SDB Zorgt Product updates logo

Product updates

Terug naar startpagina
  • English
Blijf op de hoogte

Labels

  • Alle updates
  • SDB Octopus
  • SDB Octopus: CliรซntApp
  • SDB ECD
  • SDB ECD API
  • SDB EPD USER/REFLEX
  • SDB CARE4
  • SDB EPD Asterisque
  • SDB Planning
  • SDB Planning - Activiteitenplanning
  • SDB HR
  • SDB Salaris
  • SDB Leerplatform
  • SDB Analytics - BI
  • SDB Analytics - Datastation
  • SDB Analytics - Budget
  • SDB Jouw Omgeving
  • SDB Karify
  • SDB Quebble Personeelsplanning
  • SDB Quebble Kindplanning
  • SDB KIS
  • SDB Octopus: OuderApp
  • SDB Kindplanner
  • SDB Labs
  • SDB eLearning content

Jump to Month

  • December 2025
  • November 2025
  • October 2025
  • September 2025
  • August 2025
  • July 2025
  • June 2025
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • February 2020
SDB Octopus
vandaag

SDB Octopus (Release 2.1.9)


De dagen worden kouder, de truien dikker en de geur van herfst hangt in de lucht. Terwijl we langzaam richting het einde van het jaar gaan, hebben wij achter de schermen niet stilgezeten. Met een kop warme thee binnen handbereik hebben we gewerkt aan nieuwe verbeteringen en handige features die jouw ervaring nog prettiger maken. Ook zijn er weer een aantal bugs verholpen, zodat alles net wat soepeler loopt. Benieuwd wat er allemaal nieuw is? Je leest het hieronder!

NIEUWE FUNCTIONALITEITEN

  • Applicatiebeheerders met toegang tot SDB One kunnen bij elke feature aangeven of alle gebruikers, alleen specifieke gebruikers of niemand toegang heeft tot features (in Octopus). Dit scherm met instellingen is te vinden onder SDB One > Labs. Meer informatie staat in dit kennisbankartikel SDB Labs 
  • Okkie (de AI assistent) heeft een make-over gekregen! Naast de vragen die je nu kunt stellen, kun je via SDB One > AI Agents documenten uploaden, zoals instellingsspecifieke documenten of protocollen. Deze documenten kunnen bevraagd worden door Okkie en Okkie zal het antwoord geven met referenties en annotaties naar het document waar het antwoord of de tekst in gevonden is. Meer informatie over het bevragen van documenten kan je vinden in dit kennisbankartikel SDB Labs 
  • Een Donkere modus of "Dark mode" is beschikbaar in SDB Labs. SDB Labs 
  • Maak je gebruik van SDB HR in Octopus dan kun je nu je personeelsdossier ook via Octopus benaderen! Op de tab Werk is er een knop Dossier beschikbaar, welke je informatie geeft over je personalia, je documenten, je contract en je rekeningen. SDB Labs  SDB HR 
  • Wanneer je gebruik maakt van het SDB Leerplatform dan is het mogelijk om klassikale trainingen te bekijken in Octopus. Let op, ook dit zit achter een Labs schuifje. SDB Labs SDB Leerplatform 
  • Wanneer in het netwerk bij relatie "Anders" is gespecificeerd, dan wordt deze ook in Octopus weergegeven in het Netwerk. SDB ECD 
  • Bij het aanmaken van een geplande meting zat er een limiet op het opmerkingenveld in het scherm Meting aanmaken. Deze hebben we er af gehaald zodat de gehele opmerking gelezen kan worden tijdens het aanmaken van de meting. SDB ECD
  • Wanneer je een bloeddrukmeting aanmaakt en de bovendruk invult verspringt de cursor automatisch naar onderdruk. SDB ECD 
  • Indien er onder Team geen afdeling is geselecteerd, is er nu een knop beschikbaar die automatisch je afdeling selecteert. Dit is naast de vertrouwde werking van het handmatig selecteren van de afdeling(en) SDB ECD 
  • Het is nu mogelijk een geplande afspraak (zorgmoment met tijdsregistratie) buiten “plannen in de toekomst” te maken, te wijzigen of te verwijderen. Voorwaarden zijndat je hiervoor geautoriseerd bent, je gebruik maakt van het "nieuwe" afspraakscherm", en de afspraak niet onderdeel is van een route. Hiervoor moet in planning het recht “Beheer eigen afspraken” ingeschakeld zijn.  SDB ECD in combinatie met SDB Planning 
  • Wanneer een instelling Planning en ECD gebruikt, werden bij het filteren van collega's op afdeling niet de juiste personen geselecteerd. We hebben een aanpassing gedaan waarin dit nu wel gebeurd. SDB ECD in combinatie met SDB Planning
  • Bij het maken van een afspraak werd het veld locatie verplicht gesteld wanneer er bij Care4 een bepaalde inrichting niet was ingevuld. Dit is aangepast aan de kant van Octopus. SDB CARE4 

