SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliëntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner

Jump to Month

  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB ECDSDB ECD API
gisteren

SDB ECD API (Release 2025.06)

Release 2025.06 gaat op 2 juni 2025 in acceptatie en op 16 juni 2025 in productie.


overzicht endpoints die worden uitgefaseerd  

Het kan gebeuren dat een endpoint om een bepaalde reden wordt uitgefaseerd.  Dit maken we kenbaar in onderstaande tabel.  Per endpoint wordt de release aangegeven vanaf wanneer het endpoint niet meer beschikbaar is.  Je hebt altijd minimaal 1 jaar de tijd om er zorg voor te dragen dat het betreffende endpoint niet meer wordt aangeroepen.

ReleaseEndpoint
2024.05api/clients/{id}/measurements/registered (GET)
Vervangend endpoint: api/v1/clients/{id}/measurements/registered
2025.05


api/master-measurements
Vervangend endpoint:
api/clients/{id}/master-measurements
2025.05



api/clients/{id}/measurements/registered/{registeredMeasurementId}
Vervangend endpoint:
api/v1/clients/{id}/measurements/registered/{registeredMeasurementId}
2025.05


api/v1/clients/{id}
Vervangend endpoint:
api/v2/clients/{id}
2025.07


api/clients/{id}/stakeholders
Vervangend endpoint:
api/v2/clients/{id}/stakeholders
2026.02


/api/clients/{{clientId}}/reports/ovz
Vervangend endpoint:
/api/v2/clients/{{clientId}}/reports/ovz

functionaliteiten - OPEn Systeem

Classificatie PDA
De classificatie wordt voortaan ook getoond in het resultaat van /api/clients/{id}/care-plan en /api/clients/{id}/care-plan/pda.

praktisch 

Wil je graag op de hoogte blijven van de API's uit SDB ECD?  Stuur dan een mailtje naar ecd@sdbgroep.nl om je aan te melden.  Graag ontvangen we je voornaam, naam en e-mailadres.  Je wordt dan per e-mail op de hoogte gebracht van de Release Notes van SDB ECD API's.

SDB Planning
gisteren

SDB Planning (Release 318)

Release 318 is op 28 mei 2025 op de acceptatieomgeving geplaatst, gaat 10 juni 2025 in productie en bevat 1 nieuwe functionaliteiten en 7 opgeloste bugs.
Hieronder vertellen we je er alles over.


Nieuwe functionaliteiten

Aanpassing tonen Planeenheden in Beheer
Bij het openen van de Planeenheden onder Beheer - Instellingen en stamgegevens wordt standaard de datum van vandaag geselecteerd bij de Referentiedatum.
Als je de datum verwijderd worden alle in de database aangemaakte planeenheden getoond.

Opgeloste Bugs

  • Werkpatroon: 'Extra dienst toevoegen' creëert een niet te corrigeren +1. (91042)
  • Werkpatroon: 'Extra dienst toevoegen' zodra je het klokje gebruikt kun je niet meer opslaan. (90166)
  • Project Registratie: In medewerkerportaal registratie van andere medewerkers zichtbaar. (86275)
  • Eigen dienstcode aanmaken slaat verkeerde datums op. (90390)
  • Rooster: Weekteller toont verkeerde uren. (90192)
  • In sommige gevallen werd de frontend niet correct weergegeven (er werd geen klokje of kalendericoon getoond). (90530)
  • Match: Voorkeurmedewerker selecteren wordt pas getoond na verversen scherm. (91054)
SDB HRSDB Salaris
gisteren

SDB Salaris en HR (Release 318)

Release 318 gaat op 28 mei 2025 in productie. Hieronder vertellen we je er alles over.


hr 

Koppelingen
Eerder hebben we gezien dat wanneer klanten (grote) organisatiewijzigingen doorvoeren in SDB HR die ingaan op een mutatiedatum, anders dan de 1e van de maand, de gegevens niet goed richting Nedap werden gestuurd. We hebben hier een oplossing voor gemaakt, die kan worden uitgevoerd door SDB, als er sprake is van een dergelijke (grote) organisatiewijziging. De optie "Historie op basis van HR-mutaties" zorgt ervoor dat voortaan alleen mutaties vanaf de klantstartdatum worden meegenomen. Deze aanpassing voorkomt dat oude, niet-relevante mutaties onterecht worden verwerkt en zorgt ervoor dat de historische gegevens aansluiten bij de daadwerkelijke klantinrichting.

Feedback
Het is nu mogelijk om naast de standaard categorieën, ook eigen feedbackvragen en categorieën aan te maken. In dit kennisbank artikel wordt uitgelegd hoe dit ingericht kan worden.

UWV Verzuimberichten
Bij verzuim over meerdere dienstverbanden wordt nu alleen een UWV-bericht aangemaakt als alle dienstverbanden ziek zijn. Indien slechts één van de dienstverbanden ziek is, wordt géén bericht verzonden om te voorkomen dat een gedeeltelijk verzuim onterecht wordt doorgegeven aan het UWV. In dat geval wordt er automatisch een bericht met status 'Fout' aangemaakt, met de toelichting:
“Bericht niet verzonden, meerdere dienstverbanden met ongelijk verzuim.”

Acties: statusmogelijkheden
De statusmogelijkheden [HR | Organisatie | Acties] zijn uitgebreid met de volgende statussen:

  • gepland als de signaleringsdatum nog niet aangebroken is (automatisch)
  • open op of na de signaleringsdatum  (automatisch) 
  • verlopen als de taak datum verstreken is maar de actie nog niet is uitgevoerd (automatisch)
  • uitgevoerd als de actie is uitgevoerd (handmatig)
  • in behandeling als actie bezig is (handmatig)

Betekenis automatisch: aanpassen van de status adhv de tijdslijn
Betekenis handmatig: naar een status zetten, dit overschrijft de datum signalering

Daarnaast is er een nieuwe knop toegevoegd aan het scherm naast Opslaan, namelijk Uitvoeren.

