SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliëntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner
  • SDB Labs

Jump to Month

  • November 2025
  • October 2025
  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB Quebble Personeelsplanning
vandaag

SDB Quebble Personeelsplanning Quebble Pro App (1.8.14 iOS)

Er is een update beschikbaar voor de Quebble Pro App iOS (versie 1.8.14).
Deze update is vanaf nu beschikbaar in de App Store en daarin hebben we het volgende opgelost:

In de tabbladen Rooster en Uren werd week 1 van 2026 niet correct getoond. Deze startte op 5 januari in plaats van op 29 december.
Dit is aangepast en wordt nu wel correct getoond. 

SDB ECD
gisteren

SDB ECD (Release 2025.12)

Release 2025.12 gaat op 17 november 2025 in acceptatie en op 1 december 2025 in productie en bevat 10 functionaliteiten en 8 opgeloste bugs. 


Spotlight

Oude functionaliteiten (&data) inzake sleutel(regeling) definitief verwijderd
Bij de installatie van deze release zullen de functionaliteiten Sleutelregeling (Planningskenmerken) en het icoon Sleutel definitief worden verwijderd.  De eerder geregistreerde data binnen deze functionaliteiten zal ook verwijderd worden, tezamen met het onderliggend datamodel.
Bij de installatie van release 2025.10 is de actuele data automatisch gemigreerd naar de nieuwe functionaliteit "Woningtoegang".

PDF-documenten & websitelink nieuwsbericht CliëntApp
In deze release notes lees je over de extra mogelijkheid om aan een nieuwsbericht voor de CliëntApp ook een websitelink of één of meerdere PDF-documenten toe te voegen.  Het stambestand is hierop al aangepast.  Doch het is nog even wachten tot de nieuwe release van de CliëntApp om dit daar ook zichtbaar te maken.  We verzoeken je dus om nog even geen gebruik te maken hiervan totdat de nieuwe release van de CliëntApp beschikbaar is gesteld.

Automatische migratie permissie Wachtlijst
Is er een leesrecht voor de wachtlijst van toepassing in een bepaalde functierol, dan zal bij de installatie van de release dit leesrecht automatisch worden toegekend aan alle onderliggende wachtlijst-OE's.

functionaliteiten - Zorg

Registreer een onderzoek zonder te moeten plannen
In deze release zijn de eerste stappen gezet om, naast metingen, ook onderzoeken te kunnen registreren zonder dat ze moeten zijn gepland.  Dit is alvast doorgevoerd:

  • Als je een onderzoek kiest vanuit het tabblad "Metingen": op de specifieke detailpagina van het onderzoek zie je bij "Geregistreerde onderzoeken" een [Nieuw]-knop staan.  Deze knop verschijnt enkel als je toevoegrechten hebt voor alle metingen die deel uit maken van dat onderzoek.
  • Als je een onderzoek kiest vanuit het tabblad "Metingen" in de intakemodule: ook daar heb je de mogelijkheid om een onderzoek uit de lijst te selecteren en vervolgens op [Nieuw] te klikken om tot registratie over te gaan.

In de volgende releases wordt deze functionaliteit nog verder uitgebreid.

Vermelding OE op overzichten Hulpmiddelen en Voedingsadviezen
Op beide overzichten wordt voortaan ook melding gemaakt van de organisatorische eenheden waarop een cliënt in zorg is.  Deze informatie wordt vanzelfsprekend ook in de export meegenomen.  Is een cliënt op meerdere OE's in zorg, dan wordt per combinatie hulpmiddel - OE / voedingsadvies - OE een regel getoond.


Hulpmiddelen op afdruk zorg
Maak je voor een cliënt een afdruk met zorginhoudelijke gegevens, via de cliëntactie "Afdruk zorg", dan worden op die afdruk voortaan ook de van toepassing zijnde hulpmiddelen vermeld.  

Is de omschrijving van een probleem volgens de PES-methodiek geregistreerd, dan wordt de omschrijving als dusdanig weergegeven.

Afdruk werkplan
In de afdruk is de kolom "Pers." verwijderd (gezien de registratie van aantal personen niet meer van toepassing is).  Verder is de kolom "B. tijd" veranderd naar "Starttijd".

