SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliëntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner
  • SDB Labs

Jump to Month

  • October 2025
  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB Quebble Personeelsplanning
vandaag

SDB Quebble Personeelsplanning Quebble Pro App (1.8.13)

Er komt een update beschikbaar voor de Quebble Pro App (versie 1.8.13).
Wanneer deze beschikbaar komt hangt af van de Google Playstore en App Store, zodra zij deze goedkeuren zal deze ook beschikbaar komen voor medewerkers.

Android

  • De app is geschikt gemaakt voor Android 15. 
  • Hierdoor zijn de knoppen weer juist te gebruiken onderin het scherm van de telefoon.


iOs

  • Het kon voorkomen dat in het Rooster de groepsnaam en bijbehorend adres niet getoond werd bij de ingeplande diensten. Dit is opgelost.
     
SDB ECD
vandaag

SDB ECD (Release 2025.11)

Release 2025.11 gaat op 20 oktober 2025 in acceptatie en op 3 november 2025 in productie en bevat 7 functionaliteiten en 10 opgeloste bugs. 


Spotlight

Mikzo 2.0
Mocht je het al vergeten zijn: in deze release wordt er overgestapt naar Mikzo 2.0 en wordt de migratie uitgevoerd.  Meer details over de functionaliteit en de migratie kun je terugvinden in de Release Notes van release 2025.10.  
P.S.: de Mikzo video's die je kunt bekijken vanuit het zorgplan zijn aangepast naar Mikzo 2.0 toe en meteen ook ondertiteld.

Woningtoegang migratie
Zoals eerder per e-mail gecommuniceerd, herhalen we graag nog even dat de nieuwe registratie voor woningtoegang in deze release zal zijn voorzien.  Houd daarbij rekening met volgende aandachtspunten:

  • Er wordt automatisch een migratie uitgevoerd voor alle cliënten in zorg.
  • Daarbij wordt de inhoud uit het icoontje "Sleutel" (Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Profiel) en/of "Sleutelregeling" (Cliënten - Registratie - Planningskenmerken) gemigreerd naar woningtoegang.  Zijn beiden gevuld, dan wordt de meest recente informatie eerst toegevoegd aan woningtoegang en daarna de andere informatie.
  • Alle functierollen met permissie(s) voor de eerdere functionaliteiten (icoontje of sleutelregeling) krijgen automatisch ook de permissie voor woningtoegang toegekend. 
  • De permissie voor Sleutelregeling (Planningskenmerken) wordt uitgezet.  Het icoontje "Sleutel" wordt ook gedeactiveerd.  Dit om te vermijden dat gebruikers nog de oude functionaliteit zouden gebruiken.  De oude functionaliteit zal in release 2025.12 worden verwijderd, alsook de data (die dan inmiddels is gemigreerd).

Koppeling met Compaan?
Ja, hoor!  De koppeling is er.  Voortaan kun je het aanmeld- en afmeldproces vanuit SDB ECD vormgeven.  Meer weten?  Je leest er alles over in deze Release Notes.

functionaliteiten - Zorg

Cliënt met allergie?
Als een cliënt last heeft van allergieën, dan wordt dit onder de cliëntfoto weergegeven.  Het icoontje om een gebruiker te attenderen hierop is aangepast (en daarmee gelijk met het icoontje dat in SDB Octopus wordt gebruikt).  Een gebruiker wordt eenmalig op deze wijziging geattendeerd de eerste keer dat een cliënt met allergieën wordt geopend.

Voorgedefinieerde episodes
Een aantal releases geleden introduceerden we de mogelijkheid om in het zorgplan ook met (behandel)episodes te kunnen werken.  Een episode kon je aanmaken met een vrije tekst.  Om meer eenheid van taal af te dwingen, is besloten in basis te werken met een codetabel en op die manier de registratie vorm te geven.

Je zult dus een codetabel "Episodes" onder Beheer - Codetabellen terugvinden.  Dit is een gedeeltelijke systeemtabel, waar je dus als organisatie veelgebruikte episodes toe kunt voegen.

Bij de registratie van een episode kies je dan bij de Omschrijving een waarde uit die codetabel.  Kies je "Anders", dan ben je verplicht om zelf de omschrijving in te typen.


Bij het registreren van een doel (PDA) worden de episodes uit de codetabel aangeboden ter selectie zodat het probleem aan één van die episodes kan worden gekoppeld.

Suggesties voor PDA
Vanaf deze release zie je meteen de problemen, doelen en acties vanuit het stambestand als suggesties als je een PDA registreert of wijzigt.  Het is dus niet meer noodzakelijk om eerst een zoekterm in te typen.

functionaliteiten - Administratief

Woningtoegang
Soms is het nodig om informatie inzake woningtoegang bij een cliënt te kunnen registreren.  Denk daarbij aan een sleutelcode of informatie dat de sleutel op te halen is bij de buren.  Vanuit een druk bijgewoonde Advisory Board is eerder besloten om afscheid te nemen van de huidige (dubbele) functionaliteiten (icoontje bij Profiel of sleutelregeling bij Planningskenmerken) en een nieuwe functionaliteit in de plaats te voorzien.  Graag leggen we uit hoe dit is geïmplementeerd. 

We spreken voortaan in elk geval van woningtoegang.  Je kunt gebruikers permissies geven om woningtoegang te zien of te wijzigen.

Woningtoegang wordt geregistreerd bij de cliënt in het tabblad Wonen (Cliënten - Registratie).  Dit onderdeel zal als tweede onderdeel op het scherm getoond worden, na "Adressen".

Als je rechten hebt om de woningtoegang te registreren, dan kun je dat doen via [Wijzigen].  Het is simpelweg een tekstveld waarin je de nodige informatie kwijt kunt.

