SDB ECD (Release 2024.09)
Release 2024.09 gaat op 26 augustus in acceptatie en op 9 september in productie en bevat 4 functionaliteiten en 7 opgeloste bugs.
Spotlight
Administratief dashboard beschikbaar!
Na een uitgebreide pilotperiode bij een reeks klanten, waarvan we nog waardevolle feedback hebben mogen ontvangen, is het ons een genoegen om het administratief dashboard in deze release vrij te kunnen geven. Middels dit dashboard ben je in de gelegenheid om processen beter op te volgen en te anticiperen op eventuele afwijkingen. We vertellen je er graag meer over in het vervolg van deze Release Notes.
Ontvang gegevens vanuit Zorgdomein ...
Wil je graag gegevens kunnen ontvangen vanuit Zorgdomein? Dat kan: vraag het activeren van de koppeling aan via het klantenportaal en o.a. verwijsbrieven worden in SDB ECD inzichtelijk gemaakt, met de mogelijkheid om gegevens over te nemen.
functionaliteiten - Zorg
Gegevens ontvangen en beschikbaar stellen in het kader van Avond-, Nacht- en Weekendzorg (ANW)
Het is zover! Binnenkort starten de eerste pilots om gegevens van cliënten uit SDB ECD te delen met ANW-medewerkers van andere organisaties (en dus mogelijk een ander ECD). Maar uiteraard ook andersom: een ANW-medewerker werkende met SDB ECD zal via SDB Octopus een notificatie ontvangen om in de app vervolgens gegevens van een "vreemde" cliënt (cliënt uit een andere organisatie / uit ander ECD) te kunnen inzien en een rapportage te kunnen schrijven in dat brondossier. Dit is een belangrijke eerste stap in het beter ondersteunen van de medewerkers die actief zijn in de avond, de nacht en het weekend.
Opdat een andere zorgaanbieder gegevens van een cliënt kan opvragen bij SDB ECD, dient de toestemming voor die uitwisseling expliciet te zijn vastgelegd. Dit kan bij Cliënten - Registratie - Juridisch, in het onderdeel "Toestemming". Kruis daar de toestemming voor het uitwisselen van gegevens in het kader van ANW aan.
Wil je een medewerker toegang geven tot de ANW-functionaliteit in SDB Octopus, dan heeft die gebruiker de permissie "Toegang tot ANW-cliënten" nodig.
Tijdens de komende pilots zullen wij verdere documentatie in het kader van ANW opmaken en t.z.t. beschikbaar stellen.
functionaliteiten - Administratief
Administratief dashboard
Vanaf deze release kun je een eindgebruiker toegang geven tot het administratief dashboard.
Het toekennen van die permissie leidt tot een extra menuoptie in het linker menu.
Voor welke onderdelen geeft het administratief dashboard informatie?
- Productie vs Declaratie: dit onderdeel geeft extra informatie over de "status" van de productie in relatie tot de declaratie.
- Groepsplanning: hier word je geïnformeerd over nog te fiatteren afspraken groepsplanning.
- Berichtenverkeer: voor de stromingen WLZ en WMO wordt het aantal te importeren berichten vermeld.
- Extramuraal proces: welke acties zijn in welke stap van het extramurale (tijd)registratieproces nodig?
- Basisgegevens: hier krijg je inzicht in cliënten waarvoor in het kader van BSN, COV of WID nog actie nodig is.
Alle onderdelen boven de horizontale lijn worden beïnvloed door de maandselectie bovenin.
Productie vs Declaratie
Dit gedeelte geeft aan in welke fase van het declaratieproces de productie zich bevindt. Onder productie wordt verstaan:
- Intramuraal verblijf
- Gefiatteerde groepsafspraken
- Definitief gemaakte tijdregistraties
In het declaratieproces kan de totale productie zich in verschillende fasen bevinden:
- (Nog) te declareren productie
- Ingediende (nog niet retour ontvangen) productie
- Goedgekeurde productie
- Afgekeurde productie
Dit overzicht laat zien welk deel van de productie nog niet goedgekeurd is, en je dus (nog) niet uitbetaald krijgt.
Berichtenverkeer
In dit gedeelte wordt vermeld hoeveel berichten (iStandaarden) klaar staan ter import, en dit opgesplitst per stroming. Klik je door, dan wordt het scherm Importeren geopend zodat je met de import van een bericht kan starten.
Groepsplanning
Voor de groepsplanning is het interessant om op te kunnen volgen hoeveel afspraken nog gefiatteerd dienen te worden. Voor een volledige declaratie is het immers noodzakelijk dat alle "geleverde" afspraken gefiatteerd zijn. Klik je door, dan wordt een overzicht getoond van niet gefiatteerde afspraken per OE. Klik je door op een OE-regel, dan wordt de groepsplanning voor die OE opgestart zodat je een controle kunt uitvoeren en de niet-gefiatteerde afspraken alsnog kunt fiatteren.
Extramuraal proces
In het gedeelte "Extramuraal proces" kun je opvolgen of er nog registratie "is achtergebleven" in één van de stappen die een tijdregistratie zal doorlopen: fiatteren - overhalen - uitvallijst - definitief. In elk stap zie je het aantal afspraken dat nog aandacht / actie nodig heeft.
