SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliëntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner

Jump to Month

  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB ECD
8 maanden geleden

SDB ECD (Release 2024.09)


Release 2024.09 gaat op 26 augustus in acceptatie en op 9 september in productie en bevat 4 functionaliteiten en 7 opgeloste bugs. 


Spotlight

Administratief dashboard beschikbaar!
Na een uitgebreide pilotperiode bij een reeks klanten, waarvan we nog waardevolle feedback hebben mogen ontvangen, is het ons een genoegen om het administratief dashboard in deze release vrij te kunnen geven.  Middels dit dashboard ben je in de gelegenheid om processen beter op te volgen en te anticiperen op eventuele afwijkingen.  We vertellen je er graag meer over in het vervolg van deze Release Notes.

Ontvang gegevens vanuit Zorgdomein ...
Wil je graag gegevens kunnen ontvangen vanuit Zorgdomein?  Dat kan: vraag het activeren van de koppeling aan via het klantenportaal en o.a. verwijsbrieven worden in SDB ECD inzichtelijk gemaakt, met de mogelijkheid om gegevens over te nemen.


functionaliteiten - Zorg

Gegevens ontvangen en beschikbaar stellen in het kader van Avond-, Nacht- en Weekendzorg (ANW)
Het is zover!  Binnenkort starten de eerste pilots om gegevens van cliënten uit SDB ECD te delen met ANW-medewerkers van andere organisaties (en dus mogelijk een ander ECD).  Maar uiteraard ook andersom: een ANW-medewerker werkende met SDB ECD zal via SDB Octopus een notificatie ontvangen om in de app vervolgens gegevens van een "vreemde" cliënt (cliënt uit een andere organisatie / uit ander ECD) te kunnen inzien en een rapportage te kunnen schrijven in dat brondossier.  Dit is een belangrijke eerste stap in het beter ondersteunen van de medewerkers die actief zijn in de avond, de nacht en het weekend.

Opdat een andere zorgaanbieder gegevens van een cliënt kan opvragen bij SDB ECD, dient de toestemming voor die uitwisseling expliciet te zijn vastgelegd.  Dit kan bij Cliënten - Registratie - Juridisch, in het onderdeel "Toestemming".  Kruis daar de toestemming voor het uitwisselen van gegevens in het kader van ANW aan.

Wil je een medewerker toegang geven tot de ANW-functionaliteit in SDB Octopus, dan heeft die gebruiker de permissie "Toegang tot ANW-cliënten" nodig.

Tijdens de komende pilots zullen wij verdere documentatie in het kader van ANW opmaken en t.z.t. beschikbaar stellen.

functionaliteiten - Administratief

Administratief dashboard
Vanaf deze release kun je een eindgebruiker toegang geven tot het administratief dashboard.

Het toekennen van die permissie leidt tot een extra menuoptie in het linker menu.

Voor welke onderdelen geeft het administratief dashboard informatie?

  • Productie vs Declaratie: dit onderdeel geeft extra informatie over de "status" van de productie in relatie tot de declaratie.
  • Groepsplanning: hier word je geïnformeerd over nog te fiatteren afspraken groepsplanning.
  • Berichtenverkeer: voor de stromingen WLZ en WMO wordt het aantal te importeren berichten vermeld.
  • Extramuraal proces: welke acties zijn in welke stap van het extramurale (tijd)registratieproces nodig?
  • Basisgegevens: hier krijg je inzicht in cliënten waarvoor in het kader van BSN, COV of WID nog actie nodig is.

Alle onderdelen boven de horizontale lijn worden beïnvloed door de maandselectie bovenin.

Productie vs Declaratie

Dit gedeelte geeft aan in welke fase van het declaratieproces de productie zich bevindt.  Onder productie wordt verstaan:

  • Intramuraal verblijf
  • Gefiatteerde groepsafspraken
  • Definitief gemaakte tijdregistraties

In het declaratieproces kan de totale productie zich in verschillende fasen bevinden:

  • (Nog) te declareren productie
  • Ingediende (nog niet retour ontvangen) productie
  • Goedgekeurde productie
  • Afgekeurde productie

Dit overzicht laat zien welk deel van de productie nog niet goedgekeurd is, en je dus (nog) niet uitbetaald krijgt. 

Berichtenverkeer

In dit gedeelte wordt vermeld hoeveel berichten (iStandaarden) klaar staan ter import, en dit opgesplitst per stroming.  Klik je door, dan wordt het scherm Importeren geopend zodat je met de import van een bericht kan starten.

Groepsplanning

Voor de groepsplanning is het interessant om op te kunnen volgen hoeveel afspraken nog gefiatteerd dienen te worden.  Voor een volledige declaratie is het immers noodzakelijk dat alle "geleverde" afspraken gefiatteerd zijn.  Klik je door, dan wordt een overzicht getoond van niet gefiatteerde afspraken per OE.  Klik je door op een OE-regel, dan wordt de groepsplanning voor die OE opgestart zodat je een controle kunt uitvoeren en de niet-gefiatteerde afspraken alsnog kunt fiatteren.

Extramuraal proces

In het gedeelte "Extramuraal proces" kun je opvolgen of er nog registratie "is achtergebleven" in één van de stappen die een tijdregistratie zal doorlopen: fiatteren - overhalen - uitvallijst - definitief.  In elk stap zie je het aantal afspraken dat nog aandacht / actie nodig heeft.

