SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliëntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner
  • SDB Labs

Jump to Month

  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB EPD USER/REFLEX
een maand geleden

SDB EPD USER/REFLEX (Release 9.27)


SDB EPD USER/REFLEX 

Overleg bord in USER/REFLEX NOVA (te gebruiken voor FACT)

  • Voor afdeling/groep dashboarden is een nieuwe module 'Overleg bord' opgeleverd ten behoeve van FACT (rol OVERLEG_BORD noodzakelijk). Op dit bord worden alle cliënten getoond met een aangemelde en/of gestarte behandeling op de betreffende afdeling/groep. Per cliënt wordt de foto, naam, geboortedatum, categorie, subcategorie, dagen op bord en de bespreeklijst getoond. Indien een cliënt nieuw is op het overleg bord dan zijn de velden categorie, subcategorie, dagen op bord en de bespreeklijst niet gevuld.
  • Aan het overleg bord is de juridische titel/machtiging toegevoegd. Hier ziet u of een cliënt een juridische titel of machtiging heeft die actueel is. Zijn er meerdere titels, dan wordt de meest recent afgegeven titel getoond en geeft een '+' getal aan dat er meer titels zijn dan de getoonde titel.

  • In het Overleg bord overzicht is het mogelijk om op een cliënt te klikken om de cliënt te bespreken tijdens de FACT vergadering. Wanneer in het overzicht op de cliënt wordt geklikt, opent er een modal in schrijfmodus. Daar kan een rapportage van het FACT overleg aangemaakt worden. Wanneer er op opslaan wordt geklikt wordt de velden opgeslagen en daar verschijnt een melding van onderin het scherm. De (voortgang) rapportage valt door naar de module Voortgangrapportage en wordt getoond met type Overleg bord. Op de dag van de (voortgang)rapportage zelf is deze nog aan te passen. De dag erop is het rapportage verslag onder het kopje Voortgang terug te zien. In het rechter blok worden de raadpleeg velden getoond (juridische titel, waarschuwingen, behandelende medewerkers, diagnose, sociaal netwerk en agenda van de client. Door op de naam van de cliënt te klikken opent het default cliënt dashboard van de medewerker op een nieuw browser tabblad:
  •  
  • Verder is het mogelijk gemaakt om te filteren op 'Dagen op bord', 'Cliënten op bespreeklijst', Categorie, Subcategorie, (Voor)naam, Cliëntnummer, (juridische) titel/machtiging en aantal dagen waarop een juridische titel of machtiging afloopt:

  • De filters op het Overleg bord zijn ook op te slaan, te bewerken, als default in te stellen en te verwijderen.
  • Het is nu mogelijk om een overleg bord widget op een afdeling/groep dashboard te plaatsen. De widget toont hoeveel cliënten er per dag besproken worden. Door in de header van de widget te klikken, of op een van de dagen, wordt genavigeerd naar het overleg bord. Op die manier kan men meer informatie over de cliënten inzien. 


Rapporteren op doelen vanuit het snelmenu in Nova/Reflex:

Vanuit een agenda afspraak kan middels de context menu optie Doelen naar de Doelen module te navigeren. Hier worden de doelen getoond die zijn gekoppeld aan de behandelmodule van de agenda afspraak. Vervolgens kunnen doelen worden toegevoegd, gewijzigd of verwijderd. Tevens is het mogelijk om op de doelen te rapporteren:

Tevens is het mogelijk om vanuit de Bezetting naar de Doelen module te navigeren. Vanuit de Bezetting worden de doelen op zorgplan niveau getoond. 

Waarschuwingen Nova/Reflex

  • In de Nova/Relex module Waarschuwingen is het nu ook mogelijk om de volgende veroorzakende stoffen te registreren bij een allergie:

'doxycycline', 'flucloxacilline', 'ceftazidim', 'morfine', 'trimethoprim' en 'sulfamethoxazol'.

  • Verder is het nu mogelijk om risico/alert 'Drager BRMO - Algemeen' toe te voegen.
  • De header wordt nu automatisch ververst, iedere 5 minuten zodat een andere medewerker ook direct de aanpassingen ziet in bijvoorbeeld de waarschuwingen. 