Als woningtoegang van toepassing is (dus gevuld), dan zie je dat uiteraard in het tabblad Wonen zelf.  Je ziet - bewust - niet meteen de inhoud zelf.  Wil je die informatie zien, dan klik je op de regel "Woningtoegang tonen".  Pas dan zal ook de leesactie in de NEN-logging worden weggeschreven.

Zelfde verhaal op andere plekken in SDB ECD.  Heb je leesrechten en de woningtoegang is ingevuld, dan wordt dat kenbaar gemaakt en kun je de inhoud zien door op [Tonen] te klikken.  

Dat is zo op de administratieve kaart, alsook in het tabblad Samenvatting van de cliënt (Cliënten - Registratie).

Rest ons ook nog te vermelden:

  • Dat het DCC-script "Cliënticonen" niets meer zal laten zien van het oude icoon "Sleutel".
  • Dat de woningtoegang in SDB Octopus nog steeds op dezelfde manier inzichtelijk is (cliënt openen, drukken op [...] en dan kiezen voor Informatie)

Compaan
Best veel zorgorganisaties gebruiken de tablet van Compaan.  Dergelijk toestel moet voor de betreffende cliënten worden aangemeld en desgevallend worden afgemeld.  Dat proces kan je uitvoeren in het portaal van Compaan zelf maar vanaf nu is dat ook rechtstreeks mogelijk vanuit SDB ECD.

Hoe werkt het?  Je laat de koppeling met Compaan door ons activeren.  Concreet zullen wij in jouw SDB ECD omgeving 2 formulieren ter beschikking stellen in Stambestanden - Cliëntdocumenten:

  • Compaan Aanmelden: het formulier dat gebruikt kan worden om een cliënt voor een tablet aan te melden.
  • Compaan Afmelden: het formulier dat gebruikt kan worden om die tablet weer af te melden.

Beide formulieren zijn in overleg met Compaan opgebouwd en bevatten dus de noodzakelijke informatie voor de aanmelding resp. afmelding.  Een aantal andere gegevens van een cliënt wordt door Compaan rechtstreeks via SDB ECD API opgehaald.

De formulieren worden standaard beschikbaar gesteld voor Documentbeheer.  Dat lijkt de meest logische plek voor dit (administratievere) proces.  Voel je vrij om de module aan te passen naar Verslaglegging als dat beter bij het proces in jullie organisatie past.

Vergeet uiteraard niet, via Beheer - Autorisatie - Rollen, permissie toe te kennen voor die functierollen die de aanmelding / afmelding moeten kunnen uitvoeren.

Hoe meld je een cliënt dan aan?  Ga naar Cliënten - Documentbeheer, klik op [Nieuw], en kies voor "Compaan Aanmelden".  

Na selectie heb je de mogelijkheid om de nodige gegevens in te vullen, die bij Compaan nodig zijn om de aanmelding te kunnen verwerken.

Houd bij de aanmelding rekening met volgende aandachtspunten (staan ook extra benoemd bovenaan het formulier):

  • Het is randvoorwaardelijk dat een actueel adres is geregistreerd bij de cliënt.  Zorg er dus voor dat dit zeker in orde is alvorens het aanmeldformulier verder in te vullen.
  • Een aanmelding voor een cliënt kan slechts 1 keer in behandeling worden genomen.  In principe zou een gebruiker een nieuw aanmeldformulier voor eenzelfde cliënt kunnen invullen, maar dat zal door Compaan worden genegeerd.
  • Het kan tot 15 minuten duren totdat de aanmelding in Compaan is verwerkt.

Het afmeldproces verloopt identiek.  Je selecteert in dat geval "Compaan Afmelden" als document en vult de reden van afmelding in.  Deze afmelding zal dan door Compaan worden verwerkt.  Het spreekt voor zich dat een cliënt na een succesvolle afmelding wel weer opnieuw kan worden aangemeld.

Uitvallijst export AFAS
De recentelijk toegevoegde job "SDB ECD - AFAS", waarbij een export van abonnementen en/of contracten kan worden uitgevoerd, is aangepast voor wat betreft de uitvallijst. In het uitvalbestand (Excel) wordt voortaan via tabbladen onderscheid gemaakt tussen uitval, OE's zonder uitwisselcode en abonnementen/producten zonder uitwisselcode. Op deze manier is de uitval makkelijker te interpreteren.

Meerdere classificaties gekoppeld aan episodes
De eerdere systeemparameter "PDA methode: ...", waarmee bepaald kon worden of er met levensdomeinen dan wel episodes gewerkt wordt in het zorgplan (PDA), is komen te vervallen.


In de plaats is volgende systeemparameter toegevoegd.  Het is voortaan dus mogelijk om meerdere PDA-classificaties volgens episodes te laten registreren.

Opgeloste Bugs

  • Een afwezigheid met begindatum in de toekomst wordt onterecht weergegeven in de rechterbalk. (72459)
    [ Cliënten - Registratie - Afwezigheid ]
  • Bij een grote hoeveelheid aan taken, chats en/of berichten opent het notificatiecentrum traag. (96528)
    [ Notificatiecentrum ]
  • De toelichting van een reanimatieregistratie uit Ysis wordt niet weergegeven. (69912)
    [ SDB Octopus ]
  • Speciale tekens (zoals é, ë, ...) in de naam van een verslag worden vreemd weergegeven. (70917)
    [ Cliënten - Zorgplan - Verslaglegging ]
  • De wijzigpermissie van MIC - Leidinggevende beïnvloedt onterecht ook het wijzigrecht voor de commissie. (60589)
    [ Meer - Beheer - Autorisatie - Rollen ]
  • De tekst in de waarschuwing, dat je maximum 3 taken kunt plaatsen op het prikbord, bevat vreemde tekens. (71123)
    [ Notificatiecentrum - Taken ]
  • De reden einde zorg, die is toegekend aan een Wmo mandaat, wordt niet getoond op het overzicht. (71123)
    [ Overzichten - Mutatie-overzicht ]
  • Bedragen voor productie met eenheid "Euro's" worden niet correct weergegeven. (71579)
    [ Overzichten - Productie Registratie ]
  • Bij het zoeken naar bepaalde tekst bij rapportages, wordt die tekst niet in alle gevallen gemarkeerd als zoekresultaat in de gevonden rapportages. (72795)
    [ Cliënten - Zorgplan - Rapportage ]
    [ Start dienst - Cliëntrapportages ]
  • De omrekening van een uurtarief naar een minutentarief wordt niet altijd correct uitgevoerd bij de declaratie naar de gemeente. (70462)
    [ Uitwisseling - Jobs - WMO Declaratie ]
SDB ECDSDB ECD API
vandaag