Keuze camera tablet
Als je een rapportage maakt op een tablet en aan die rapportage een foto wilt toevoegen, dan kun je voortaan vanuit SDB ECD kiezen (indien van toepassing) of je de camera aan de voorkant of aan de achterkant van het toestel wilt gebruiken.

Duur i.p.v. Werkelijke tijd
In het werkplan wordt niet meer gesproken over "werkelijke tijd" maar over "duur".

functionaliteiten - Administratief

PDF-documenten en websitelink koppelen aan een CliëntApp nieuwsbericht
Vanaf deze release is het ook mogelijk om één of meerdere PDF-documenten en/of een websitelink toe te voegen aan een nieuwsbericht voor de CliëntApp.  Op die manier kun je het nieuwsbericht op een fijne manier verrijken.


Bij "Foto's / PDF's" kun je dus, naast foto's (hetgeen al mogelijk was), ook een PDF-bestand selecteren.  

Bij "Website" vermeld je een valide websitelink en geef je de link een korte naam (die dan zal worden getoond in de CliëntApp).

Uitbreiding autorisatie wachtlijst
Om de wachtlijst nog beter te laten aansluiten bij de behoeften in de praktijk, is de autorisatie uitgebreid.  In de functierol vind je voortaan een module "Wachtlijst" terug (de eerdere permissie voor de wachtlijst is naar daar verplaatst).  Rechts zie je de zogenaamde CRUD-permissie, waarbij voortaan voor het leesrecht ook kan worden aangegeven voor welke wachtlijst-OE's dat van toepassing moet zijn.  De parameter "Toon OE nummer voor OE naam" bepaalt of het OE-nummer vooraan ook wordt getoond.

 

Hoe uit dit leesrecht zich voortaan in de wachtlijst zelf?

  • Je ziet enkel de cliënten van de wachtlijst-OE's waar je leesrechten toe hebt.
  • Als je een cliënt wilt toevoegen aan de wachtlijst, dan kun je enkel toewijzen aan de wachtlijst-OE's waar jij rechten toe hebt.
  • Of je cliëntgegevens van een cliënt op de wachtlijst kunt zien dan wel de cliënt kunt openen, wordt nog steeds bepaald door jouw OE-autorisatie.

Voorbeeld hierboven:

  • Deze gebruiker heeft enkel rechten tot de wachtlijst-OE "Schans Wachtlijst vph K".  Om die reden ziet de gebruiker enkel de cliënten die via voorkeurslocatie 1, 2 of 3 zijn toegewezen aan die wachtlijst-OE.
  • Diezelfde gebruiker heeft via de OE-rol enkel toegang tot de cliënten van OE 1.  Om die reden ziet de gebruiker de link [Cliënt openen] bij de eerste cliënt wel en bij de tweede cliënt niet. 
  • Klikt de gebruiker op de eerste cliënt, dan zal aan de rechterkant cliëntinformatie worden getoond, alsook de knop [Contactmomenten].
  • Klikt de gebruiker op de tweede cliënt, dan zal aan de rechterkant noch cliëntinformatie noch [Contactmomenten] worden getoond.  Daar heeft de gebruiker immers geen rechten toe.

Proefexport AFAS export
In de recentelijk geïntroduceerde job om een export te maken van abonnementen en/of contracten naar AFAS is de proefexport aangepast zodat daar duidelijk vermeld wordt dat het om een proef gaat en dit bestand dus niet per abuis in productie kan worden ingelezen.

Uitgelichte documenten
Eerder introduceerden we de optie, in het stambestand Cliëntdocumenten, om sjablonen te markeren om te tonen bij de cliënt in het Vandaag tabblad.  Om alvast in te spelen op een bredere inzet van deze functionaliteit, is deze hernoemd naar "Uitgelicht voor cliënt".  De functionaliteit is dus nog steeds dezelfde, namelijk dat een document gebaseerd op zulk gemarkeerd sjabloon op het Vandaag tabblad bij "Snel naar" zal worden getoond.