Klik je door bij Fiatteren, dan zie je een overzicht van de organisatorische eenheden waar het fiatteren nog uitgevoerd moet worden.  Klik je door op een specifieke OE, dan wordt het Fiatteren scherm voor die betreffende OE geopend zodat je meteen aan de slag kunt.

Klik je door bij Overhalen, dan heb je de mogelijkheid om de job "Overhalen mobiele uren" uit te voeren.  Die job zal dan worden opgestart voor de periode die je bovenin in het administratief dashboard hebt gekozen.

Bij de Uitvallijst kan je doorklikken naar de uitvallijst om de uitval op te lossen.

Klik je door bij Definitief, dan heb je de mogelijkheid om de job "Definitief maken" uit te voeren.  Die job zal dan worden opgestart voor de periode die je bovenin in het administratief dashboard hebt gekozen. 

Het doel is om alle stappen op 0 te hebben staan zodat alle tijdregistraties gedeclareerd kunnen worden.  

Basisgegevens

Het onderdeel "BSN" laat zien voor welke cliënten in zorg nog geen BSN is geregistreerd of waarvan het BSN uit een niet-betrouwbare bron afkomstig is.  Dit is relevant om op te kunnen volgen naar onder andere declaratie en eOverdracht toe.  Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft.  Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het scherm Basisgegevens voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.

In het onderdeel "COV" wordt aangegeven voor hoeveel cliënten in zorg een verzekering handmatig is geregistreerd (dus niet overgehaald via een COV-bevraging) of voor welke cliënten geen basisverzekering aanwezig is.  Ook dit onderdeel is onder andere voor de declaratie van belang.  Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft.  Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het financieel tabblad voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.

Volgens de wet dien je als zorgaanbieder kennis te nemen van de identiteit van een cliënt.  Dat kan door je te vergewissen van die identiteit of door een zogenaamde WID-controle uit te voeren.  Het onderdeel "WID" geeft het aantal cliënten in zorg weer waarvan je je hebt vergewist van de identiteit en het aantal cliënten waarvoor geen identificatie is uitgevoerd.  Doorklikken geeft een overzicht van alle cliënten die het betreft.  Klik je op het [Openen]-icoontje op cliëntniveau, dan wordt het scherm Basisgegevens voor die cliënt geopend zodat je desgewenst meteen een actie/correctie kan doorvoeren.

Ontvang gegevens vanuit Zorgdomein
Het is vanaf deze release mogelijk om gegevens vanuit Zorgdomein te ontvangen.  Zodra de (technische) configuratie in SDB ECD en Zorgdomein is afgerond, zal een vanuit Zorgdomein verstuurd bericht zichtbaar worden bij Berichtenverkeer - Ketenverkeer.

Berichten uit Zorgdomein zijn zichtbaar in het tabblad "Ontvangen".  Desgewenst kan je via de filtering enkel de berichten van Zorgdomein laten zien.  In de laatste kolom van het bericht wordt weergegeven of het om een aanvraag dan wel verwijzing gaat.

Als je op een regel klikt, dan wordt het betreffende bericht geopend.  De basisgegevens van de cliënt vanuit Zorgdomein worden getoond, de verwijzer en het effectieve bericht met eventuele bijlagen.  

Via [Opslaan cliënt] kan je de cliënt aanmaken in SDB ECD met die basisgegevens.  Na deze actie wordt de cliënt geopend.  De documenten worden in Verslagleging onder categorie "Zorgdomein" weggeschreven.


Aan cliënten gekoppelde taken enkel zichtbaar indien geautoriseerd tenzij ...
Voortaan worden taken die gekoppeld zijn aan een cliënt enkel getoond in de takenlijst als de ingelogde gebruiker gemachtigd is om de cliënt te zien op basis van autorisatie (OE-rol, autorisatie op basis van medewerkerplanning, autorisatie op basis van rol, ...).

Is het voor een bepaalde gebruiker(sgroep) van belang dat alle cliënten inzichtelijk zijn ondanks de ingestelde autorisatie (bijv. vanuit een centrale administratie), dan kan een extra permissie toegekend worden waardoor alle cliëntgerelateerde taken worden getoond.



Opgeloste Bugs

  • Als je verschillende cliënten in verschillende tabbladen geopend hebt, en je wisselt van de ene cliënt naar de andere, dan zie je in een fractie van een seconde gegevens van cliënt A bij cliënt B. (14531)
    [ Cliënten - Zorgplan ]
  • Op de wachtlijst zie je, indien je als gebruiker geen rechten hebt tot de OE('s) waar de cliënt in zorg is, de naam van de cliënt niet in het bewerkscherm. (12810)
    [ Wachtlijst ]
  • Een planning voor een meting, met een terugkeerpatroon om de x dagen, wordt niet correct weergegeven in de cliëntagenda. (16097)
    [ Agenda ]
  • Een Ysis-rapportage wordt in sommige situaties dubbel getoond op de afdruk vanuit Start Dienst. (15932)
    [ Start Dienst ]
  • De actuele tekst bij een probleem of actie die aan een rapportage is gekoppeld, wordt niet goed doorgegeven aan Ysis. (18474)
    [ SDB ECD --> Ysis ]
  • De gemeente uit een adres wordt niet weergegeven / opgeslagen vanuit een ontvangen eOverdracht. (N.v.t.)
    [ eOverdracht ]
  • Het tarief wordt niet in alle gevallen tot 2 cijfers na de komma afgerond met onnodige credit / debit situaties in de declaratie tot gevolg. (19161 | 14590)
    [ Jobs - WMO323 declaratie ]