SDB ECD API (Release 2025.11)

Release 2025.11 gaat op 20 oktober 2025 in acceptatie en op 3 november 2025 in productie.


overzicht endpoints die worden uitgefaseerd  

Het kan gebeuren dat een endpoint om een bepaalde reden wordt uitgefaseerd.  Dit maken we kenbaar in onderstaande tabel.  Per endpoint wordt de release aangegeven vanaf wanneer het endpoint niet meer beschikbaar is.  Je hebt altijd minimaal 1 jaar de tijd om er zorg voor te dragen dat het betreffende endpoint niet meer wordt aangeroepen.

ReleaseEndpoint
2024.07

api/clients/{id}/stakeholders
Vervangend endpoint: api/v2/clients/{id}/stakeholders

2026.02

api/clients/{{clientId}}/reports/ovz
Vervangend endpoint: api/v2/clients/{{clientId}}/reports/ovz

2026.11api/clients/{id}key-arrangements
Vervangend endpoint:
er is geen vervangend endpoint voorzien

functionaliteiten - OPEn Systeem

Mogelijkheid om 1 specifiek document op te vragen
Voortaan is het mogelijk om via api/v1/clients/{id}/documents een specifiek document op te vragen.  Dit doe je door gebruik te maken van de parameter DocumentId, waarbij dat Id verwijst naar het betreffende document.

Questio antwoorden
Vanaf deze release kun je ook de vragen/antwoorden van een Questio formulier laten retourneren bij de bevraging van een document. De parameter IncludeSurveyAnswers van api/v1/clients/{id}/documents kun je daarvoor gebruiken.

Bevragen welke documenten zijn gewijzigd
Het kan bijzonder interessant zijn om te kunnen bevragen welke documenten recentelijk zijn gewijzigd.  Daarmee wordt dan bedoeld: aangemaakt, gewijzigd, verwijderd.  Via api/clients/documents/mutated kun je zulke bevraging uitvoeren.  Je geeft op hoeveel minuten je vanaf nu terug wilt kijken (bijv. ik wil weten welke mutaties er zijn geweest in het afgelopen uur) en je geeft eventueel een documenttitel op als je specifiek naar mutaties op dat document wilt zoeken.

Uitgevoerde metingen
Wil je enkel de daadwerkelijk uitgevoerde metingen bevragen (en dus de als "niet uitgevoerd" gemarkeerde metingen uitsluiten)?  Dat kan voortaan via de parameter "PerformedFilter" in api/v3/clients/{id}/measurements/registered.

Opvragen sleutelregeling komt te vervallen
Vanaf release 2026.11 zal het niet meer mogelijk zijn om de (oude) sleutelregeling op te vragen via api/clients/{id}/key-arrangements.  In de tussenliggende periode zal deze API wel nog de inhoud van de woningtoegang retourneren.

Uitgelichte documenten opvragen
In SDB ECD kun je een cliëntdocument (sjabloon) uitlichten, zodat het bijvoorbeeld extra zichtbaar is op het tabblad Vandaag.  In api/v1/clients/{id}/documents is het voortaan mogelijk om specifiek deze uitgelichte documenten voor een cliënt op te halen.  Dat doe je via de parameter HighlightedOnly. 

Episodes PDA
In api/clients/{id}/care-plan/pda wordt voortaan ook teruggekoppeld aan welke episode een PDA is gekoppeld, indien van toepassing.

praktisch 

Wil je graag op de hoogte blijven van de API's uit SDB ECD?  Stuur dan een mailtje naar ecd@sdbgroep.nl om je aan te melden.  Graag ontvangen we je voornaam, naam en e-mailadres.  Je wordt dan per e-mail op de hoogte gebracht van de Release Notes van SDB ECD API's.

SDB Planning
vandaag

CAO GHZ – Wijzigingen per 2025 en 2026

 
Voor organisaties die onder de CAO Gehandicaptenzorg (GHZ) vallen, treden eveneens per 1 januari 2026 diverse wijzigingen in werking. Deze hebben vooral betrekking op nieuwe ORT-percentages, gewijzigde dienstcodes voor slaap- en consultatiediensten en aanpassingen in vergoedingen voor bereikbaarheids- en consignatiediensten. Ook wordt een nieuwe toeslag op extra uren ingevoerd. In dit bericht lees je wat deze wijzigingen betekenen voor de inrichting in SDB Planning, welke stappen SDB onderneemt om klanten te ondersteunen, en welke acties je zelf kunt nemen om een juiste en tijdige overgang te waarborgen. 

Aanstaande wijzigingen: 1 januari 2026 

- Aanpassing ORT-percentages (artikel 7:3): 

  • 22 % voor uren tussen 06:00–07:00 en 20:00–22:00 (maandag t/m vrijdag) 
  • 47 % voor uren tussen 00:00–06:00 en 22:00–24:00 (maandag t/m vrijdag) 
  • 52 % voor uren op zaterdag en zondag 
  • 60 % voor uren op erkende feestdagen en op 24 en 31 december (18:00–24:00) 
    Tijdelijke uitzondering 2026: 
    medewerkers die op 31 december 2025 uitsluitend op zondag werken, behouden in 2026 een toeslag van 60%. Verschoven dienst komt te vervallen; de dienstdienstrekencode en CAO/ORT-regels krijgen een einddatum van 01-01-2026. 