Opgeloste Bugs

  • In het overzicht wordt een verlenging x van de WZD-maatregelen als stap x+1 weergegeven. (73853)
    [ Overzichten - (On)vrijwillige zorg ]
  • De starttijd van een werkplanactiviteit wordt niet automatisch naar tijdformaat geconverteerd (1300 naar 13:00).  Daardoor wordt de starttijd niet goed opgeslagen. (74951)
    [ Cliënten - Zorgplan - Werkplan ]
  • Het is occasioneel niet mogelijk om een OE toe te voegen in het stambestand. (74987)
    [ Beheer - Stambestanden - Organisatorische eenheden ]
  • De roepnaam van een cliënt wordt niet weergegeven in de groepsplanning. (75573)
    [ Planning - Groepsplanning ]
  • Er wordt in sommige gevallen onterecht melding gemaakt van nog te fiatteren afspraken. (76139)
    [ Administratief dashboard ]
  • Een product uit de Zorgverzekeringswet wordt mogelijk dubbel getoond op het overzicht. (76025)
    [ Overzichten - Productie Registratie ]
  • Een werkplanactiviteit wordt niet in de juiste dagdelen getoond. (76658)
    [ Cliënten - Zorgplan - Vandaag ]
  • In de lijst met geregistreerde allergieën wordt nog het oude icoontje getoond. (77990)
    [ Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Profiel ]
SDB ECDSDB ECD API
gisteren

SDB ECD API (Release 2025.12)

Release 2025.12 gaat op 17 november 2025 in acceptatie en op 1 december 2025 in productie.


overzicht endpoints die worden uitgefaseerd  

Het kan gebeuren dat een endpoint om een bepaalde reden wordt uitgefaseerd.  Dit maken we kenbaar in onderstaande tabel.  Per endpoint wordt de release aangegeven vanaf wanneer het endpoint niet meer beschikbaar is.  Je hebt altijd minimaal 1 jaar de tijd om er zorg voor te dragen dat het betreffende endpoint niet meer wordt aangeroepen.

ReleaseEndpoint
2024.07

api/clients/{id}/stakeholders
Vervangend endpoint:
api/v2/clients/{id}/stakeholders

2026.02

api/clients/{{clientId}}/reports/ovz
Vervangend endpoint: api/v2/clients/{{clientId}}/reports/ovz

2026.11

api/clients/{id}key-arrangements
Vervangend endpoint:
er is geen vervangend endpoint voorzien

functionaliteiten - OPEn Systeem

Opvragen wachtlijst
Het is voortaan mogelijk om de actuele wachtlijst op te vragen via /api/waiting-list.  Uiteraard wordt ook hier autorisatie toegepast: de gebruiker ziet enkel cliënten die zijn toegewezen aan wachtlijst-OE's waar de gebruiker rechten toe heeft.

praktisch 

Wil je graag op de hoogte blijven van de API's uit SDB ECD?  Stuur dan een mailtje naar ecd@sdbgroep.nl om je aan te melden.  Graag ontvangen we je voornaam, naam en e-mailadres.  Je wordt dan per e-mail op de hoogte gebracht van de Release Notes van SDB ECD API's.

SDB Kindplanner
gisteren

SDB Kindplanner - Aanvullende informatie Sprint 329

In Sprint 329 is er een bug opgelost betreft het aanmelden en afmelden van kinderen.
Hierbij is het belangrijk dat de cache van de browset van alle devices waarop gewerkt wordt geleegd wordt. Dit dus bij alle tablets en laptops/computers waar gewerkt wordt met het groepsportaal en de backoffice.

Dit kunnen jullie doen door de volgende stappen te doorlopen:

Google Chrome

Stappen om de cache te legen
  1. Open de browser en klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek.
  2. Navigeer naar de instellingen: Klik op 'Instellingen' of 'Meer hulpprogramma's' en vervolgens op 'Browsegegevens wissen'. Je kunt ook chrome://settings/clearBrowserData in de adresbalk typen.
  3. Selecteer de gegevens: Ga naar het tabblad 'Basis' en vink 'Gecachte afbeeldingen en bestanden' aan. Je kunt ook andere gegevens aanvinken, zoals cookies.
  4. Kies een tijdsperiode: Selecteer in het keuzemenu bij 'Tijdsperiode' hoe ver je terug wilt gaan (bijvoorbeeld 'Afgelopen uur' of 'Alles').
  5. Bevestig het wissen: Klik op de knop 'Gegevens wissen'. 