Salaris

CO2 Rapportage Werkgebonden personenmobiliteit 
Vanaf 2024 zijn werkgevers met meer dan 100 werknemers verplicht om jaarlijks een rapportage in te dienen over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van medewerkers, in het kader van het Besluit CO₂-reductie werkgebonden personenmobiliteit. Via SDB Salaris [Organisatie | Werkgebonden personenmobiliteit] is het mogelijk om de rapportage op te vragen. In dit kennisbank artikel vertellen we hoe dit rapport is opgebouwd. 

Nieuwsbrief
Op vrijdag 6 juni gaat de SDB Salaris nieuwsbrief eruit, houd de mailbox in de gaten!

Bron - doel codes
We hebben het veld bron - doel codes in HR en Salaris uitgebreid met de volgende waardes:
0153 Bovenw. vakantie - Multimedia devices
0453 Extra uren - Multimedia devices
0753 Bruto loon - Multimedia devices
0853 Vakantiegeld - Multimedia devices
0953 Eindejaarsuitkering - Multimedia devices
1219 LFB-uren - Meerkeuze alg.
1253 LFB-uren - Multimedia devices

opgeloste bugs  

  • Instroom via mobiel: Het was niet mogelijk om gegevens aan te vullen via de mobiele telefoon tijdens een instroomproces. Dit is opgelost.
  • Zwangerschapsverlof in SDB Salaris: Wanneer in HR zwangerschapsverlof werd aangevraagd, werd er in Salaris een foutieve datum hersteld vermeld. Dit is opgelost.
  • Feedback: Via [Organisatie | Feedback] was de knop Feedback aanvragen voor afdeling zichtbaar voor functies die geen feedback kunnen aanvragen voor afdelingen. Dit is aangepast. Als je deze autorisatie niet hebt, wordt ook de knop niet meer getoond. 
  • Betaald ouderschapsverlof: Het was mogelijk om in de min te komen met het saldo betaald ouderschapsverlof en daarmee een aanvraag in te dienen. Dit is opgelost. 
SDB Leerplatform
gisteren

SDB Leerplatform (Release 318) - 5 juni

Release 318 is op 27 mei op de acceptatieomgevingen geplaatst en gaat 5 juni in productie. Deze update bevat 1 nieuwe functionaliteit, 3 doorontwikkelingen en 6 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over. 


Nieuwe functionaliteiten

Nieuw 'catalogus overzicht' voor beheerders

Via Beheer -> Catalogus -> Overzicht kunnen beheerders alle catalogusitems bekijken in een handige lijstweergave. Via de zoekfunctie en filters kunnen specifieke catalogusitems worden gezocht. Voor ieder item is zichtbaar hoe vaak deze zijn toegewezen, of deze eventueel ook als 'verplicht' zijn gemarkeerd en of deze op dit moment actief of verborgen/uitgefaseerd zijn.

Dit overzicht zal de komende periode verder worden doorontwikkeld en steeds meer functionaliteit bieden om de catalogus eenvoudig te beheren.


Doorontwikkelingen

Open vraag in beoordelingsformulier nu ook verplicht

In beoordelingsformulieren was het al mogelijk om 'multiple choice vragen' als verplicht te markeren zodat deze door medewerkers beantwoord moeten worden om het formulier te kunnen verwerken. Nu is dit ook mogelijk voor open vragen.

Herontwerp archief klassikale opleidingen

Reeds verzorgde trainingen in het archief van klassikale opleidingen worden nu op dezelfde manier weergegeven als het rooster. Dus in een compacte kolomweergave. Geannuleerde trainingen worden voorzien van een 'tag'.

Laadscherm bij inladen data

In het gebruikersbeheer wordt nu een laadanimatie getoond als de lijst met medewerkers nog wordt ingeladen (zodat er geen verwarring meer ontstaat rondom de melding 'geen medewerkers gevonden').


Opgeloste Bugs

  • Een uitgeschakeld e-learning arrangement kan niet langer gestart worden als een medewerker deze via een directe URL toch nog weet te openen.
  • De berekening van de 'datum behaald' voor basis-vervolg bekwaamheden is geoptimaliseerd waardoor de juiste datum wordt vastgelegd.
  • Alle verwerkte accreditaties in het portfolio kunnen weer worden opengeklapt om details te bekijken.
  • Klassikale opleidingen van een door de beheerder opgezochte medewerker blijven niet langer staan als de betreffende beheerder zijn / haar eigen overzicht van opleidingen bekijkt.
  • Bij het 'terug navigeren' van een klassikale opleiding in het archief belandt je weer in het archief (in plaats van het algemene scherm van een catalogusitem).
  • Module werkvormen: als de naam van een leertraject wordt aangepast in het productbeheer, wordt deze juist weergegeven in het werkvormen overzicht (en in de tegel op het dashboard).
SDB ECD
3 dagen geleden

SDB ECD (Release 2025.06)

Release 2025.06 gaat op 2 juni 2025 in acceptatie en op 16 juni 2025 in productie en bevat 13 functionaliteiten en 12 opgeloste bugs. 


Spotlight

Performance
Er is nog een reeks performanceverbeteringen doorgevoerd.  Dit moet de snelheid waarmee de applicatie reageert ten goede komen.

functionaliteiten - Zorg

Meerdere classificaties op basis van PDA
Vanaf deze release is het mogelijk meerdere probleem-doel-actie classificaties naast elkaar te gebruiken.