Opgeloste Bugs

  • Wanneer de begintijd bij beschikbaarheid gewijzigd werd, versprong de eindtijd van 23:00 naar 23:59 maar werd dit opgeslagen naar 00:59. Dit is aangepast naar een "afbreking" om 23:59, zodat dit werkt conform Planning. SDB Planning 
  • In de cliëntafdelingsagenda werden afspraken gedurende de hele dag niet meer weergegeven. We hebben dit aangepast en nu zijn de afspraken weer te zien. SDB ECD 
  • Filters in de tab Team werden niet goed onthouden. Dit is verholpen zodat na het afsluiten van de app de filters onthouden blijven. SDB ECD 
  • Bij het ophalen van de caseload werd maar een gedeelte van de caseload weergegeven. Dit is opgelost. SDB CARE4 
  • Bij het maken van een afspraak werden alle relaties van een cliënt geselecteerd. Dit is verholpen. SDB CARE4 

En natuurlijk de nodige kleine technische aanpassingen.

SDB KISSDB Octopus: OuderApp
vandaag

SDB Octopus: OuderApp (Release 2.2.0)

🎁

De Sint zat laatst te denken,
wat kan ik de ouders nu eens schenken?
Geen snoep of sokken deze keer,
een nieuw jasje voor de app doet zoveel meer!

Met veel verbeteringen, soms groot, soms kleiner,
maken we ook dit jaar de app steeds fijner!

FUNCTIONALITEITEN

Met deze update kun je nog makkelijker op de hoogte blijven, de planning regelen, berichten versturen en belangrijke documenten terugvinden, allemaal overzichtelijk binnen de app.

🕒 Tijdlijn (op het Home-scherm)

  • Zie in één oogopslag de belangrijkste gebeurtenissen rondom jouw kind(eren). Voor deze eerste versie toont de tijdlijn updates die gebaseerd zijn op berichten, zo mis je niets wat recent is gedeeld.
  • De planning kaart bovenaan het Home-tabblad toont in één oogopslag de planning van de kinderen voor vandaag. Snelkoppelingen voor planningsverzoeken vind je onder de menuknop met de drie puntjes.

📅 Planning

  • Bekijk de planning van jouw kind(eren) met alle opvangdagen en tijden.
  • Filter de planning per kind, zodat je kunt focussen op één kind of alles samen kunt bekijken.
  • Meld eenvoudig een afwezigheid (bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie).
  • Meld afwezigheid voor meerdere kinderen tegelijk, handig voor grotere gezinnen.
  • Vraag extra opvang aan wanneer je tijdelijk meer uren nodig hebt.
  • Vraag flexibele opvang aan of bevestig deze, wanneer jullie planning verandert.
  • Bekijk direct het aantal beschikbare uren en het budget, zodat je altijd weet waar je aan toe bent voordat je een verzoek indient.

📄 Contract- & Plaatsingen

  • Bekijk de status van jouw plaatsings­aanvragen, zodat je altijd weet of iets nieuw, in behandeling of goedgekeurd is.
  • Dien een wijzigingsverzoek in voor een bestaande plaatsing, of annuleer het als de situatie verandert.
  • Annuleer een volledig plaatsing wanneer dat niet meer nodig is.