- Bereikbaarheids- en consignatiedienst – aangepaste vergoedingen: 

  • Feestdagen: 6/18 uurloon 
  • Zaterdagen en zondagen: 4/18 uurloon 
  • Overige dagen: 2/18 uurloon

- Consultatiedienst – nieuwe dienstrekencode 49 met bijbehorende CAO/ORT-vergoedingsregels. 

- Slaapdienst – vergoeding per uur op basis van het minimumloon (dienstrekencode 36). 

- Slaapdienst – vergoeding op basis van tijd (nieuwe dienstrekencode) 

- Nieuwe toeslag op extra uren – € 3,50 of € 7 per uur).

 
Wat betekent dit in SDB Planning? 

  • De ORT-percentages kunnen nu al worden bijgewerkt in de tabel ORT en vergoedingen, met als ingangsdatum 1 januari 2026. Indien nodig kan SDB je hierbij ondersteunen. 
  • De dienstrekencode 49 (voor consultatiediensten) wordt beschikbaar gesteld in release 327 die woensdag 15 oktober in productie gaat. 
  • Dienstrekencode 36 is beschikbaar voor het afgeven van de uren van de slaapdienst in geld. 
    Gebruik deze rekencode voor het maken van een nieuwe diensturensoort om de slaapdiensten te kunnen registeren. Je hebt voor de berekening ook een regel nodig in de tabel voor de ORT en vergoedingcodes.
    Wanneer de diensturensoort is aangemaakt kan deze gekoppeld worden aan de dienstcode voor het plannen van de slaapdiensten. 
  • De nieuwe dienstrekencode, voor vergoeding van slaapdiensten op basis van tijd, dient nog toegevoegd te worden in SDB Planning. Wij adviseren om hiervoor een nieuwe diensturensoort te maken en deze voorlopig te gebruik, hiervoor kan dienstrekencode 4 gebruikt worden. Op het moment dat de nieuwe dienstrekencode beschikbaar is in SDB Planning, is het enkel een kwestie van het aanpassen van de betreffende diensturensoort van dienstrekencode 4 naar de nieuwe dienstrekencode.  
  • Alle aan slaapdiensten gerelateerde dienstcodes zullen moeten worden aangepast met de nieuw aan te maken diensturensoorten (voor vergoeding van slaapdiensten op basis van zowel geld als tijd). Dit kan prima handmatig gedaan worden door de geldigheid van de bestaande dienstcodes af te sluiten per 01-01-2026 en voor elke dienstcode een nieuwe aan te maken met een geldigheid vanaf 1-1-2026 met een van de twee nieuwe diensturensoorten.
    De nieuwe dienstcodes kunnen gebruikt worden om te plannen, via basisplannen of gedurende de maand januari aan te passen naar de nieuwe code.   
  • Alle relevante rapportages en overzichten worden door SDB aangepast, zodat ook in rapportages de juiste berekeningen en percentages zichtbaar zijn. 
  • De nieuwe dienstrekencode voor vergoeding van slaapdiensten op basis van tijd en de nieuwe toeslagregeling zullen in november beschikbaar gesteld worden op de acceptatie-omgeving. Verdere communicatie hierover wordt via de *release notes (let op de release notes van sprint 330) gedaan. 

Wat moet je doen? 

  • Controleer in Planning of de reiskosten, ORT en vergoedingen correct zijn ingericht. 
  • Maak nieuwe diensturensoorten aan voor dienstrekencodes 4, 36 (slaapdiensten) en 49 (consultatiediensten). 
  • Pas de dienstcodes aan of laat dit door SDB voor je doen als het meer dan 25 dienstcodes betreft. 
  • Wijzig dienstrekencode 4 naar de nieuwe dienstrekencode bij de betreffende diensturensoort (zodra deze beschikbaar is). 
  • Bovenstaande zaken doe je eerst op de acceptatie-omgeving. Als alles correct functioneert, kan dit ook op productie gedaan worden. 
  • Wijzig oude afgesloten dienstcodes in de planning naar nieuwe dienstcodes.  
  • Controleer of het salarispakket de juiste looncomponenten bevat voor de nieuwe diensten. 

 

Belang van testen en juiste inrichting 

Wij adviseren om de nieuwe instellingen altijd uitgebreid te testen in de klant-specifieke acceptatieomgeving voordat deze naar productie worden overgezet.
Controleer daarbij zorgvuldig of alle tijdgebonden waarden (zoals ingangsdatums van vergoedingen en percentages) correct zijn ingesteld.
Op deze manier wordt voorkomen dat medewerkers te vroeg of tegen onjuiste voorwaarden uitbetaald krijgen. 

Houd rekening met de vaste kopieermomenten van productie naar acceptatie (zie link).
 
Daarnaast zal SDB actief monitoren of bovengenoemde aanpassingen ook daadwerkelijk worden doorgevoerd door de klanten. Op basis van deze monitoring kunnen wij tijdig ondersteuning bieden of aanvullende communicatie verzorgen wanneer blijkt dat bepaalde instellingen nog niet volledig zijn toegepast. 

Vragen of hulp nodig? 

Voor ondersteuning of vragen kun je een ticket indienen via SDB Support Portal.
Eventuele aanvullende ondersteuning kan worden afgestemd met de accountmanager. 

De releasenotes en aanvullende documentatie over dit onderwerp zijn te vinden 
via: SDB Releasenotes
 
**De komende releases staan in het teken van de CAO-wijzigingen, met als doel dat klanten deze vroegtijdig kunnen testen. Wij gaan ervanuit dat klanten de doorgevoerde aanpassingen verifiëren en bij eventuele twijfel over de productie-release tijdig contact opnemen met SDB.
 