1. Inrichting

Via het klantenportaal kun je een aanvraag indienen om dit te configureren.  Wij nemen dan contact met je op om af te stemmen om hoeveel en welke classificaties het gaat.  

2. Stambestand

In het stambestand "Zorgleefplan" heb je dan de mogelijkheid om voor problemen, doelen, acties en zorgpaden aan te geven tot welke classificatie het betreffende element behoort.  Zo maak je van elkaar onderscheidende classificaties, die apart kunnen worden gebruikt in het zorgplan van de cliënt.
P.S.: heb je meerdere classificaties niet laten configureren?  Dan zie je standaard "SFMPC" staan, gezien dat de standaard is die in SDB ECD wordt aangeboden.

3. Autorisatie

Als je meerdere classificaties gebruikt binnen je organisatie, dan zal er in de permissiestructuur voor elke classificatie een permissie beschikbaar zijn.  Zo kun je bijvoorbeeld inrichten dat een eerste groep van medewerkers werkt met classificatie 1 en een andere groep van medewerkers werkt met classificatie 2.

4. Registratie

In het tabblad "Doelen" zal een gebruiker vervolgens, afhankelijk van de toegekende permissies, de aan hem/haar toegekende classificaties te zien krijgen.  Via de [Nieuw] knop kies je dan de gewenste classificatie en vervolgens worden de daaraan gekoppelde problemen, doelen en acties aangeboden.

5. Weergave

Als je gebruik maakt van verschillende classificaties, dan zullen de probleem-doel-actie registraties gegroepeerd per classificatie worden weergegeven.  Vanzelfsprekend gebeurt dat in de tabbladen Vandaag en Doelen, maar uiteraard ook in de zorgplanafdruk, in de eOverdracht PDF(/A), in de Fallback functionaliteit, het zorgplan dat naar Ysis wordt verstuurd, etc.

6. Introductie

Elke classificatie heeft ook een eigen introductie (via het vraagteken te openen door de gebruiker).


Koppelen van een cliëntspecifiek document aan een PDA
Het is reeds mogelijk, vanuit het stambestand Zorgleefplan - Acties, om een protocol aan een actie te koppelen.  Maar stel je voor dat je een cliëntspecifiek document in de plaats inzichtelijk wilt maken zodat dit kan worden bekeken bij het uitvoeren van de zorg voor die cliënt ...  Dat kan vanaf deze release!

Bij het aanmaken/wijzigen van een PDA kun je op actieniveau voortaan ook een cliëntspecifiek document koppelen.  Deze optie is alleen zichtbaar als de betreffende gebruiker leesrechten heeft voor Verslaglegging.

Klik je op [+ Toevoegen] om een document te selecteren, dan krijg je een lijst (gesorteerd van recent naar oud) van alle actuele documenten bij Verslaglegging van deze cliënt.  Bovenin heb je de optie om te filteren.  Je selecteert een document en drukt vervolgens op [Selecteren] om het document aan de actie te koppelen.

Je ziet vervolgens dan de naam van het gekoppelde document bij de actie.  Mocht je niet meer willen dat dit specifiek document gekoppeld is, dan kun je gebruik maken van [X] om het te verwijderen.

Mocht er aan de actie vanuit het stambestand al een protocol zijn gekoppeld, dan wordt dat ook inzichtelijk gemaakt.  Je kunt dan op [Protocol] klikken om dat protocol te vervangen door een cliëntspecifiek document.  Verwijder je dat document later, dan val je terug op het protocol.

Als een document is gekoppeld aan de actie, dan is het document te openen via [D] in het tabblad Vandaag en Doelen en ook in de leesweergave van de betreffende probleem-doel-actie regel.

De introductie (vraagteken waarop de gebruiker kan klikken om meer uitleg te krijgen) is aangevuld met uitleg over deze nieuwe functionaliteit.

Wat gebeurt er als bepaalde acties op een gekoppeld document worden toegepast?

  • Wordt een nieuw document aangemaakt in Verslaglegging op basis van hetzelfde sjabloon waarvoor reeds een document is gekoppeld, dan zal automatisch het meest recente document gekoppeld blijven aan de actie.
  • Maak je een kopie van een document dat op basis van een sjabloon is gemaakt en aan een PDA is gekoppeld, dan zal automatisch het meest recente document (de kopie in dit geval) gekoppeld blijven aan de actie.
  • Verwijder je een document dat is gekoppeld, dan zul je een waarschuwing krijgen dat het document ontkoppeld wordt van de PDA.
  • Hetzelfde verhaal bij het historisch maken van een document: je ziet een waarschuwing die meldt dat het document ontkoppeld zal worden van de PDA.

Wijziging registratie PDA
Het registratiescherm van de PDA is enigszins gewijzigd om de gebruiksvriendelijkheid en de leesbaarheid ten goede te komen.

  • De registratieblokken voor "Doel" en "Actie" staan niet meer naast elkaar maar onder elkaar: je krijgt dus nu telkens netjes onder elkaar probleem - doel - actie(s).
  • Wil je een doel en/of actie toevoegen, dan kun je dat doen via [Actie toevoegen] en [Doel toevoegen].
  • De registratieblokken voor doel en actie springen telkens een beetje in: zo zie je duidelijk welke gegevens bij elkaar horen.
  • De registratievelden voor probleem, doel en actie zijn breder gemaakt.  Dat geeft meer leesbaarheid aan eventuele vrije tekst die is geregistreerd.
  • Het tekstveld "Uitvoering" is meteen inzichtelijk en kan meteen na de actie zelf worden gevuld.  De inhoud zit dus niet meer verstopt achter [Openen].
  • Hetzelfde is toegepast voor het terugkeerpatroon.  Als er een terugkeerpatroon van toepassing is, dan zie je meteen welk patroon wordt toegepast.  Zonder dus daarbij eerst op [Openen] te moeten klikken.
  • Wijzig je iets in het veld "Uitvoering"?  Dan wordt er meteen historie opgebouwd die nog steeds inzichtelijk is in de leesweergave van de PDA.