 De stappen om de cache te legen van een andere browser kunnen makkelijk gevonden worden op het internet.

Mochten hierover nog vragen en/of opmerkingen zijn dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

Team SDB Kindplanner

SDB HRSDB Salaris
2 dagen geleden

SDB Salaris en HR (release 329 en 330)


Vanwege een wijziging in onze release kalender bevat deze update informatie over 2 releases:
Release 329 ging op 10 november 2025 in productie en bevat 3 doorontwikkelingen en 3 opgeloste bugs.
Release 330 gaat op 12 november 2025 naar acceptatie en gaat op maandag 24 november in productie en bevat 2 doorontwikkelingen en 4 opgeloste bugs. 


SPOTLIGHT

HR Update Webinar

Op dinsdag 25 november van 14.00 tot 15.00 uur houden we weer een HR update webinar. Hierin blikken we samen met jullie terug op de grootste ontwikkelingen van de afgelopen maanden en kijken vooruit naar de ontwikkelfocus voor de komende tijd.

Ben je nog niet ingeschreven?

 Meld je aan

Oplevering 329 naar productie

In deze sprint zijn we druk bezig geweest met functionaliteit voor het tonen van het HR dossier en het kunnen doen van door de medewerker geinitieerde wijzigingen in de Octopus app. 

Ook hebben we wat achtergrond werk gedaan voor het onderhoud van de UWV koppeling, zijn we bezig geweest met de eerste stappen om met screeningsoftware te kunnen koppelen en om de data van Werving en Selectie in kaart te brengen.

Hoewel we daar nu niets van kunnen laten zien, zullen we tijdens het webinar op 25 november hier meer over vertellen. 

Opgeloste bugs

  • HR | Personeelsmutatie balansregeling: Bij een mutatie balansregeling met ingangsdatum in het verleden werd er in salaris geen periodemutatie aangemaakt.
  • HR beheer | Vrijwilliger | Toegang: Deze bevoegdheid voor het vrijwilligersportaal werkte niet goed wanneer je de accorderingsfunctie vrijwilligerscoördinator al had.
  • HR | Verzuim | Situatiewijziging: Bij het aanpassen van het aantal uren in decimalen achter de komma in een ziekmelding bleef het percentage leeg.

OpleveriNg 330 naar Acceptatie

Ook deze sprint staat in het teken van onderhoud en achtergrond functionaliteiten, waarbij we gewerkt hebben om onze software van updates te voorzien om alles veilig te houden en aan de slag zijn geweest om voorbereidingen te treffen op de komende jaarovergang. 

HR | Notificaties |Berichten
Vanuit security oogpunt kun je geen HTML tags meer gebruiken bij het versturen van berichten vanuit de inbox in SDB HR 

HR beheer | HR Provisioning | E-mail vanuit Entra
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van HR Provisioning, stuurt SDB HR een nieuwe gebruiker door naar de Microsof Entra ID omgeving. Zodra een instroom afgerond is en er een nieuwe gebruiker is aangemaakt in Microsoft Entra ID, wordt er een initieel wachtwoord verstuurd naar de (nieuwe) medewerker. Dit is nodig om toegang te verschaffen tot de Microsoft omgeving en moet bij eerste inlog aangepast worden. 

OPGELOSTE BUGS

  • HR | Manager berichten | Samenvatting: In sommige gevallen werd er ten onrechte een mail verstuurd dat er iets te accorderen klaar stond maar dit niet het geval was.
  • HR | Overzichten | Standaard lijsten: Bij het exporteren naar excel werd de afdeling niet getoond.
  • HR | Beheer | Stamtabellen | Feedbackvragen: Bij het aanmaken van een nieuwe vraag bleef het scherm draaien en werd de vraag niet opgeslagen.
  • HR | Overzichten | Volledigheidscontrole: In het tabblad documenten werkte de zoekfunctie niet goed in het veld medewerker.
SDB Leerplatform
2 dagen geleden

SDB Leerplatform (Release 330) - 20 november

Release 330 is op maandag 10 november op de acceptatieomgevingen geplaatst en gaat donderdag 20 november in productie. Deze update bevat 2 nieuwe functionaliteiten, 1 doorontwikkelingen en 6 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over. 