Overige wijzigingen in 2025: 

  • 1 januari 2025 – Overwerk is vervallen; dit wordt nu geregistreerd als extra uren. 

 

 

 

SDB Planning
vandaag

CAO VVT – Wijzigingen per 2025 en 2026

De CAO VVT kent per 1 januari 2026 meerdere wijzigingen die invloed hebben op de inrichting van roosters, vergoedingen en signaleringen binnen SDB Planning. De aanpassingen richten zich vooral op de invoering van nieuwe daglimieten, aangepaste ORT-percentages en gewijzigde vergoedingsregels. Daarnaast vervallen enkele bestaande regelingen, zoals leerlingschalen en oude vormen van overwerkregistratie. In dit bericht lees je wat deze wijzigingen concreet betekenen voor jouw organisatie en hoe SDB de overgang naar de nieuwe regels ondersteunt – van inrichting en testen tot rapportages en monitoring. 
 
Wijzigingen per 1 januari 2026  

- Aanpassing ORT-vergoedingen voor de onderstaande periodes  

  • Tussen 00.00 uur en 06.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur op maandag tot met vrijdag 47%  
  • Tussen 00.00 uur en 06.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur op zaterdag 52% 

Wat betekent dit in Planning? 
De huidige regel voor deze vergoedingspercentages moeten worden afgesloten op 01-01-2026 en dat er een nieuwe regel aangemaakt moet worden vanaf 01-01-2026. 
Belangrijk hierbij is dat de looncomponent gekoppeld moet worden waarbij in Salaris het juiste percentage uitbetaald moet worden.  

Waar doe ik dit in Planning?
Beheer > Tabellen > CAO > ORT & Vergoedingregels > Type regeling is ORT-regeling
 
Ondersteuning nodig?
Onze collega’s van support staan voor u klaar. 

 - Afspraken over je arbeidspatroon en de daarbij behorende aantal te werken dagen per week
In artikel 3.4 wordt gesproken over het maximaal aantal werkdagen per week op basis van contracturen, onderstaande is hierbij de CAO-norm: 

Contracturen per week 

Maximaal aantal werkdagen 

≤ 15 uur 

3 dagen 

15,01 – 24 uur 

4 dagen 

> 24 uur 

5 dagen 

Op basis van de gemaakte afspraken worden de werkdagen voor elke medewerker vastgelegd. Het is dus mogelijk om van bovenstaande af te wijken. Let op! Dit mag alleen op basis van individuele afspraken en niet op basis van bijvoorbeeld een functie.  
 

Voor elke extra gewerkte dag boven deze norm ontvangt de medewerker € 25 bruto. 

 Wat betekent dit in SDB Planning? 

  1. In Planning wordt de standaard daglimiet inzichtelijk gemaakt. Zodra een medewerker zijn norm overschrijdt, verschijnt een signalering.  
  1. Op het kwaliteitsdashboard wordt een tegel toegevoegd waarin het aantal overschrijdingen voor de huidige en komende maand en de geselecteerde planeenheden inzichtelijk zijn. Hier kan op doorgeklikt worden zodat concreet te zien is voor welke medewerker in welke week de voor hem/haar geldende norm overschreden wordt. 
  1. Er komt ondersteuning om per medewerker afwijkende afspraken vast te leggen, zodat de signalering correct werkt.  
  1. Bij overschrijding van de daglimiet wordt de mogelijkheid gecreëerd om het totaal aantal dagen via een looncomponent worden klaargezet voor export naar het salarispakket. In het salarispakket moet dan het aantal dagen keer 25 euro aan de medewerkers worden uitgekeerd.  
    Er zal altijd een goedkeuring worden uitgevoerd door de leidinggevende voor het uitbetalen van deze dagen.  
  1. Er wordt een rapportage toegevoegd, waarin voor een geselecteerde periode voor alle medewerkers getoond wordt hoeveel werkdagen er per week zijn, wat de norm is en of er sprake is van een overschrijding. 

Ontwikkelingen in de software 

De eerste vier functionaliteiten van de daglimiet regeling worden op korte termijn ontwikkeld en zullen in november (let op de releasenotes van sprint 330) beschikbaar gesteld worden op de acceptatie-omgeving zodat dit goed doorgetest kan worden. 

De vijfde functionaliteit (rapportage) wordt beschikbaar gesteld in release 327 die woensdag 15 oktober in productie gaat. Op deze manier kun je voor de roosters van januari 2026 al sturen op mogelijke overschrijdingen. Dit geldt voor nu dan enkel op basis van de standaard norm. 

Belangrijk om te doen 

  • Maak de aanpassingen in Planning voor de ORT en vergoedingen, koppel hierbij het juiste looncomponent. 
  • Informeer bij je salarispakket of er een looncomponent beschikbaar is voor de € 25-dagvergoeding. 
  • Controleer per organisatie of er medewerkers zijn met individuele afspraken over het aantal werkdagen, zodat dit kan worden vastgelegd in de applicatie. 

Belang van testen en juiste inrichting 

Wij adviseren om de nieuwe instellingen altijd uitgebreid te testen in de klant-specifieke acceptatieomgeving voordat deze naar productie worden overgezet. Controleer daarbij zorgvuldig of alle tijdgebonden waarden (zoals ingangsdatums van vergoedingen en percentages) correct zijn ingesteld. Op deze manier wordt voorkomen dat medewerkers te vroeg of tegen onjuiste voorwaarden uitbetaald krijgen.  

Houd rekening met de vaste kopieermomenten van productie naar acceptatie (zie link). 

Daarnaast zal SDB actief monitoren of bovengenoemde aanpassingen ook daadwerkelijk worden doorgevoerd door de klanten. Op basis van deze monitoring kunnen wij tijdig ondersteuning bieden of aanvullende communicatie verzorgen wanneer blijkt dat bepaalde instellingen nog niet volledig zijn toegepast. 