Attenderen op afspraken in agenda
Er wordt visueel duidelijk gemaakt wat de status is van een bepaalde afspraak die rechts beneden in de agenda wordt getoond:

  • Rode kleur: de betreffende afspraak is verlopen en had al uitgevoerd moeten zijn.
  • Groenblauwe kleur: de betreffende afspraak moet in het komende uur worden uitgevoerd.
  • Witte kleur: de betreffende afspraak moet pas later dan een uur worden uitgevoerd.


Blokkering rapportage zichtbaar
Gebruikers die rechten hebben om de inhoud van een rapportage (gedeeltelijk) te blokkeren, zullen in de leesweergave van die rapportage en ook in de tabbladen Rapportage en Start dienst voortaan zien dat dit van toepassing is.  Dit wordt weergegeven via het slotje.


Geen Ysis evaluatiedatum meer
Voor (on)vrijwillige zorg die in Ysis is geregistreerd, wordt geen evaluatiedatum meer weergegeven.  De eerder getoonde evaluatiedatum bleek de reeds uitgevoerde evaluatiedatum te zijn, hetgeen in SDB ECD dan een vertekend beeld gaf.

Toegestane maximum waarde systeemmeting Glucose
Voor de systeemmeting Glucose is voortaan een maximum waarde tot en met 45 toegestaan.

functionaliteiten - Administratief

Export wachtlijst 

Het is voortaan mogelijk om de wachtlijst te exporteren naar Excel.  Concreet wordt de wachtlijst zoals getoond op het scherm (dus rekening houdende met eventueel toegepaste filtering) geëxporteerd.  Naast een beperkt aantal cliëntgegevens en uiteraard de wachtlijstgegevens zelf worden ook contactgegevens van de cliënt toegevoegd.  Op die manier is het mogelijk de wachtlijstcliënten te adresseren.


Kamernummer in resultaat van (snelle) zoekopdracht
Het actuele kamernummer wordt (weer) getoond in het resultaat van de zoekopdracht rechts bovenin.


Aantal cliënten in zoekscherm
Zoek je naar cliënten via het zoekscherm, dan wordt onderaan (weer) weergegeven om hoeveel cliënten het gaat.  Lekker makkelijk om op die manier snel te kunnen zien / controleren hoeveel cliënten op een bepaalde locatie en/of afdeling in zorg zijn.


Zelfredzaamheid (zelfzorg) vanuit intake
Open je het tabblad "Zelfredzaamheid" vanuit de intakemodule, maar wijzig je inhoudelijk niets, dan zullen die gegevens (nog) niet worden weggeschreven bij Profiel - Zelfzorg.

Diagnoses uit Ysis
Als de diagnosedatum vanuit Ysis niet bekend is, dan wordt voortaan "Onbekend" getoond bij de datum.

Koppeling met IAM
Heb je een koppeling met Identity Access Management (IAM) actief in gebruik, dan kan voortaan ook een begin-/einddatum worden meegegeven naar de rol in SDB ECD.

Opgeloste Bugs

  • De kolomkoppen in de takenlijst blijven niet zichtbaar als je in de lijst naar beneden scrolt. (50353)
    [ Notificatiecentrum - Taken ]
  • In de job "Medewerker Uren Export" is het niet mogelijk 1 dag (begindatum = einddatum) te exporteren. (50183)
    [ Uitwisseling - Jobs ]
  • Het is mogelijk om een "lege" groep (zonder naam) toe te voegen aan het startscherm, onderdeel "Mijn cliënten". (51932)
    [ Start ]
  • Mijn verhaal is geen onderdeel van het zorgplan dat naar Ysis wordt gestuurd. (N.v.t.)
    [ SDB ECD - Ysis ]
  • Mijn verhaal wordt niet getoond in eOverdracht (of de PDF-variant) als er nog geen doelen (zorgplan) zijn geregistreerd voor die cliënt. (55743)
    [ eOverdracht ]
  • Er wordt geen rekening gehouden met een eventuele begin-/einddatum die is toegekend aan een functie-/OE-rol bij het tonen van de taken.  Je ziet dus mogelijk nog steeds taken op basis van een rol die je inmiddels niet meer hebt. (50135)
    [ Notificatiecentrum - Taken ]
  • Als je bij "Betrokken zorgverleners" een geselecteerde medewerker vervangt door de naam gewoon in te typen, dan wordt die aanpassing niet correct opgeslagen. (50387)
    [ Cliënten - Zorgplan - (On)vrijwillige zorg ]
  • Een eventuele validatiemelding bij de einddatum vanuit de filtering wordt aan de rechterkant onder de cliëntfoto getoond waardoor de validatiemelding moeilijk te lezen is. (53912)
    [ Meer - Tijdregistratie - Cliënt ]
  • De knoppen om naar stap 2 van de eOverdracht te navigeren, zijn niet altijd goed of op de juiste plek zichtbaar. (54189)
    [ eOverdracht ]
  • Op het overzicht leidt een (on)vrijwillige zorg uit Ysis onterecht tot een "Nee" in de kolom "(On)vrijwillige zorg". (54683)
    [ Overzichten - Actuele zorginformatie ]
  • In sommige gevallen is het niet mogelijk om een snelkoppeling toe te voegen. (51794)
    [ Start ]
  • Bij het registreren van tijd is de volgorde vanuit de TAB-toets niet altijd intuïtief. (53366)
    [ Meer - Tijdregistratie ]

kennisbank

De volgende artikels in de kennisbank van het klantenportaal zijn toegevoegd / bijgewerkt:

  • Vervoer declareren (toegevoegd)
  • Document cliënt koppelen aan PDA-actie cliënt (toegevoegd)
  • Wat is de betekenis van de kleuren in de agenda? (toegevoegd)
SDB Quebble Kindplanning
3 dagen geleden

SDB Quebble Kindplanning / Nanny4All / KIS (web en groepsapp) (Release/Sprint 318)



Release 318 is op de test omgeving geplaatst en kan getest worden. 
Release 318 zal op 10 juni in productie en bevat:  9 spotlights, 16 opgeloste bugs en 1 doorontwikkeling. 

De uitlevering van de releases voor zowel productie als acceptatie vindt altijd in de avond plaats tussen 19.45 uur - 21.15 uur.

Alle organisaties hebben de mogelijkheid om deze release te bekijken en te testen op hun eigen acceptatie omgeving.
Alle onderdelen die zijn toegevoegd, aangepast en opgelost staan hieronder beschreven.
Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn over de release, dan kan er een ticket aan gemaakt worden in ons serviceportaal.


Spotlights 

CAO Kinderopvang

Op dit moment zijn er verschillende CAO's in onderhandeling over een nieuw akkoord of is dit akkoord in de afgelopen weken bevestigd.
 
Binnen CC Kinderopvang zijn wij bezig met een analyse over wat deze wijzigingen betekenen voor jullie als klant, maar ook wat er binnen de software aangepast en ontwikkeld moet worden. Mocht er op onderdelen input nodig zijn vanuit jullie dan zullen wij jullie benaderen. 

Via de release notes zullen wij jullie informeren over de wijzigingen die wij in de software doorvoeren.

Sprint / Release

Proces

  • Zoals eerder aangekondigd wordt het proces omtrent het uitleveren van een release aangepast. 
  • De uitlevering van sprint / release is aangepast zodat alle organisaties ,die een testomgeving hebben, de gelegenheid hebben om zelf te testen.
  • Iedere twee weken komt er een versie op de acceptatie omgeving en zal de vorige sprint op productie geplaatst worden.
  • Mocht je als organisatie mee willen testen, maar heb je nog geen testomgeving beschikbaar, laat het onze supportmedewerkers weten.

Testen

  • Iedere organisatie heeft twee weken de mogelijkheid om de aankomende release te testen op hun test omgeving.
  • Zo weet je vooraf wat er aan gaat komen en kun je binnen je eigen organisatie voorbereidingen getroffen worden.
  • Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn over de versie die op de acceptatie staat, dan kan je hiervoor een ticket aanmaken.

    Mocht je als organisatie nog geen link en inlog hebben voor het testen op de acceptatie omgeving, laat dit dan aan onze servicedesk weten.
     

Update acceptie omgeving

  • Iedere maand krijgt de acceptatie omgeving een update met de data van de productie omgeving.
  • Zo loopt de acceptatie omgeving nooit ver achter de werkelijkheid.
  • Houdt er wel rekening mee dat als je een scenario in je acceptatie omgeving hebt, deze met de update verwijderd wordt.
  • In de release kalender vind je de exacte data: 

Release Kalender 2025


Announcekit

  • Met Announcekit krijg je alle mededelingen te zien die voor SDB Quebble Kindplanning / Nanny4all / KIS gelden.
    • Het icoon is rechts boven in de applicatie terug te vinden:
       
  • Hierin staan onder andere om de week de nieuwste release notes, aankomende webinars, sluitingsdata etc.


Aanmelden voor release notes

  • Announcekit heeft de mogelijkheid waarbij je je kan aanmelden voor de email service.
  • Zo ontvang je direct de release notes in jouw mailbox!


Uservoice

  • Via Uservoice kun je ideeën en wensen indienen om SDB Quebble Kindplanning / Nanny4all / KIS te verbeteren.
    • Het icoon is rechts boven in de applicatie terug te vinden:


Statuspagina

  • Is er een storing in SDB Quebble Kindplanning / Nanny4all / KIS? Werkt het traag? Check dan onze statuspagina.
    Statuspagina
  • Op de statuspagina kun je per pakket zien of er een storing is en/of dat er onderhoud gepleegd wordt.


Kennisportaal

Handleidingen / Instructies

  • Op het kennisportaal vindt je alle handleidingen en instructies van SDB Quebble Kindplanning / Nanny4all / KIS.
  • Alles is ingedeeld zoals de weergave van tabbladen in SDB Quebble Kindplanning / Nanny4all / KIS 
  • Kom je ergens niet uit check dan eerst Kennisportaal
  • Kom je er toch niet uit, maak dan een ticket aan in het serviceportaal.



Opgeloste bugs 

Dagdeel mutaties (89893)
In bepaalde situaties werd niet altijd de detail informatie getoond van de wijzigingen op een plaatsingen. Dit is verder uitgebreid en toont nu alle mutaties
Welke gebruiker, naar welke type het dagdeel is aangepast, de aanpassing en de datum en tijd.


 

Afwijzen aanvraag niet altijd mogelijk (89719)
Indien een afgewezen dag waarvoor budget verkregen is opnieuw aangevraagd werd, maar het budget ondertussen gebruikt is en de aanvraag werd afgewezen dan melde het systeem dat dit niet mogelijk was. Dit is gecorrigeerd en wordt nu in het proces juist afgehandeld. Een aanvraag mag altijd worden afgewezen en de vorige situatie moet worden hersteld. 