💬 Berichten

  • Bekijk alle gesprekken met de opvang in één overzicht.
  • Start een nieuw gesprek, wanneer je een vraag hebt of iets wilt doorgeven.
  • Reageer binnen lopende gesprekken, zodat alles netjes bij elkaar blijft.
  • Verwijder berichten als je je overzicht wilt opschonen.
  • Zie met duidelijke indicatoren welke berichten nog ongelezen zijn.
  • Open bijlagen direct vanuit het gesprek — zoals documenten of foto’s — en bekijk ze meteen in de app.

🖼️ Media

  • Bekijk foto’s van jouw kind, per album of individueel.
  • Sla media-items op je telefoon op, zodat je ze kunt bewaren of delen met familie.

👤 Ouder- en Kinderprofiel

  • Bekijk en werk profielgegevens bij van ouder en kind, zodat alles up-to-date blijft.
  • Pas profielfoto’s aan voor extra herkenbaarheid bij de opvang.
  • Bekijk informatie over de opvanglocatie(s).
  • Download en bekijk eenvoudig:

    • jouw documenten
    • algemene documenten
    • contracten
    • facturen
    • jaaropgaven
  • Alles handig bij elkaar — geen lange zoektochten meer in mailarchieven.

👶 Kinderprofiel

  • Bekijk en update de medische informatie van jouw kind, zodat de opvang altijd beschikt over de juiste gegevens.
  • Voeg een nieuw kind toe, als er iemand nieuws bij de opvang start.

🧑‍🤝‍🧑 Contactpersonen

  • Bekijk, voeg toe, bewerk en verwijder contactpersonen, zoals opa’s, oma’s of andere vertrouwde personen.
  • Werk de profielfoto van een contactpersoon bij, zodat medewerkers meteen weten wie er komt ophalen.

Heb je opmerkingen of ideeën? Laat het ons gerust weten via het feedback-scherm in de app. Samen blijven we de app verbeteren ❤️

SDB Octopus: OuderAppSDB Kindplanner
vandaag

SDB Octopus: OuderApp (Release 2.2.0)

🎁

De Sint zat laatst te denken,
wat kan ik de ouders nu eens schenken?
Geen snoep of sokken deze keer,
een nieuw jasje voor de app doet zoveel meer!

Met veel verbeteringen, soms groot, soms kleiner,
maken we ook dit jaar de app steeds fijner!

NIEUWE FUNCTIONALITEITEN

  • Meerdere media tegelijk opslaan
    Je kunt nu tot 20 foto’s en/of video’s tegelijk downloaden naar je apparaat. Dit kan vanaf het tabblad Alle media of binnen een specifiek album via het knopje rechtsboven in het scherm. Zodra je op deze knop tikt, kun je meerdere items selecteren. Met de downloadknop onderin start je de download, en via een voortgangsbalk zie je precies hoe ver deze is.

Opgeloste Bugs

  • Bij het aanvragen van onregelmatige opvang worden de beschikbare uren nu correct weergegeven in het budgetoverzicht.
  • Bij het aanvragen van extra opvang wordt de ingevulde opmerking voortaan correct meegestuurd.
  • De spelling van “Origineel contract” is verbeterd.

UI/UX

  • De planningstegels op het Home-tabblad zijn samengevoegd tot één overzichtelijke kaart bovenaan het scherm: zo zie je in één oogopslag de planning van je kinderen. De snelkoppelingen voor planning vind je nog steeds onder het menu met de drie puntjes.
  • De lijst met kinderen is nu direct zichtbaar op het Profiel-scherm, waardoor je sneller de informatie over je kinderen kunt zien en aanpassen.
  • Contrast en toegankelijkheid is verbeterd door het kleurgebruik van de app meer in lijn te brengen met de richtlijnen van Material Design.

Als je nog feedback hebt of iets wat je opvalt, laat het ons gerust weten. Samen maken we de app steeds beter!