Vragen of hulp nodig? 

Voor ondersteuning of vragen kun je een ticket indienen via SDB Support Portal. 
Eventuele aanvullende ondersteuning kan worden afgestemd met de accountmanager. De releasenotes en aanvullende documentatie over dit onderwerp zijn te vinden via: SDB Releasenotes 
 
*De komende releases staan in het teken van de CAO-wijzigingen, met als doel dat klanten deze vroegtijdig kunnen testen. Wij gaan ervanuit dat klanten de doorgevoerde aanpassingen verifiëren en bij eventuele twijfel over de productie-release tijdig contact opnemen met SDB. 

 
Samenvatting wijzigingen die in 2025 al zijn ingegaan 

  • 1 januari 2025 – Overwerk is vervallen; dit wordt nu geregistreerd als extra uren. We gaan ervanuit dat onze klanten dit reeds hebben doorgevoerd. 
  • 1 juli 2025 – Reeds doorgevoerd. 
  • Reiskostenvergoeding verhoogd naar € 0,19 per kilometer. 
  • Telefonische-, aanwezigheids-, slaap- en consignatiediensten worden in tijd vergoed, wat betekent dat deze diensten worden gecompenseerd in betaalde tijd in plaats van via een geldelijke vergoeding. Op basis van de input die wij vanuit klanten ontvangen hebben, wordt er een mogelijkheid gecreëerd om deze berekening in Planning te kunnen uitvoeren. Dit zal met ingang van 1 januari 2026 beschikbaar zijn.  
  • De dagvergoeding voor brommer/fiets vervalt en wordt vervangen door één gecombineerde vergoeding voor (e-)fiets, brommer en scooter. 
  • 1 september 2025 – Leerlingschalen vervallen. Deze aanpassing zal in Salaris gedaan moeten worden waarna deze salarisschalen in Planning afgesloten kunnen worden 

 

 

 

 

 

SDB Octopus
gisteren

SDB Octopus (Release 2.1.8)


De herfst heeft duidelijk zijn intrede gedaan: de bladeren vallen, de dagen worden korter en het wordt weer knus binnen. Terwijl buiten de regen tikt op het raam, zijn wij druk bezig geweest met het voorbereiden van nieuwe features die binnenkort hun opwachting zullen maken. Daarnaast hebben we een flink aantal vervelende bugs opgelost, zodat de app weer een stuk soepeler draait. Lees hieronder wat er allemaal is verbeterd!

NIEUWE FUNCTIONALITEITEN

  • Indien de verjaardagen widget voor jou beschikbaar is, zie je dat we de verjaardagen widget op de startpagina hebben aangepast. De widget is compacter geworden. De profielfoto's zijn verdwenen, je ziet alleen nog de namen staan van de cliënten die jarig zijn. Je kunt door op de widget te klikken door naar een ander scherm waar je kunt zien wie de aankomende week jarig zijn.
  • Op alle locaties waar je rapportages kunt inspreken, kun je feedback geven op de kwaliteit van de transcriptie. SDB ECD 
  • Naar aanleiding van feedback van onze ECD en EPD gebruikers hebben we de term Cliëntteam vervangen voor het woord Netwerk, omdat dit een meer herkenbaar woord is voor onze pakketten. SDB ECD SDB EPD USER/REFLEX SDB CARE4 
  • We hebben het mogelijk gemaakt om privéafspraken te kopiëren naar een afspraak in het ECD/EPD. SDB EPD USER/REFLEX SDB CARE4
  • Het is vanaf deze versie mogelijk om de hele dag te registreren via "Dag afronden". SDB CARE4 

Opgeloste Bugs

  • Bij nieuwere Android versies verdween tekst onder de zwarte navigatiebalk. We hebben hier eerder schermen op aangepast, maar het bleek ook op andere schermen mis te gaan. Dit hebben we recht gezet.
  • Wanneer je de titel van een groepschat aanpaste, zat hier geen limiet op. Hierdoor kwam het voor dat er soms foutmeldingen werden gegeven, de titel soms niet opgeslagen werd, of als titel onleesbaar werd. We hebben nu een limiet van 50 karakters gesteld. Groepschat die voor deze versie een langere titel hadden, zullen niet worden aangepast.
  • Bij het publiceren van de release notes maken wij gebruik van een (externe) service om mails te versturen naar abonnees van onze release notes. Wegens een storing werkte dit niet en werd de aankondiging van de release notes handmatig per mail verzonden. Dit is probleem verholpen zodat abonnees via de externe service de mail ontvangen. Het abonneren van de release notes kan via Profiel > Release notes > Abonneer je op SDB Octopus release notes.
  • Een reiskostendeclaratie kon via de app niet meer ingetrokken worden. Dit is recht gezet en weer beschikbaar. SDB HR 
  • Het kwam voor dat loonstroken nadat een medewerker uit dienst ging, niet meer zichtbaar was. Dit is gecorrigeerd, loonstroken zijn zichtbaar tot 12 maanden na de maand waarin de medewerker uit dienst ging. SDB HR 
  • Er waren problemen met het wijzigen van beschikbaarheid in de agenda. Deze zijn aangepakt en opgelost. SDB Planning 
  • Opmerkingen in het plankaartje in de activiteitenplanning werden in een aparte "header" weergegeven in een afspraak in Octopus en niet onder het veld "Opmerking". Dit is hersteld. SDB ECD  
  • Wanneer er na 23 uur een nieuwe afspraak werd aangemaakt, dan kon deze niet op vandaag gezet worden maar werd de dag op morgen gezet. Dit is hersteld. SDB ECD 
  • Bij afspraken met meerdere cliënten konden er geen Groepstekst / Groepsrapportage aangemaakt worden en was de in USER ingevoerde Groepstekst niet zichtbaar in Octopus. Dit is gecorrigeerd. SDB EPD USER/REFLEX 
  • In de huidige manier van afspraken maken, werd de reis- en indirecte tijd niet goed verzonden naar het EPD. Dit is aangepast zodat dit weer correct werkt. SDB EPD USER/REFLEX 
  • Bij afspraken waar meerdere cliënten aanwezig zijn, werden deze cliënten niet weergegeven in de afspraak. Dit is verholpen zodat alle cliënten die verwacht worden, zijn weergegeven. SDB EPD USER/REFLEX 
  • Bij systeemafspraken werd het systeem niet automatisch aangevinkt. Dit is aangepast, het systeem wordt nu aangevinkt bij de afspraak. SDB EPD USER/REFLEX 
  • In een afspraak werden niet alle locatie opties weergegeven. Dit is gecorrigeerd zodat je nu wel alle locaties kunt kiezen. SDB CARE4 
  • Bij het wijzigen van het tijdstip van een afspraak werd de aanpassing niet opgeslagen. Dit werkt weer zoals het hoort. SDB CARE4 
  • Een niet-cliënt gerelateerde afspraak kon niet verwijderd of aangepast worden. We hebben dit aangepast zodat deze afspraken net als cliënt gerelateerde afspraken aangepast kunnen worden. SDB CARE4 
  • Wanneer een collega uitgenodigd werd voor een gesprek zonder of met optionele initiator, dan was deze uitnodiging niet in het startscherm onder de widget "Uitnodigingen" te zien. Dit is hersteld zodat ze nu wel zichtbaar zijn. SDB CARE4 
  • In het cliëntdossier was een tab "Meer..." waar geen gegevens werden getoond. Dit is verwijderd zodat er geen verwarring kan ontstaan. SDB CARE4