Afwijzen van meerdere aanvragen gelijktijdig (89460)
Deze functie is uitsluitend beschikbaar in KIS. Bij selecteren van meerdere aanvragen is het mogelijk deze in bulk af te wijzen of goed te keuren. Het afwijzen werkte nog niet. Dit is gecorrigeerd. 



Toekomstige verandering in het maximum aantal kinderen van de groep (79694)
Wanneer de max van het aantal kinderen toekomstig wordt aangepast wordt dit nu ook correct op de juiste datum toegepast in de BKR berekeningen en aanvragen. De kleuren zullen daarop reageren.


in het screenshot is de max op een toekomstige datum verhoogd en geeft groen (10,11) weer als teken dat het normaal past in de capaciteit van de groep


Export e-mail adressen van ouders moet W type kunnen uitfilteren (88600)
Het is nu mogelijk om records met uitsluitend W plaatsingen in de geselecteerde periode uit te sluiten. Het is nu standaard zo dat W plaatsingen ervoor zorgen dat er geen ouder gegevens worden geexporteerd.

Met onderstaande filtering zullen dus ouders waarvan het kind nog uitsluitend voor 14-05 op de wachtlijst staat niet in het resultaat worden opgenomen.


 

Weergave van vakantiebudget in de weekplanning - vakantiebudget details (79318)
In het overzicht kon het aantal vakantie uren vreemd met decimalen weergegeven worden terwijl er een gehele waarde was toegekend of afgenomen. Dit is nu hersteld. 


De organisatiestructuur selectie is verder verbeterd in de selectie (88770)
De selectie manier is verder verbeterd en de generatie van het VVE details en Kindplanning rapport zijn gecorrigeerd

Bij overlap van ochtend naar middag de juiste aantal uren retourneren bij annulering (89169)
Bij het weekplanning plaatsingstype kan ingesteld worden hoe de uren bepaald moeten worden voor facturering of het verkrijgen van budget bij annulering. De 3 situaties zijn opnieuw bekeken en werken nu naar behoren. 

Aanpassingen in het proces van vakantiebudget gebruik (88769)
voor de volledige beschrijving lees vooral onze documentatie op de supportpagina de artikelen van de contractvormen mbt vakantiebudget, de budget instellingen.

De kort omschrijving van deze aanpassing is dat wanneer je een contractvorm hebt waarin volledige vakantieopvang uren zijn toegevoegd voor alle vakanties, dan kun je er nu voor zorgen dat er niet meer met een budget gerekend wordt op het moment dat op contractdagen dit budget gebruikt wordt. En bij annuleren van een dag dat netjes de volledige uren worden geretourneerd naar het ingestelde budget. Voorheen ging het budget soms negatief en dan waren er problemen bij het inzetten van budget uren tijdens aanvragen. 

Image

In de weekplanning van KIS: 'Toon uitsluitend vakantieweken en studiedagen' (90041 )
Deze stond standaard aan en is gecorrigeerd naar standaard uit

Image


In het contractsjabloon - Jaaruren (90015)
In de opties van de sjablonen is het mogelijk 'jaaruren' als kolom aan te zetten. Echter wanneer die uitstond kon het zijn dat indien ook de samenvattingsregel actief is dat deze toch de cel met uren toonde. Dit is gecorrigeerd

correctie in de berekening van het uurtarief bij een overheidsprogramma (91214)
In een uitzonderlijke situatie kon het voorkomen dat er een verkeerd uurtarief in het contract getoond werd. Dit is gecorrigeerd.

KIS, het persoonlijk menu (90042)
is uitgebreid met de opties voor announcekit (productnieuws) en de indeling is aangepast 

Sorteervolgorde in aanvragen extra opvang (87582)
indien meerdere aanvragen werden ontvangen voor dezelfde dag dan is de tijd bepalend voor de sortering. Dit is nu daarop aangepast


De leeftijd van een kind bij gebruik van de planningshulp (88152)
De startdatum van het zoeken naar kinderen die op de wachtlijst staan is nu bepalend gemaakt voor de berekening van de leeftijd van het kind in de resultaten in het kindoverzicht.


KIS, horizontale scrolbalk (90454)
Er was niet in alle schermen een horizontale scrolbalk te zien. Deze is nu toegevoegd.



Doorontwikkelingen 

Bugs

De komende periode zal de volledige focus liggen op het oplossen van bugs in zowel de web als in de apps. 


Verder zijn er diverse klantgerichte tickets opgelost. Deze zullen via de conversatie in het serviceportaal gecommuniceerd worden.


SDB Quebble Personeelsplanning
3 dagen geleden

SDB Quebble Personeelsplanning (Release/Sprint 318)

Release 317 is zojuist op de productie omgeving geplaatst Release 317 


Release 318 is op de acceptatie omgeving geplaatst en kan getest worden. 
Release 318 gaat op 10 april in productie en bevat: 7 nieuwe functionaliteiten en 1 CAO aanpassing . Hieronder vertellen we je er alles over.

De uitlevering van de releases voor zowel productie als acceptatie vindt altijd in de avond plaats tussen 18.30 - 20.30 uur.

Alle organisaties hebben de mogelijkheid om deze release te bekijken en te testen.
Alle onderdelen die zijn toegevoegd, aangepast en opgelost staan hieronder beschreven.
Mochten er vragen en/of opmerkingen zijn over de release, dan kan er een ticket aan gemaakt worden in ons serviceportaal.


Nieuwe Functionaliteiten 

Rapporten

Gewerkte uren per medewerker per locatie

  • In het rapport 'Gewerkte uren per medewerker per locatie' werd onder het tab Personeel alleen actieve medewerkers getoond.
  • Dit is aangepast en er wordt nu ook medewerkers uit dienst getoond tot maximaal twee jaar geleden.