Klik je door bij Fiatteren, dan zie je een overzicht van de organisatorische eenheden waar het fiatteren nog uitgevoerd moet worden. Klik je door op een specifieke OE, dan wordt het Fiatteren scherm voor die betreffende OE geopend zodat je meteen aan de slag kunt.
Klik je door bij Overhalen, dan heb je de mogelijkheid om de job "Overhalen mobiele uren" uit te voeren. Die job zal dan worden opgestart voor de periode die je bovenin in het administratief dashboard hebt gekozen.
Bij de Uitvallijst kan je doorklikken naar de uitvallijst om de uitval op te lossen.
Klik je door bij Definitief, dan heb je de mogelijkheid om de job "Definitief maken" uit te voeren. Die job zal dan worden opgestart voor de periode die je bovenin in het administratief dashboard hebt gekozen.
Het doel is om alle stappen op 0 te hebben staan zodat alle tijdregistraties gedeclareerd kunnen worden.
Basisgegevens
Het onderdeel "BSN" laat zien voor welke cliënten in zorg nog geen BSN is geregistreerd of waarvan het BSN uit een niet-betrouwbare bron afkomstig is. Dit is relevant om op te kunnen volgen naar onder andere declaratie en eOverdracht toe. Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft. Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het scherm Basisgegevens voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.
In het onderdeel "COV" wordt aangegeven voor hoeveel cliënten in zorg een verzekering handmatig is geregistreerd (dus niet overgehaald via een COV-bevraging) of voor welke cliënten geen basisverzekering aanwezig is. Ook dit onderdeel is onder andere voor de declaratie van belang. Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft. Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het financieel tabblad voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.
Volgens de wet dien je als zorgaanbieder kennis te nemen van de identiteit van een cliënt. Dat kan door je te vergewissen van die identiteit of door een zogenaamde WID-controle uit te voeren. Het onderdeel "WID" geeft het aantal cliënten in zorg weer waarvan je je hebt vergewist van de identiteit en het aantal cliënten waarvoor geen identificatie is uitgevoerd. Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft. Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het scherm Basisgegevens voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.
Ontvang gegevens vanuit Zorgdomein
Het is vanaf deze release mogelijk om gegevens vanuit Zorgdomein te ontvangen. Zodra de (technische) configuratie in SDB ECD en Zorgdomein is afgerond, zal een vanuit Zorgdomein verstuurd bericht zichtbaar worden bij Berichtenverkeer - Ketenverkeer.
Berichten uit Zorgdomein zijn zichtbaar in het tabblad "Ontvangen". Desgewenst kan je via de filtering enkel de berichten van Zorgdomein laten zien. In de laatste kolom van het bericht wordt weergegeven of het om een aanvraag dan wel verwijzing gaat.
Als je op een regel klikt, dan wordt het betreffende bericht geopend. De basisgegevens van de cliënt vanuit Zorgdomein worden getoond, de verwijzer en het effectieve bericht met eventuele bijlagen.
Via [Opslaan cliënt] kan je de cliënt aanmaken in SDB ECD met die basisgegevens. Na deze actie wordt de cliënt geopend. De documenten worden in Verslagleging onder categorie "Zorgdomein" weggeschreven.
Aan cliënten gekoppelde taken enkel zichtbaar indien geautoriseerd tenzij ...
Voortaan worden taken die gekoppeld zijn aan een cliënt enkel getoond in de takenlijst als de ingelogde gebruiker gemachtigd is om de cliënt te zien op basis van autorisatie (OE-rol, autorisatie op basis van medewerkerplanning, autorisatie op basis van rol, ...).
Is het voor een bepaalde gebruiker(sgroep) van belang dat alle cliënten inzichtelijk zijn ondanks de ingestelde autorisatie (bijv. vanuit een centrale administratie), dan kan een extra permissie toegekend worden waardoor alle cliëntgerelateerde taken worden getoond.
Opgeloste Bugs
- Als je verschillende cliënten in verschillende tabbladen geopend hebt, en je wisselt van de ene cliënt naar de andere, dan zie je in een fractie van een seconde gegevens van cliënt A bij cliënt B. (14531)
[ Cliënten - Zorgplan ] - Op de wachtlijst zie je, indien je als gebruiker geen rechten hebt tot de OE('s) waar de cliënt in zorg is, de naam van de cliënt niet in het bewerkscherm. (12810)
[ Wachtlijst ] - Een planning voor een meting, met een terugkeerpatroon om de x dagen, wordt niet correct weergegeven in de cliëntagenda. (16097)
[ Agenda ] - Een Ysis-rapportage wordt in sommige situaties dubbel getoond op de afdruk vanuit Start Dienst. (15932)
[ Start Dienst ] - De actuele tekst bij een probleem of actie die aan een rapportage is gekoppeld, wordt niet goed doorgegeven aan Ysis. (18474)
[ SDB ECD --> Ysis ] - De gemeente uit een adres wordt niet weergegeven / opgeslagen vanuit een ontvangen eOverdracht. (N.v.t.)
[ eOverdracht ] - Het tarief wordt niet in alle gevallen tot 2 cijfers na de komma afgerond met onnodige credit / debit situaties in de declaratie tot gevolg. (19161 | 14590)
[ Jobs - WMO323 declaratie ]