(Juridische) titels en machtigingen

In de module '(Juridische) titels/machtigingen' is het nu alleen met de nieuwe rol WZD_BEKRACHTIGEN mogelijk om voor titels/machtigingen die vallen onder de wet WZD de onvrijwillige zorg om te zetten of aan te maken met status Bekrachtigd. 

Signaleringen in Nova/Reflex

Bij het openen van een signalering wordt nu getoond dat gegevens worden geladen zodat het duidelijk is dat op de achtergrond de gegevens worden geladen.

Nieuwe rollen Nova/Reflex

In Nova/Reflex zijn de volgende rollen toegevoegd voor de volgende modules:

  • Questmanager (bestaande rol QUESTMANAGER)
  • Jouw Omgeving (bestaande rol JOUWOMGEVING)
  • Bergop (nieuwe rol BERGOP)
  • Logboek cliëntinzage (bestaande rol:  LOG_INZAGE_CLIENT)
  • Afgesloten inschrijvingen (nieuwe rol AFGESLOTEN_INSCHRIJVING)
  • Aanmaken documenten (bestaande rol BRIEVEN).

Voor de Medimo en Farmed menu items de volgende nieuwe rollen toegevoegd:
FARMED_BERICHTEN, FARMED_NASLAG,  FARMEDRX (bestaande rol), FARMED_TOEDIENINGSREGISTRATIE, MEDIMO_MEDICATIE_BESTELLEN, MEDIMO_MEDICATIEOVERZICHT, MEDIMO_TOEDIENEN, MEDIMO_MEDICATIESTATUS en MEDIMO_TOEDIENINGSREGISTRATIE.

Afdelling/groep dashboard

In Nova/Reflex wordt op het afdeling/groep dashboard de naam van de gekozen afdeling/groep getoond in de naam van het browser tabblad. Na het openen van een module wordt de naam van de module achter de naam van de afdeling/groep getoond.

In Nova/Reflex is het nu mogelijk om op een afdeling/groep dashboard de FARMED koppeling 'Farmed Naslag' en 'Toedieningsregistratie' te plaatsen. Let op: deze koppelingen zijn niet door SDB volledig getest.

Productiviteitcijfers (BI) in Nova/Reflex

In Nova/Reflex is voor het behandelaar dashboard de widget 'Productiviteit' beschikbaar gemaakt. Deze widget toont de productiviteit cijfers van de ingelogde medewerker van de huidige maand, de vorige maand en van het begin van het jaar tot en met de vorige maand. De productiviteit die wordt getoond, is een percentage van het totaal aantal uren geboekt gedeeld door het aantal uren van het dienstverband.

Persoonsgegevens widget in Nova/Reflex

In Nova/Reflex wordt in Persoonsgegevens widget nu de opmerking tekst behorende bij de telefoonnummers en e-mail adressen getoond. 

Standaard formulieren 

In het standaard formulier 'Triage- en Crisisverslag' verschijnt nu een waarschuwing als in het veld 'Tijdstip bepaling urgentiecode (24-uursnotatie)' (tabblad 1) en/of 'Tijdstip beoordeling (24-uursnotatie)' (tabblad 2) bij de uren of minuten een getal wordt ingevoerd met een komma. 

In het standaard formulier 'Cliëntfactoren Aanmelding en Intake' zijn de vraag 'Wat is het niveau van verstandelijk functioneren?' en bijbehorende antwoordopties tekstueel gewijzigd. De business rules zijn ongewijzigd (deze waren reeds correct).


FZ berichtenverkeer 3.1

Vanaf versie 9.27 is het FZ berichtenverkeer versie 3.1 beschikbaar. In deze versie zijn vooral technische aanpassingen doorgevoerd, zodat de berichten aansluiten bij de standaarden die Vektis hanteert. Zo is bijvoorbeeld de opbouw van alle XML berichten aangepast.

Naast deze technische wijzigingen zijn er ook enkele functionele wijzigingen:

 

Voorvoegsel bij de naam van de plaatser wordt niet langer als apart veld aangeboden

Binnen DJI is er op dit moment geen standaardisatie voor het vastleggen van de naamgeving. Hierdoor wordt soms het voorvoegsel niet of vastgeplakt aan de achternaam meegestuurd. Vanaf versie 3.1 wordt het voorvoegsel niet meer apart verstuurd en is dus altijd onderdeel van de achternaam. Zo kan het dus voorkomen dat de naam van de plaatser de ene keer als ‘van Beek’ wordt verstuurd en in een andere situatie als ‘Beek, van’. Dit komt doordat dit zo vastligt in de verschillende systemen van DJI.