En natuurlijk de nodige kleine technische aanpassingen.

SDB Quebble KindplanningSDB KIS
gisteren

SDB Quebble Kindplanning / Nanny4All / KIS (Release/Sprint 327+328)

SDB Kinderopvang (Release/Sprint 327+328) 

Release 327 + 328 is op 15-10-2025 op de acceptatieomgeving geplaatst, gaat 27-10-2025 in productie en bevat 2 nieuwe functionaliteiten, 1 Kennisbank artikel en 8 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over.


Nieuwe functionaliteiten

Uitbreiding van aantal karakters in bericht naar ouders via web (#94296)
Een bericht via de webapplicatie versturen naar ouders was mogelijk met 500 karakters. Dit is nu uitgebreid naar 10.000 karakters.

Gebruik overschrijdende tijden voor de facturatie en gebruik/verkrijgen van budget 
Bij de weekplanning plaatsingstypen kan worden aangegeven dat altijd de factuur- of openingstijden moeten worden gebruikt voor facturatie en gebruik/verkrijgen budget.


Dit houdt in dat wanneer een kindje minder als de factuur- of openingstijden gepland is, toch altijd de factuur- of openingstijden worden gebruikt voor facturatie en gebruik/verkrijgen van budget.
Bijvoorbeeld wanneer de instelling 'gebruik de groep factuurtijden voor de facturatie en gebruik/verkrijgen van budget wordt gebruikt en de factuurtijden zijn van 14.30 - 18.00 en het kindje is gepland van 14.30 - 17.30 dan worden toch de factuurtijden van 14.30 - 18.00 gefactureerd bij extra opvang of budget gebruikt/verkregen voor dit aantal uur.
Maar ook wanneer een kindje een planning heeft buiten deze tijden van 14.30 - 19.00 dan wordt altijd de factuurtijd gehanteerd.

Nu is hier een functie aan toegevoegd om de tijden die de factuur- of openingstijden overschrijden wel te laten factureren.
Wanneer een van bovenstaande opties is aangevinkt, wordt deze optie zichtbaar.

(de vertaling van deze tekst zal nog gedaan worden)

Als deze wordt aangevinkt worden de tijden die de factuur/ of openingstijden overschrijden extra erbij gefactureerd.
Bijvoorbeeld wanneer de instelling 'gebruik de groep factuurtijden voor de facturatie en gebruik/verkrijgen van budget wordt gebruikt en de factuurtijden zijn van 14.30 - 18.00 en het kindje is gepland van 14.30 - 19.00 dan worden, met deze extra optie, de tijden buiten de factuurtijden (van 18.00 - 19.00) nog extra gefactureerd of gebruikt voor budget. 
Wanneer een kindje gepland is van 15.00 - 19.00 dan worden zowel de factuurtijden (van 14.30 - 18.00) als de extra tijd (van 18.00 - 19.00) gefactureerd of gebruikt voor budget.

Stuur een ouderapp bericht
Stuur een ouderapp bericht
Een nieuwe pagina aangemaakt onder KIS webapplicatie en uitgebreid met de nieuwe functie uit deze release.