Nieuwe functionaliteiten

YouTube & Vimeo video embed

Via Beheer -> E-learning -> Youtube / Vimeo is het mogelijk om een video embed aan te maken op het Leerplatform. Het is voldoende om de link van Youtube of Vimeo te kopiëren en te plakken; dit wordt automatisch omgezet naar een bruikbare embed code. Desgewenst kan een specifieke start- en/of eindtijd worden ingesteld.

Deze video's kunnen gebruikt worden in een arrangement (als onderdeel van een bredere e-learning) of rechtstreeks naar de catalogus worden gepubliceerd. Uiteraard kunnen ze ook onderdeel zijn van een bekwaamheid / leerpad.


Algemene mededeling in passende vormgeving

Onder Beheer -> Instellingen -> Portaaltekst was het mogelijk om een 'waarschuwingstekst' in te stellen. Deze tekst werd dan bovenaan iedere pagina getoond. Standaard was deze mededeling rood. Dat is echter niet passend als het een positieve (of neutrale) mededeling betreft. Nu is het mogelijk om zelf een kleur in te stellen.


Doorontwikkelingen

Volledig herontwerp van het toewijzen van catalogusitems

Het toewijzen van catalogusitems is volledig herontworpen. Niet alleen worden alle reeds gemaakte toewijzingen nu veel overzichtelijker getoond in een 'lijstweergave', ook is het aanmaken van een nieuwe toewijzing eenvoudiger en uitgebreider.

Catalogusitems kunnen nu net als bekwaamheden / leerpaden worden toegewezen aan afdeling, functie, combinatie, individu of de gehele organisatie. Dat gaat via hetzelfde overzichtelijke stappenplan als bij bekwaamheden.

Opgeloste Bugs

  • De tijden van o.a. klassikale opleidingen in de Excel export (Beheer -> Export) worden weer juist weergegeven (geen tijdverschil van 1 of 2 uur door UTC weergave).
  • Werk &- Leervormen: Bij terugnavigeren naar en andere pagina werd het scherm leeg getoond. De pagina wordt nu weer direct correct. 
  • Het afspelen van een LTI-link via LTI-beheer veroorzaakte de foutmelding "Er is een fout opgetreden". Je kunt een LTI-link nu weer afspelen zonder een foutmelding. 
  • Dubbele docenten of locaties in een klassikale opleiding worden weer weergegeven in de chip in de details van het weekoverzicht.
  • Bij scholingen met meerdere dagdelen werd in de afdelingsdetails onder kalender alleen het eerste dagdeel getoond. Nu worden alle dagdelen correct weergegeven.
  • De optie om een groep als beoordelaar te selecteren werkte niet zoals bedoeld. Deze optie is nu verwijderd uit de gebruikersinterface.

Helpcenter - Artikels 

In deze release hebben wij ook de volgende hulpartikelen bijgewerkt en/of aangemaakt:

  • Werk &- Leervormen: Community artikels - bijgewerkte artikels 
  • Dossier items aanmaken - bijgewerkt artikel 
  • Dossier item beoordelen - bijgewerkt artikel
  • Dossier items beheren - bijgewerkt artikel
  • Bekwaamheden beheren: Activiteiten toevoegen aan een blok - bijgewerkt artikel
SDB Karify
2 dagen geleden

Releasenotes SDB Digitale Zorg (Karify) - Sprint 330

De volgende nieuwe functionaliteit, bugfixes en verbeteringen zijn vanaf nu op jouw productie omgeving beschikbaar:

Doorontwikkeling 

🔐 Berichten markeren als (on)gelezen

Een van de feedback punten die we hebben gekregen was dat het fijn zou zijn als je een bericht kan markeren als ongelezen, zodat je er beter aan herinnerd wordt en er later op terug kan komen voor jezelf. Je kan op de envelop klikken op een bericht, of een of meerdere berichten tegelijk selecteren en via de knop bovenin deze allemaal tegelijk markeren als (on)gelezen.

🔐 Zoeken op namen in Berichten

Voorheen kon je alleen zoeken op de onderwerpen die je aan een bericht hebt meegegeven. Maar als jij even wil checken wat je allemaal met je behandelaar of met je cliënt hebt besproken, was dat nog lastig. We hebben een zoekbalk toegevoegd waarin je kan zoeken op voor- en/of achternaam. Vervolgens krijg je alle berichten waarin die persoon is meegenomen te zien!