SDB Planning
gisteren

CAO GHZ - Vergoeding van 3,50 of 7 euro bij extra inzet binnen 21 dagen

Binnen de cao GHZ staat een artikel dat medewerkers indien zij binnen 21 dagen op verzoek van de werkgever extra werken zij een geldelijke vergoeding ontvangen van 3,50 euro per uur door de week en 7 euro per uur in de nacht en in het weekend, bij een extra slaapdienst betreft de vergoeding 3,50 euro per uur.

De mogelijkheid om een kenmerk op de dienst mee te geven zodat deze extra vergoeding berekend wordt is in ontwikkeling.

Wat kan er verwacht worden?
- Er wordt een functionele sleutel gemaak om te zorgen dat er geautoriseerd kan worden wie het kenmerk kan plaatsen.
- Het plaatsen van het kenmerk zal mogelijk zijn op de dienst door middel van een checkbox, als deze aanstaat wordt de vergoeding afhankelijk van het tijdstip berekend. Dit komt dan naast de vergoeding die al door de rekencode bepaald wordt.
- Op de medewerkerkaart zal inzichtelijk worden over welke uren de medewerker deze extra vergoeding krijgt.
- Er wordt gezorgd voor een afgifte van de uren in de loonexport.
- Er wordt een rapport gecreëerd waarbij de wijzigingen die gedaan zijn op de peildatum in een periode van 21 dagen inzichtelijk worden. Uiteindelijk zal er een overzicht in de applicatie beschikbaar komen zodat er per dag een overzicht is van de wijzigingen en er geen rapport gedraaid hoeft te worden.

Zodra de exact gegevens bekend zijn, zal er een uitgebreid artikel verschijnen, met daarin de gedetailleerde gegevens


Hartelijke groet,
Support SDB Planning

SDB eLearning content
gisteren

Releases content e-learning

Geachte klant,

Op onze support site vind je alle actuele informatie over aanpassingen in ons contentaanbod e-learning. Meer informatie vind je in dit kennisbankartikel:
https://support.sdbgroep.nl/portal/nl/kb/articles/informatie-over-cursusupdates-opzoeken.

De laatste kwartaal nieuwsbrief van oktober vind je in onze support site of op onze website.

SDB KISSDB Kindplanner
2 dagen geleden

Boekingspagina Support Live

Geachte klant,

Met trots kondigen wij aan dat het mogelijk is om een gratis support consult met een van onze supporters in te boeken via onze digitale boekingspagina.

Op deze manier bieden we een extra mogelijkheid om gepland en efficiënt gebruik te maken van onze supportdienstverlening op het moment dat het voor jou het beste uit komt. 

Via het klantenportaal is de link naar de boekingspagina te benaderen. Deze consulten zullen plaatsvinden via MS Teams.

Meer informatie vind je in dit kennisbankartikel https://support.sdbgroep.nl/portal/nl/kb/articles/on-lins

Met vriendelijke groeten,


SDB Support

SDB Jouw Omgeving
3 dagen geleden

Jouw Omgeving Release Note ยท November 2025

Vanaf nu ontvang je de releasenotes voor de productie en staging omgevingen in één keer.

🟢 Productie Release

De volgende verbeteringen zijn vanaf nu op jouw productie omgeving te bekijken en uit te proberen: {naam van jouw installatie}.jouwomgeving.nl. De eerstvolgende productierelease vindt naar verwachting plaats op 🗓️ 17 december 2025.


🟢 ProductieVerbetering 

Tonen van leuk/niet leuk informatie voor nieuwsgroep berichten

In de nieuwsgroepen tonen we vanaf nu een 'tooltip' wanneer je met je muis over het duimpje omhoog of omlaag beweegt. Deze toont wie het bericht een like/dislike heeft gegeven. Op mobiel hou je deze knop ingedrukt om de informatie te zien.

Is er voor een nieuwsgroep ingesteld dat gebruikers elkaar niet mogen zien? Dan zullen er ook geen tooltips getoond worden.


🟢 Productie

Bugfixes

  • Achter een kalender afspraak kwam in de mobiele weergave ten onrechte een knop te staan met 'meer opties' die niet aan te klikken was. Deze knop wordt niet langer weergeven.




