bij de praktijk en de NZa-regels.
  • Focus op doorontwikkeling: Veldpartijen en de NZa erkennen dat het huidige model nog niet optimaal is voor alle doeleinden, zoals zorginkoop op basis van de typering alleen. Daarom wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar verbeteringen op de langere termijn (richting 2028). Het doel is om de indeling beter te laten aansluiten bij de daadwerkelijke behandelkosten en de hoeveelheid zorg die een patiënt nodig heeft, mogelijk door het samenvoegen van bepaalde typen en het toevoegen van 'verzwarende elementen' (zoals eerdere opnames of Wvggz-maatregelen).

In de praktijk betekent deze wijziging dat er functioneel opzicht geen wijziging gedaan kan worden van de typeerdatum tussen de oorspronkelijke situatie (2025 en daarvoor) en de nieuwe situatie (vanaf 2026). Als dit toch uitgevoerd wordt, zal er een foutmelding verschijnen: De zorgvraagtypering is niet te wijzigen naar een andere datum, omdat op deze datum een andere versie van de ZVT geldig is. Verwijder deze ZVT en maak een nieuwe aan. 


Verbeteringen declaratie en facturatie

1. Bepaalde betalers worden niet meer opgenomen in de OHW-aanlevering. Het bestuurlijk hoofdlijnen akkoord MSZ heeft betrekking op de Zorgverzekeringswet (Zvw). Daarom moeten alle gegevens worden aangeleverd over zorg die onder de Zvw valt. Er mag niet aangeleverd worden aan 0212 (krijgsmacht), 3356 (SOV), 3363 (SZVK), 7125 (Orgaan van de verblijfplaats), 9989 (OVV) en 9992 (DJI). 

2. Verbetering OHW aanlevering: Na deze update zal de OHW-aanlevering kopieën van de prestaties gebruiken in plaats van de originele rijen. Dit betekent dat de subtrajecten niet langer uit een ZH310 verdwijnen nadat ze zijn gefactureerd.

3. Bij het openen van de module Inzien facturen worden in de lijst geen aanleveringen (OHW of ANG ZPM-FZ) meer getoond, alleen facturen. Aanleveringen zijn toegankelijk via de module Financieele aanleveringen en door het bericht te openen via de 3 puntjes aan het einde van een rij (Aanlevering bekijken). Als u op de ‘x’ bij ‘Invoice batch’ klikt, worden alle aanleveringen weergegeven, maar geen facturen. Op deze manier kunnen de verschillende berichttypes niet met elkaar worden verward. 

4. Door middel van een tussenscherm met keuze-opties kunnen medewerkers van de financiële administratie nu een selectie maken voor welke financieringsstroom de retourberichten opgehaald moeten:

Declaraties: Financieel beheer → Factureren → Inzien facturen → Ophalen retourberichten

ANG: Financieel beheer → Factureren → Financiële aanleveringen → Meer opties at 'Wacht op antwoord' record → Aanlevering bekijken → Wis filters → Ophalen retourberichten

Belangrijk om te weten: De module houdt rekening met facturen met de status ‘Wacht op antwoord’. Het is niet zeker dat er al een antwoordbericht beschikbaar is in het Vecozo-portaal.