🔐 Printen van een afgeronde vragenlijst

Wanneer de vernieuwde vragenlijstintegratie met SDB EPD USER of SDB EPD REFLEX wordt gebruikt, kunnen afgeronde vragenlijsten door cliënten worden geprint, zodat ze bijvoorbeeld een Signaleringsplan op de koelkast thuis kunnen hangen. 


Bugfixes en verbeteringen

  • Je kan in je uitgebreide profiel nu ook aangeven dat je gepensioneerd bent bij je arbeidssituatie.
  • Wanneer de organisatienaam voor inloggen met SSO langer is dan een regel, was de uitlijning van het logo niet meer goed. Dit hebben we rechtgezet. 




Waar we aan werken

Benieuwd naar waar we momenteel aan werken? Bekijk het op ons 'Productboard Portal'. Hier vind je alle initiatieven waar we aan werken, die we aan het onderzoeken zijn en die we aan het overwegen zijn. Deel jouw input door op de initiatieven een reactie achter te laten of laat ons weten welke ideeën jij hebt om Karify nog beter te maken!

Productboard Portal


Vragen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze release note? Mail deze naar support@karify.com

Let op: Niet alle functionaliteiten staan standaard aan en moeten mogelijk nog per healthspace ingesteld worden. 

SDB Quebble Personeelsplanning
4 dagen geleden

SDB Quebble Personeelsplanning (Release/Sprint 330)

Release 329 is zojuist op de productie omgeving geplaatst Release 329 


Release 330 is op de acceptatie omgeving geplaatst en kan getest worden. 
Release 330 gaat op 24 november in productie en bevat:  2 spotlight, 1 nieuwe functionaliteit en 1 doorontwikkeling. Hieronder vertellen we je er alles over.

De uitlevering van de releases voor zowel productie als acceptatie vindt altijd in de avond plaats tussen 18.30 - 20.30 uur.

Alle organisaties hebben de mogelijkheid om deze release te bekijken en te testen.
Alle onderdelen die zijn toegevoegd, aangepast en opgelost staan hieronder beschreven.
Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn over de release, dan kan er een ticket aan gemaakt worden in ons serviceportaal.


Spotlights 

Update Acceptatie omgeving 

  • Op vrijdag 14 november zal de acceptatie omgeving een kopieslag krijgen van de productie omgeving. 
  • Hiermee wordt alles overschreven, wat er aangepast is in de acceptatie omgeving.
  • De acceptatie omgeving zal daardoor minder goed bereikbaar zijn op 14 november oktober.


Verlof afwijkend (release 328) 

In de release notes is er een toevoeging gedaan in verband met het wettelijk verlof.
Deze willen we nog extra onder de aandacht brengen bij iedereen:

Verlof

Wettelijk verlof in de min

  • Het wettelijk verlof kan in de min staan onder het kopje gerealiseerd verlof i.p.v. dat de uren afgeschreven worden uit het bovenwettelijk indien er geen wettelijk verlof meer is.
  • Deze situatie zou niet meer voor moeten komen bij nieuwe verwerkingen in de verlofkaart.
  • Bij medewerkers waarbij dit nu al niet goed staat, kan dit niet automatisch correct gezet worden. Dit zal via de urenwerking handmatig gedaan moeten worden.
  • Mocht je hierbij hulp nodig hebben dan kan dit aangevraagd worden bij onze servicedesk. Wij helpen jullie graag.


Nieuwe Functionaliteiten 

Rapporten

Gedetailleerde verlofkaart 

  • Er is een optie gemaakt "Toon geen medewerkers uit dienst".
  • Met deze optie worden de medewerker die reeds dit jaar uit dienst zijn getreden niet meer getoond in het rapport.


Doorontwikkelingen 

Performance

Rollen en Rechten 

  • Er is een verdere verbetering gemaakt in de performance bij Rollen & Rechten.

Oproeppool

  • Er is een verbetering gemaakt in de performance in de Oproeppool.


Verder zijn er diverse klantgerichte tickets opgelost. Deze zullen via de conversatie in het serviceportaal gecommuniceerd worden.