🟠 Staging Release

De volgende verbeteringen zijn vanaf nu op jouw staging omgeving beschikbaar om te testen: {naam van jouw installatie}-staging.jouwomgeving.nl.

Zonder blokkerende testresultaten streven we ernaar deze release tijdens de eerstvolgende productierelease 🗓️ 17 december 2025 ook op de productieomgeving door te voeren.


🟠 Staging🔹 Nieuw 

📚 Content opdelen in bundels in de bibliotheek

Bundels zijn vanaf nu in te stellen voor de bibliotheek van Jouw Omgeving. Bundels stellen een organisatie in staat om een selectie te maken van relevante content in de bibliotheek en zo de hulpverleners sneller gecureerde content te laten vinden.

Bundels zijn bijvoorbeeld in te richten per zorgpad, zorgstatus (wachtlijst, in zorg, etc.), of een andere manier die past bij jouw organisatie. Je kunt daarnaast aangeven voor welke rollen deze bundels zullen verschijnen. Maak je geen gebruik van bundels, dan werkt de bibliotheek zoals je dit gewend bent.

Omdat deze functionaliteit enige toelichting vereist, zal er deze week een uitnodiging worden verzonden voor een online training. In deze training zal een consultant je wegwijs maken in het beheren van de bibliotheek en de nieuwe bundel functionaliteit via de sysadmin omgeving. De uitnodiging wordt per mail verzonden naar ons contactpersoon bij jouw organisatie. Hopelijk zien we je daar!


🟠 Staging🔹 Nieuw 

🗓️ Kalender events toegevoegd aan de API

Onze API is uitgebreid met een endpoint voor het plaatsen, updaten en verwijderen van Kalender events. Onderdelen in de API zijn

  • Titel van een afspraak
  • Beschrijving van een afspraak
  • Eigenaar van een afspraak
  • Deelnemers UUID 
  • Externe ID
  • Startdatum en -tijd van een afspraak
  • Einddatum en -tijd van een afspraak
  • Afspraak over een hele dag (optioneel)
  • Teams URL (optioneel)


🟠 StagingVerbetering 

♻️ Uitbreiding van zorgstatus transities

Er zitten beperkingen op het wisselen tussen zorgstatussen waardoor sommige overgangen niet kunnen worden gemaakt. Om het werken met deze overgangen gemakkelijker te maken, introduceren we een paar extra overgangen. Dit zijn:

  • 'Intake' naar 'Wachtlijst' (zet op wachtlijst)
  • 'Wachtlijst' naar 'In Zorg' (start zorg)
  • 'Wachtlijst' naar 'Uit Zorg' (beëindig zorg)
  • 'In zorg' naar 'Gesloten' (sluit af)


🟠 StagingVerbetering 

❌ Automatisch alle acties sluiten onder het doel wanneer het doel is behaald/gesloten.

Op het moment dat een doel is behaald of afgesloten sluiten we vanaf nu ook automatisch de onderliggende acties. Hoe het werkt:

  • Wanneer een doel ‘behaald’ of ‘afgesloten’ wordt, moeten alle acties die nog ‘actief’ zijn naar de status ‘afgerond’ verhuizen.
  • Acties die de status ‘afgerond’ of ‘verwijderd’ hebben, moeten zo blijven.
  • Bij het heropenen van een eerder afgerond of gesloten doel, blijven de onderliggende acties afgerond of verwijderd. Deze worden niet automatisch heropend.


🟠 StagingVerbetering 

↪️  Inspringen van opmerkingen om ze beter onderscheidbaar te maken

Om opmerkingen duidelijker te onderscheiden van hun bovenliggende item hebben we extra ruimte in de kantlijn gegeven. Rapportages, berichten en andere plekken waar je opmerkingen kunt vinden zijn nu makkelijker te scannen.