 

Eén set codelijsten

In plaats van de codelijsten onderdeel te maken van een versie is ervoor gekozen om alle codelijsten los te koppelen van een FZ berichtenverkeer versie. Hierdoor is het mogelijk om ook buiten een versie om aanpassingen te doen in een codelijst. USER 9.27 maakt nu ook gebruik van de nieuwe codelijsten.

 

Eén berichtvolgnummer en geen nummer meer apart per plaatsing of aanmelding

In FZ berichtenverkeer versie 2.2 had zowel de aanmelding als de plaatsing een apart volgnummer. Als de aanmelding volgnummer 1 had dan kreeg de plaatsing vervolgens ook volgnummer 1.

Dit is aangepast, zodat er over de aanmeldingen en plaatsingen wordt doorgenummerd. Als de aanmelding volgnummer 1 had krijgt de plaatsing vervolgens volgnummer 2. Het volgnummer is dan ook hernoemd naar een ‘berichtvolgnummer’.

Bij het overnemen van de gegevens naar het zorgtraject wordt vanaf nu voor versie 3.1 berichten dan ook het berichtvolgnummer meegenomen.

 

Aanmeldings- en plaatsingsstatus zijn vervangen door ‘reden versturen bericht’

De aanmelding en plaatsing hebben in versie 2.2 van het FZ berichtenverkeer beide nog een aparte status. Vanaf versie 3.1 is dit aangepast en delen de aanmelding en plaatsing een codelijst. In het berichtenverkeer is de status hernoemd naar ‘reden versturen bericht’.

Na overleg met verschillende zorgaanbieders heeft DJI de codelijst ook uitgebreid, zodat altijd duidelijk is waarom een bericht verstuurd is. Bekijk de nieuwe codelijst op de website van Vektis.

In het zorgtrajectscherm zijn bij het plaatsingsbesluit nu ook deze waarden uit de nieuwe codelijst te kiezen. Gezien er in het begin nog wijzigingen zijn bij plaatsingen die voor versie 2.2 zijn afgegeven is ook de oude codelijst nog te gebruiken. Per waarde is aangegeven of deze voor het berichtenverkeer versie 2.2 of eerder is en welke voor versie 3.1.

Deze waarden zijn puur ter informatie in het zorgtrajectscherm, er is geen verdere actie aan gekoppeld, bijvoorbeeld voor het versturen van start- en stopberichten. Een 3.1 waarde toevoegen bij een 2.2 bericht is dus geen probleem. Uiteindelijk zullen we de 2.2 waarden uitfaseren.

 

Correctieberichten verwijderen

Vanaf FZ berichtenverkeer versie 3.1 mag er geen gebruik meer gemaakt worden van correctieberichten. Dit gebeurde in USER echter vanaf het allereerste begin al niet. Hier is dus geen wijziging voor doorgevoerd. Bij wijziging van de startdatum van een al verstuurde start zal dus eerste en intrekkingsbericht aangemaakt worden en een nieuw bericht met de juiste startdatum.

 

Livegang

Vanaf 1 oktober 2025 00:00 uur is het mogelijk om FZ berichtenverkeer versie 3.1 berichten te versturen. Door de grote wijziging is er echter een overgangssituatie waardoor je niet voor 1 oktober 2025 al over hoeft te zijn. Versie 2.2 berichten blijven dus ook nog een tijd ondersteund na 1 oktober 2025. De zorgaanbieders krijgen van DJI hierover een mailing met meer informatie. Let op: communiceer altijd met DJI de datum waarop het FZ berichtenverkeer 3.1 geactiveerd moet worden.

Gezien versie 9.27 vanuit USER nodig is om versie 3.1 berichten te versturen ontstaan de volgende twee situaties:

  • De omgeving is al voor 1 oktober 2025 over op versie 9.27. In dat geval worden tot 1 oktober versie 2.2 berichten verstuurd en vanaf 1 oktober versie 3.1 berichten. Geef aan DJI aan dat je al op 1 oktober 3.1 wilt ontvangen en gaat versturen.
  • De omgeving is pas na 1 oktober 2025 over op versie 9.27. In dat geval blijven tot installatie van versie 9.27 2.2 berichten verstuurd worden. Na overgang op 9.27 is USER klaar voor het berichtenverkeer 3.1 en worden ook direct al 3.1 berichten verstuurd. Stem dan dus met DJI de datum van livegang USER 9.27 af. Ga je bijvoorbeeld live in de avond van 7 oktober, geef dan aan dat je vanaf 8 oktober de 3.1 berichten wilt ontvangen.