Goedgekeurde uren rapport

  • In het 'Goedgekeurde uren rapport' zijn de tijdvakken Maand en Jaar toegevoegd als mogelijkheid om het rapport uit te draaien.

Goedgekeurde uren per uurcode

  • In het 'Goedgekeurde uren rapport' zijn de tijdvakken Maand en Jaar toegevoegd als mogelijkheid om het rapport uit te draaien.

Statusoverzicht

  • In het 'Goedgekeurde uren rapport' zijn de tijdvakken Maand en Jaar toegevoegd als mogelijkheid om het rapport uit te draaien.

Verschillenlijst

  • In het 'Goedgekeurde uren rapport' zijn de tijdvakken Maand en Jaar toegevoegd als mogelijkheid om het rapport uit te draaien.

2FA

Resetten 2FA instellingen 

  • Het is mogelijk gemaakt om als organisatie de 2FA instelling voor de medewerker te resetten.
  • Deze reset houdt in dat de medewerker een nieuwe keus kan maken om de 2FA code per email of authenticator app te ontvangen.
  • Deze reset staat onder Instellingen / Rechten per medewerker





     

Levensfasebudget

Extra melding

  • Bij het goedkeuren van een declaratie op basis van levensfasebudget wordt er een extra reminder vermeld als het vinkje toekennen door werkgever niet aan staat.
  • Door middel van 'Ja' wordt de declaratie verstuurd zoals deze is, door middel van 'Nee' zal de manager terugkeren naar het declaratiescherm/


CAO aanpassing 

Levensfasebudget

Toekenning werkgever

  • De toekenning vanuit werkgever is verhoogd van 12 uur naar 16 uur bij een fulltime dienstverband. 


Verder zijn er diverse klantgerichte tickets opgelost. Deze zullen via de conversatie in het serviceportaal gecommuniceerd worden.

Deze release notes zijn terug te vinden in het kennisportaal, waar tevens een PDF is toegevoegd Release 318



SDB Jouw Omgeving
4 dagen geleden

🟠 Staging Release Note · Mei 2025

De volgende nieuwe functionaliteit is vanaf nu op jouw staging-omgeving beschikbaar om te testen:

Nieuw

📺 Programma's inzetten voor ouders en naasten

Een patiënt of cliënt is bijna nooit 'alleen' in behandeling. Ouders en andere naasten zijn vaak nauw betrokken bij de behandeling en nemen ook zelf deel aan (onderdelen van) de behandeling. Om hier in Jouw Omgeving invulling aan te geven kunnen programma's vanaf nu gestart worden voor ouders en naasten. Dit heeft als doel om de volgende scenario's beter te ondersteunen:

  • Ouders willen een programma invullen samen met (of voor) een cliënt die zelf nog niet kan inloggen. Tot nu toe werd in deze situatie vaak ingelogd met het account van het kind, maar het is onwenselijk om vanuit dit account te werken als ouder.
  • Ouders en naasten willen eigen programma's invullen die zijn gerelateerd aan de zorg voor hun cliënt (denk aan een oudertraining) waarbij de cliënt niet mee mag lezen. Hier werd tot nu toe een 'dubbelrol' van ouder en cliënt voor gebruikt, maar dit zorgt in Jouw Omgeving helaas weer voor andere problemen.
  • In complexe gezinssituaties is het soms nodig dat ouder A wel toegang heeft tot een programma, maar ouder B niet. Momenteel had iedereen uit het netwerk van de cliënt standaard toegang en dit was niet te wijzigen.
  • Hulpverleners willen graag programma's na het inzetten kunnen beëindigen wanneer deze per ongeluk was ingezet of wanneer het programma niet meer relevant is.

Help ons mee met testen

We hebben een testscript gemaakt waarmee eenvoudig door de meest belangrijke wijzigingen heen geklikt kan worden: https://forms.office.com/e/SsubefjiJh. Iedere tester heeft een testsetje gebruikers nodig die één van jullie administrators op de staging-omgeving kan aanmaken. Feedback kan via het formulier tot en met 6 juni 2025 aangeleverd worden.

Alvast bedankt voor jullie input!




Waar we aan werken

Benieuwd naar waar we verder momenteel aan werken? Bekijk het op ons 'Productboard Portal'. Hier vind je alle initiatieven waar we aan werken, die we aan het onderzoeken zijn en die we aan het overwegen zijn. Deel jouw input door op de initiatieven een reactie achter te laten of laat ons weten welke ideeën jij hebt om Jouw Omgeving nog beter te maken!

Productboard Portal


Vragen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze release note? Mail deze naar support@jouwomgeving.nl

Let op: sommige functionaliteiten staan niet standaard aan en moeten in afstemming met jouw organisatie worden ingesteld. Ook zijn sommige aanpassingen binnen Jouw Omgeving pas zichtbaar na het verwijderen van de browsergeschiedenis/het legen van de cache. Het is raadzaam dit na elke nieuwe release van het platform een keer te doen. Op deze website staat per browser stapsgewijs omschreven hoe dit werkt.

SDB Analytics - BI
6 dagen geleden

SDB Analytics BI (Release 317)

SDB Analytics - InTouch

Release 317 is uitgerold op 23 mei 2025 op zowel de acceptatie- als productieomgeving.

SPOTLIGHT

SDB Analytics - Budget gekoppeld aan SDB Identity

De SDB Analytics Budget applicatie is gekoppeld aan SDB Identity. Dit betekent dat er bij gebruik van single-sign on eenvoudig geschakkeld kan worden tussen één of meerdere SDB applicaties.