Deze release notes zijn terug te vinden in het kennisportaal, waar tevens een PDF is toegevoegd Release 330 



SDB KIS
een week geleden

SDB KIS (Release/Sprint 330)

SDB Kinderopvang (Release/Sprint 330) 

Release 330 is op 11-11-2025 op de acceptatieomgeving geplaatst, gaat 25-11-2025 in productie en bevat 1 nieuwe functionaliteit en 18 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over. 


Spotlight

Kostenoverzicht
In een eerder bericht gaven we aan dat we druk bezig waren met de kostenoverzichten. Een aantal issues zijn hierin opgelost.
We hebben de kostenoverzichten ook uitvoerig getest op speciale karakters. We komen hier geen issues meer tegen in het kostenoverzicht in het systeem of in de mail naar ouder.
Verder hebben we extra testen gedaan op overzichten of deze het resultaat geven wat we verwachten. We zien hier geen issues meer.

Standaard vakantiebudget
In sprint 326 hebben we het nieuwe standaard vakantiebudget toegevoegd. Hier zat toen nog een issue in die in deze sprint is opgelost. In deze releasenote is te vinden om welk issue het gaat.
Voor meer informatie over het vakantiebudget verwijzen we naar de releasenote van sprint 326 of naar de kennisbank.

Nieuwe functionaliteiten

Bevestigingsmail na inschrijving zonder soort opvang
Voorheen was het verplicht om voor iedere soort opvang een bevestigingsmail aan te maken om deze automatisch te laten versturen naar de ouder na inschrijving.
Nu is het mogelijk om 1 bevestigingsmail te maken zonder de soort opvang te vullen. Deze mail zal dan worden verstuurd bij alle inschrijvingen.

Gebruik dit niet wanneer per soort opvang een andere mail gestuurd dient te worden, maar alleen als de bevestigingsmail een algemene mail is onafhankelijk van de soort opvang.