Toevoegingen FZ Berichtenverkeer

Bijlages openen

Bijlages bij berichten (zoals indicatiestelling en uitgeschreven rapport) kunnen vanaf nu geopend worden in het detailscherm van het bericht.

De nog te ontwikkelen vervolgstap hierin zal zijn om de bijlages op te kunnen slaan in de correspondentiemodule.


Notities

In het FZ berichtenverkeer overzicht wordt nu per bericht getoond of er een opmerking / commentaar is bij dit bericht.

Zodra het bericht wordt geopend, worden standaard alleen de notities getoond behorende bij het specifieke bericht. Via een slider is het mogelijk om te kiezen voor alle notities.

Reactie op aanmelding

Het nummer is zichtbaar is bij het openen van de lijst met 'reactie op aanmelding', zodat duidelijk is welk nummer hoort bij welke omschrijving.

Hier kan ook op gezocht worden in de LOV en ook in de auto-suggest.


Zorgdomein – email adres

Wanneer in Zorgdomein een e-mailadres is opgegeven voor de cliënt, is deze nu ook te zien bij de Zorgdomein verwijzing. Vervolgens wordt deze ook overgenomen bij het aanmaken van een nieuwe client vanuit de verwijzing.


SMS 2e herinnering

Het is vanaf nu mogelijk om een 2e SMS herinnering te versturen vanuit een agenda afspraak.

In de inrichtingstabel voor’waarschuwingen’ zijn een aantal extra records uitgeleverd:

  • 1 week, 1 dag
  • 4 dagen, 1 dag
  • 3 dagen, 1 dag
  • 2 dagen, 1 dag

Dit betreffen nieuw te kiezen opties waarbij er 2 herinneringen verstuurd zullen worden voor de betreffende afspraak. Deze opties zijn beschikbaar bij de afspraak in de agenda.




De bestaande werking blijft verder gelijk. Om structureel te gebruiken van een 2e herinnering  zal het veld ‘waarschuwen voor’ bij ‘onderhoud activiteit’  aangepast kunnen worden naar 1 van de opties voor een 2e herinnering.

Inrichtingsschermen

In de volgende inrichtingsschermen van Alta zijn verbeteringen aangebracht:

  • Profiel/rollen: nummer van het profiel is nu ook in te richten, i.p.v. de standaard autonummering
  • Toegestane productcodes JW/WMO: direct op nummer zoeken
  • Categorie: nummer kan handmatig worden ingevuld i.p.v. standaard autonummering
  • Bepalingen: het is nu mogelijk om te zoeken op categorieën binnen een bepaling en bepalingen/memo materiaal bijzonderheden binnen categorieën
  • Tarief per verrichting: in de lijstweergave is ‘declaratietype’ en ‘indirecte tijd declarabel’ zichtbaar

Door deze aanpassingen worden deze inrichtingsschermen in Forms uitgezet.


Facturatie en declaratie

Configuratie

  • In de module ‘Ondergrens’ is het nu mogelijk om de ondergrens afzonderlijk te configureren voor de schermen ‘Aanmaken facturen’ en ‘Inzien facturen’.
  • In de module ‘Configuratie facturatie’ is het nu mogelijk om het aanmaken en verzenden van facturen uit te schakelen, mocht dit om welke reden dan ook nodig zijn.

Nieuwe kwaliteitscontrole MSR

De verwijzer moet een specialisme hebben. Als deze code niet aanwezig is, valt de prestatie uit, en wordt er een foutmelding getoond.

Functionele wijziging foor de factuurstroom DBC-MSZ-MSR in 'Facturen aanmaken'

Bij het maken van een selectie en het selecteren van een datum in de velden ‘Datum vanaf’ of ‘Datum t/m’, wordt rekening gehouden met de einddatum van het subtraject (voorheen was dit de startdatum).

Wijzigingen in FZ813 (ZPM-FZ aanlevering)

Volgens de specificaties van DJI bevat dit bericht nu ook de creditprestaties.