Opgeloste Bugs

  • Product nieuws verwijst niet direct naar het juiste product. (97864)
    Wanneer product nieuws werd geopend, toonde dit informatie over alle producten binnen SDB. Dit is aangepast en nu is alleen het product nieuws weer zichtbaar voor de Kindplanning.
  • Het openen van plaatsnamen via de instellingen geeft een foutmelding. (97866)
    Wanneer de pagina van plaatsnamen werd geopend gaf dit een foutmelding. Het was mogelijk deze weg te klikken en alsnog wijzigingen te maken. Nu komt de foutmelding niet meer naar voren.
  • Wanneer een document via documentmanager alleen beschikbaar was gemaakt voor de boekenplank was het toch mogelijk om dit document via een bericht te delen met ouders. (91244)
    Dit is opgelost en nu kan het document niet meer gekozen worden bij het maken van een bericht naar de ouder.
  • Als een kind een periodieke planning heeft startend in januari 2026 dan was er geen planning zichtbaar voor het kindje in de eerste 2 weken. (95692)
    Nu wordt de planning getoond zoals ingericht vanuit trajectplanning en wordt een periodieke plaatsing vanaf januari 2026 op de juiste manier getoond.
  • Wanneer er een samenvoeging was voor niet de hele dag dan kon het voorkomen dat de kinderen niet of niet juist werden getoond in de tablet. (98139)
    Dit is opgelost en kinderen zijn ook met een deelsamenvoeging op de juiste manier zichtbaar in de tablet.
  • In het peutermonitor rapport werden de reguliere uren niet goed berekend wanneer er een splitsing was in de trajectregel halverwege de maand en het kindje in de nieuwe trajectregel, die halverwege de maand startte, VVE erbij kreeg. (92192)
  • Als een ouder een apart emailadres heeft voor de factuur dan werd deze niet gebruikt met de export naar Exact. (97508)
    Nu wordt eerst gekeken of de ouder een afwijkend emailadres voor de factuur heeft en zo niet dan wordt het standaard emailadres gebruikt in de export naar Exact.
  • In sommige gevallen was de berekening van de budgetten van de medewerker in Nanny4all Personeel niet juist. Een medewerker kreeg dan iedere maand onverklaarbare en hoge uren erbij berekend.
    Dit is opgelost en hiervoor kan nu bij het contract de juiste beginsaldo's worden ingevoerd om dit te corrigeren en dan kan het systeem dit op de juiste manier berekenen. (97686)
SDB Planning
gisteren

Reminder > Advisory Board SDB Planning op 4 november 2025

Geachte klant,

Op 4 november 2025 staat ons 2de Advisory Board voor SDB Planning voor de zorg gepland, inloop vanaf half 11 op onze locatie in IJsselstein.

Tijdens deze bijeenkomst willen wij samen met een aantal klanten de gekozen onderwerpen bespreken om vanuit jullie input te krijgen wat voor jullie belangrijk is en te kijken of wij dat kunnen vertalen naar software.

Eén van de onderwerpen is hoe om te gaan met afgekeurde diensten in Planning.

Wil jij meepraten en kun je aanwezig zijn op locatie? Dan kun jij je opgeven door deze vragenlijst in te vullen.

Er is plek voor maximaal 40 deelnemers. Wanneer er meer belangstellenden zijn dan zullen wij een sortering maken, zodat wij een brede vertegenwoordig hebben.

Per organisatie kunnen maximaal 2 deelnemers deelnemen. Om vanuit verschillende invalshoeken input te ontvangen, vragen wij maximaal 1 applicatiebeheerder te laten deelnemen. Hierdoor hopen wij ook planners, HR-medewerkers of andere collega's te kunnen verwelkomen.

Afhankelijk van het aantal deelnemers en klanten per CAO gaan we het programma verder samenstellen.

Aanmelden graag voor 15 oktober zodat het programma dan definitief gemaakt kan worden en naar de deelnemers gemaild kan worden.

Hartelijke groet,

Henriëtte Afshar-Remmelink
Product Owner SDB Planning

SDB Quebble KindplanningSDB KIS
2 dagen geleden

Hotfix voor SDB KIS/Nanny4all/Quebble Kindplanning

SDB Kinderopvang (Hotfix)

Gisteren, op 14-10-2025, is een hotfix geplaatst voor 2 kritieke issues met de groepsapplicatie.
Hieronder vertellen we er meer over.


Spotlight

Geen ontvangers zichtbaar bij versturen bericht|
Bij het versturen van een bericht naar de ouders via de groepsapp waren er bij ontvangers geen ouders en/of kinderen zichtbaar. Hierdoor was het niet mogelijk om ontvangers te selecteren en kon er geen bericht worden gestuurd.
Dit is middels een hotfix opgelost en dus direct beschikbaar op productie.

Afwezige kinderen zichtbaar bij bulk check- in/out.
Bij het doen van een bulk check- in/out waren de afwezige kinderen van die dag ook zichtbaar in de lijst.
Hierdoor kon het voorkomen dat per ongeluk afwezige kinderen toch ingecheckt werden en daardoor een verandering van plaatsingstype kregen.
Ook dit is middels een hotfix opgelost en dus direct beschikbaar op productie.


SDB Quebble Personeelsplanning
3 dagen geleden

SDB Quebble Personeelsplanning (Release/Sprint 328)

Release 327 is zojuist op de productie omgeving geplaatst Release 327 


Release 328 is op de acceptatie omgeving geplaatst en kan getest worden. 
Release 328 gaat op 27 oktober in productie en bevat:  1 nieuwe toevoeging en 1 opgeloste bug. Hieronder vertellen we je er alles over.

De uitlevering van de releases voor zowel productie als acceptatie vindt altijd in de avond plaats tussen 18.30 - 20.30 uur.

Alle organisaties hebben de mogelijkheid om deze release te bekijken en te testen.
Alle onderdelen die zijn toegevoegd, aangepast en opgelost staan hieronder beschreven.
Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn over de release, dan kan er een ticket aan gemaakt worden in ons serviceportaal.



Nieuwe Toevoeging 

Feestdag

Toevoeging feestdag vanaf 2026

  • Zoals beschreven in de CAO Kinderopvang zal vanaf 2026, 5 mei een standaard vrije dag zijn.
  • Deze hebben wij toegevoegd aan de applicatie.


Opgeloste Bug 

Seniorenverlof 

Seniorenkaart aangepast

  • In de seniorenkaart werd niet niet goed getoond welke uren al ingepland stonden en wat er nog daadwerkelijk beschikbaar was.
  • Dit hebben wij aangepast zodat het overzichtelijker is welke uren gepland, ingeleverd en daadwerkelijk is opgenomen.


Verder zijn er diverse klantgerichte tickets opgelost. Deze zullen via de conversatie in het serviceportaal gecommuniceerd worden.

Deze release notes zijn terug te vinden in het kennisportaal, waar tevens een PDF is toegevoegd Release 328