Opgeloste Bugs

  • SEPA machtiging wordt niet automatisch aangemaakt na ondertekening. (98966)
    Nu wordt na ondertekening weer automatisch een sepa regel aangemaakt bij het tabblad Sepa machtiging van de ouder. Ook wordt de sepa getoond in de contractenlijst.
  • Het was alleen mogelijk om 1 bijlagen ter ondertekening in het systeem aan te maken en te gebruiken. (98526)
    Nu is het mogelijk om meerdere bijlagen ter ondertekening in het systeem aan te maken en te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld ook een 'akkoord voorwaarden' aanmaken om de ouder te laten tekenen om akkoord te gaan met de voorwaarden.
  • Het oranje bolletje was niet meer zichtbaar bij documenten wanneer een contract was ondertekend. (98444)
    Dit is opgelost en zolang het contract niet op Markeer als gezien is gezet, blijft het oranje bolletje zichtbaar.
  • In sommige gevallen was het niet mogelijk om het kind een risico medische informatie te geven in de groepsapp, zoals een rode of gele kleur. (98247)
    Dit is opgelost en nu zal in alle gevallen dit weer mogelijk zijn.
  • Reserveringskinderen worden nu ook met de tekst Reservering getoond op het vervoersrapport op basis van scholen. (99038)
    In de vorige release gaven we aan dat reserveringskinderen met de tekst Reservering werden getoond op het vervoersrapport op basis van locaties. Nu werkt dit hetzelfde wanneer het vervoersrapport wordt opgevraagd op basis van scholen.
  • Met het gebruik van het nieuwe standaard vakantiebudget was het niet mogelijk om aanvragen te doen op studiedagen en op normale schooldagen. Dit is inmiddels opgelost. Het volledige proces standaard vakantiebudget is getest en werkt zoals verwacht. (98403)
  • In KIS werden trajectregels met alleen wachtlijstplaatsingen die resulteerde in een 0 regel getoond op het kostenoverzicht. (98737)
    Deze regels worden nu niet meer getoond. Wanneer een kindje een actieve regel heeft met een wachtlijstplaatsing op dezelfde regel dan zal er wel een W zichtbaar zijn op deze actieve regel. Uiteraard word deze niet berekend.
  • In KIS werden trajectregels met geen informatie, zoals trajectregels voor wennen, getoond op het kostenoverzicht. (98737)
    Ook deze regels worden nu niet meer getoond.
  • In de bevestigingsemail naar de ouder na inschrijving via het KIS inschrijfformulier, werden speciale karakters vreemd getoond. (98892)
    Opgelost.
  • Bij het genereren van het mentor rapport werd een datatables waarschuwing getoond, error. (98353)
    Nu kan het rapport weer worden opgevraagd zonder deze error.
  • Via het web was het niet mogelijk om een ochtend op een studiedag te plannen wanneer een kind volgens de instellingen op contracturen aanwezig is op een studiedag. (98095)
    Het systeem gaf dan aan dat de groep gesloten was. Er werd op deze manier niet gekeken naar de vakantietijden van de groep. Via de ouderapp werkte het wel. Nu is het ook weer mogelijk om dit via het web te plannen.
  • Wanneer de instelling werd aangepast dat afgemelde vakantiedagen naar het nieuwe standaard budget gingen kon dit daarna niet meer teruggedraaid worden. (99228)
    Als deze instelling na gebruik weer werd aangepast dan gingen afgemelde vakantiedagen niet meer naar het juiste budget. Dat is opgelost en nu kan de instelling weer aangepast worden naar het gewenste budget.
  • Na de hotfixes voor samenvoegen was er nog een issue met de tijden in de weekplanning (98982)
    In sommige gevallen werden de tijden niet juist getoond.
  • Bij overheidsprogramma's werden alle artikelen van alle administraties getoond. (98735)
    Nu worden alleen nog de artikelen van de gekozen administratie getoond.
  • Een nieuwe registratie via het registratie formulier werd wel getoond in het overzicht gezinnen als er werd gefilterd op nieuwe inschrijving, maar niet in het totale overzicht. (98149)
    Nu wordt de nieuwe inschrijving ook getoond in het totaaloverzicht.
  • Bij het afwijzen van 2 aanvragen die naast elkaar in de weekplanning stonden, werd geen vlaggetje getoond bij de 2e afmelding. (98456)
    Als er 2 aanvragen naast elkaar in de weekplanning stonden, dus 2 dagen achter elkaar en deze aanvragen werden allebei afgewezen dan werd er geen vlaggetje getoond bij de 2e afmelding om de historie in te kunnen zien. Dat is nu weer mogelijk en het vlaggetje is zichtbaar.
  • Met de koppeling Quebble Personeel was het niet meer mogelijk om een mentor te koppelen. (98192)
    Dit is weer mogelijk gemaakt. Op dit moment zijn nog wel niet actieve mentoren ook zichtbaar. Dit zal op een later moment opgelost worden.
  • Bij Nanny Personeel was het niet meer mogelijk om vanuit het uren overzicht op het 'oogje' te klikken om de urenregistratie te openen. (98250)
    Eerder kwam er dan een 404 error. Nu kan er weer op het 'oogje' geklikt worden om de urenregistratie te openen.
SDB Quebble KindplanningSDB KIS
een week geleden

SDB KIS: Belangrijke mededeling kostenoverzicht!

SDB KIS: Kostenoverzicht

Spotlight

De tijd om kostenoverzichten te gaan versturen is weer aangebroken. Momenteel is gewerkt aan een aantal issues die we doorgekregen hadden.
Het gaat om het volgende;
* trajectregels van kinderen met geen informatie, zoals trajectregels voor wenperiodes werden getoond in KIS op de kostenoverzichten.
* trajectregels van kinderen met wachtlijstdagdelen geplaatst op een groep werden getoond in KIS op de kostenoverzichten.
De bovenstaande issues leidde tot 0 regels op het kostenoverzicht.

Deze issues zijn inmiddels opgelost en de acceptatie omgeving is up to date. Wij zullen verder ook nog testen uitvoeren en kijken of alles werkt zoals verwacht.
Mocht u iets tegenkomen in de acceptatie omgeving dan laat het ons weten en kunnen we het met spoed oppakken.

Met het volgende issue zijn we nog bezig:
* sommige tekens worden niet juist getoond in de mail of op het kostenoverzicht.

Wij zullen u via deze weg informeren wanneer alle issues rondom de kostenoverzichten zijn opgelost.