NIEUWE FUNCTIONALITEITEN 

Microsoft Fabric/One lake: Datasets ophalen in Power BI werkruimte binnen InTouch o.b.v. DirectQuery

Er is nu ondersteuning aanwezig om datasets/semantische modellen welke zijn opgeslagen in Microsoft Fabric i.c.m. een DirectQuery verbinding te gebruiken in InTouch.

Dit zorgt ervoor dat datasets die gebaseerd zijn op DirectQuery en daarmee bijvoorbeeld structuurwijzigingen aan het model (decentraal) ook gebruikt kunnen worden voor rapportage doeleinden in combinatie met de Power Analyse (IPA).


KPI assen o.b.v. bandbreedte i.p.v. gefixeerde 0 als startpunt

Er is een wijziging doorgevoerd waardoor er naar de bandbreedte kan worden gekeken in plaats van altijd een harde 0 als startpunt te nemen.

Dit zorgt ervoor dat verschillen tussen de data, zeker bij periodieke vergelijkingen, beter leesbaar worden (zie onderstaand figuur als voorbeeld). 

Dit kan aangepast worden middels de 'IndBeginAtZero' configuratie bij een KPI visualisatie.


DOORONTWIKKELINGEN

API ontwikkeling t.b.v. het vergelijken van InTouch acceptatie ten opzichte van productie

Er is gewerkt aan API's om nieuwe functionaliteit te realiseren die het mogelijk maakt om metadata configuratie/InTouch inrichting te vergelijken tussen acceptatie en productie.

Op dit moment wordt de inrichting bij akkoord op acceptatie handmatig overgetypt op productie. Dit is omslachtig en foutgevoelig. 

Deze ontwikkeling vindt nog plaats aan de achterkant en is daarmee nog niet zichtbaar in te zetten, werkzaamheden aan een interface zijn hiervoor nog vereist en zijn opgenomen op de backlog.


OPGELOSTE BUGS 

  • Filterselectie wordt bij doorklik niet vastgehouden en vereist opnieuw selecteren (88805)
  • Witregel verschijnt in een slicer component na resetten filters (88915)
  • Dubbele aanroep opslaan filters (88916)
  • Tekstuele correctie pop-up bij 'Opslaan als' van Power BI rapport (88854)
  • Klik op KPI levert geen pop-up meer op (89191)


SDB Analytics - Catalog

Release 317 is op 21 mei 2025 op de acceptatie omgeving geplaatst, gaat 28 mei 2025 in productie en bevat 3 doorontwikkeling en 8 opgeloste bugs. Hieronder vertellen we je er alles over.


DOORONTWIKKELINGEN

ONS Nedap: extra parameter voor het opschonen van de producten in de producten stamtabel

We hebben een parameter toegevoegd in de verwerking van de ONS Nedap data. Als de zorgproductenstamtabel wordt gevuld uit ONS kan de klant er nu voor kiezen om deze waarden wel of niet gelijk te stellen aan de zorgproducten die voorkomen in de realisatie en facturatie feitentabellen.

SDBECD: opschonen van sensitieve data

Om aan de steeds strengere AVG normen te voldoen willen we niet alleen medewerker- en cliënt sensitieve data in onze modellen tonen; we willen deze informatie ook vermijden in de onderliggende brondata. Daarom worden de volgende kolommen niet meer gekopieerd naar onze klantomgevingen:

QIC_client: taal, beroep, nationaliteit, relAfwAdres, Huisarts, apotheek, situatieclient, juridischeStaat tandarts, partnerverhuistmee, religie, typeuitvaart, postcodevakantieadres, huisnrVakantieAdres

QIC_Medewerker: bsn, huisnummer, woonplaats, straatnaam, postadres, bijzonderheden, rijbewijs, wachtwoord

QIC_Relaties: huisnumer, tel, straatnaam, postbus, huisletter

SDBECD: uitbreiding tabel QIC_QIMincident

We hebben in de tabel QIC_QIMincident de kolommen nd06,nd0601 en sd0601 toegevoegd. Deze worden gevuld in de nachtelijke kopieën.


OPGELOSTE BUGS 

  • Dbc_productie: filter op periode uit view gehaald (90205)
  • Reflex: etl bevat ambiguous colums, verkeerd geplaatste temp tables en drop van platform tabel (90197)
  • Feit_prs_urensaldo: DAX compare o.b.v. _key_urensoort aangepast van int naar char (90567)
  • Reflex: formulier_antwoord DTSX werkt niet meer (90102)
  • Standaard-dwh: sp_vw_prs_ziekmeldingen incomplete data ziekmeldingen > 2 bij medewerkers met meerdere verdeling volgnummers (89721)
  • Afasfin: realisatie.debiteur_id vullen met debiteur_id ipv crediteur_id (90490)
  • Kernmodel: HRM medewerkergegevens measure Aantal ziektegevallen 1 te hoog (90637)
  • Kernmodel: bij diverse measures met distinctcount worden ook de blanks geteld. Daardoor gaat de telling niet juist (90660)
SDB ECD
een week geleden

SDB ECD (Release 2025.05.01)

Minor release 2025.05.01 gaat op 22 mei 2025 in productie en op 23 mei 2025 in acceptatie en bevat 3 opgeloste bugs. 


Opgeloste Bugs

  • Een gedeelte van de cliëntinformatie aan de rechterkant wordt niet getoond als je geen leesrechten hebt voor "Afwezigheid".
  • In sommige gevallen wordt een meting dubbel getoond in het tabblad "Metingen".
  • Het "niet reanimeren" icoontje heeft geen rode kleur meer om extra te attenderen op het feit dat het om niet reanimeren gaat.