🟠 Staging

Bugfixes

  • De optie 'Interactief hulpmiddel' onder de knop 'Voeg toe' in de bieb toont zicht niet langer over twee regels.
  • Het instellen van een verplichte vraag in het 'vraagreeks' bouwblok (in de program builder) slaat weer correct op.
  • Het instellen van een einddatum voor een afwezigheidsmelding is verplicht gemaakt.
  • Rapportages geschreven in Jouw Omgeving kunnen weer naar ONS gesynchroniseerd worden.




Bekijk ons Productboard

Benieuwd naar waar we verder momenteel aan werken? Bekijk het op ons 'Productboard Portal'. Hier vind je alle initiatieven die zijn gepland, waar we momenteel aan werken en die we aan het overwegen zijn. Deel jouw input door op de initiatieven een reactie achter te laten of laat ons weten welke ideeën jij hebt om Jouw Omgeving nog beter te maken!

Productboard Portal




Vragen?

Heb je vragen, opmerkingen of testresultaten naar aanleiding van deze release note? Mail deze naar support@jouwomgeving.nl

Let op: sommige functionaliteiten staan niet standaard aan en moeten in afstemming met jouw organisatie worden ingesteld. Ook zijn sommige aanpassingen binnen Jouw Omgeving pas zichtbaar na het verwijderen van de browsegeschiedenis/het legen van de cache. Op deze website staat per browser stapsgewijs omschreven hoe dit werkt.


SDB Planning
een week geleden

SDB Planning (Release 331)

Release 331 is op woensdag 26 november 2025 op de acceptatieomgeving geplaatst, gaat maandag 8 december 2025 in productie en bevat 1 nieuwe functionaliteiten en 1 opgeloste bug. Hieronder vertellen we je er alles over.


Spotlight

Aanstaande maandag 1 december hebben wij een extra service window om de versie 330 met daarin de aanpassing voor de slaapdienst op basis van minimumloon in tijd en de daglimietregeling op productie te plaatsen


Nieuwe functionaliteiten

Slaapdienst op basis van minimumloon in tijd voor CAO GHZ
Zie voor een uitgebreide uitleg hierover de apart uitgebrachte CAO Informatie Note.

Daglimietregelingen voor CAO VVT
Zie voor een uitgebreide uitleg hierover de apart uitgebrachte CAO Informatie Note.


Opgeloste Bugs

  • Balansbudget storting liet 2 verschillende waarden zien wegens afrondingsverschil (457)
  • AI-Match instelling eigen controleerde niet goed op de functie en op de niet-beschikbaarheid van de medewerker


SDB Planning
een week geleden

CAO VVT - Daglimiet regeling vanaf 1 januari 2026

Op de acceptatie- en demo-omgeving staat de versie waarin het instellen van de organisatie daglimiet en het uitbetalen van de extra dagen beschikbaar is. Op maandag 1 december zullen wij tijdens een extra servicewindow deze versie op productie plaatsen.

In de CAO VVT is afgesproken dat wanneer een medewerker vanaf 1 januari meer dagen werkt dan de afgesproken daglimiet, dit een vergoeding oplevert van € 25,- per dag.
Binnen Planning is het mogelijk om vanuit een overzicht de overschrijdingen in te zien en deze uit te betalen.

Welke instellingsmogelijkheden zijn er?
1. Verschillende functionele sleutels
2. Instellen van de organisatie daglimiet
3. Diensturensoort voor het uitbetalen
4. Welke diensturensoorten tellen mee voor de telling van de daglimiet

5. Diensturensoort voor vastleggen daglimiet toevoegen in de CAO 
6. Kwaliteitscherm en overzicht

1. Verschillende functionele sleutels
Er zijn 3 sleutels beschikbaar die toegekend kunnen worden aan de gebruikers

- het inzien geeft het recht om in het kwaliteitscherm een tegel te zien met daarin een overzicht van het aantal overschrijdingen per geselecteerde planeenheid
- uitbetalen geeft het recht om vanuit het bovenstaande scherm de daglimiet overschrijding om te zetten naar een dagafgifte in de loonexport
- muteren geeft het recht om de boeking weer te verwijderen, hiermee wordt voorkomen dat een uitbetaling onterecht wordt verwijderd

2. Instellen van de organisatie daglimiet
Onder Beheer > Tabellen > CAO is de tabel toegevoegd voor het vastleggen van de daglimiet. Deze is door ons gevuld met de standaard gegevens.

De CAO code is niet ingevuld, dat is ook niet nodig wanneer er binnen de organisatie 1 cao is. Wanneer er meerdere cao's aanwezig zijn, kan de cao geselecteerd worden door op het potloodje te klikken. Hiermee selecteer je voor welke specifieke CAO deze signalering geldt.

3. Diensturensoort voor het uitbetalen
Diensturensoort 51 is beschikbaar om in te richten, zodat de dagen van de daglimiet afgegeven kunnen worden in de loonexport.

Als de diensturensoort is aangemaakt, ga dan naar Beheer > Tabellen > Looncomponenten DUS/CAO om de exportcode in te vullen in het veld URC JUS 1

4. Welke diensturensoorten tellen mee voor de telling van de daglimiet
Per diensturensoort kan ingesteld worden welke diensturensoorten mee moet tellen voor de daglimiet, bij alle aanwezigheidsdiensten staan de vinkjes standaard aan. Het is belangrijk om deze door te lopen, zodat alleen de juiste diensturensoorten meelopen in de telling.


5. Diensturensoort voor vastleggen daglimiet toevoegen in de CAO
Onder Beheer > Tabellen > CAO onder het cao-jaarrecord voor de CAO VVT moet de diensturensoort vastgelegd worden waar de dagen op vastgelegd worden.

6. Kwaliteitscherm en overzicht
In het kwaliteitscherm is een extra tegel toegevoegd, hier in is per geselecteerde planeenheid te zien welk medewerkers een overschrijding van dagen hebben voor de periode van 6 maanden vooruit.

Door op de tegel te klikken kom je in onderstaande overzicht. Je kunt hier de periode aanpassen die je graag wil zien, deze staat standaard op een periode van 6 maanden.

In het overzicht zie je per medewerker, dienstverband het aantal inzetdagen, overschrijdingen en uitbetaalde dagen.
Dit wordt bekeken vanuit een startdatum van de week die altijd op maandag valt en een einddatum van de week die altijd op zondag valt.

In het overzicht is zichtbaar dat in de week van 8 december de medewerker 5 inzetdagen heeft, maar op basis van haar contract maar 4 dagen mag werken, daarom staat bij Overschrijding een waarde 1. 

Als ik bij deze regel het vinkje aanzet kan ik rechts boven in het scherm klikken op uitbetalen via de knop Acties
 


De kolom Foutieve uitbetaling geeft een uitroepteken weer als blijkt dat het aantal uitbetaalde dagen, niet overeen komt met de overschrijding.


Wij zijn nog bezig met de ontwikkeling voor de afwijkende daglimiet per medewerker te kunnen vastleggen.

Mochten er vragen zijn dan helpen wij graag.

Support SDB Planning



SDB Planning
een week geleden

CAO GHZ - Slaapdienst in tijd vanaf 1 januari 2026

Op de acceptatie- en demo-omgeving staat de versie waarin de slaapdienst beschikbaar is. Op maandag 1 december zullen wij tijdens een extra servicewindow deze versie op productie plaatsen

Om de slaapdienst in tijd vanaf 1 januari 2026 correct te berekenen, moet gebruik gemaakt worden van rekencode 50.
Hiermee wordt het minimumloon dat per uur vergoed wordt omgerekend naar een vergoeding in tijd. 

De omrekening gebeurt op basis van:
1. de waarden in de tabel rekenwaarde slaapdienst
2. het uurloon van de medewerker
3. de geboortedatum van de medewerker
4. de start van de dienst

1. Onder beheer > Tabellen > CAO kan de rekenwaarde slaapdienst geselecteerd worden.
In deze tabel staan de minimumlonen al ingevuld

De CAO code is niet ingevuld, dat is ook niet nodig wanneer er binnen de organisatie 1 cao is. Wanneer er meerdere cao's aanwezig zijn, kun je de cao selecteren door op het potloodje te klikken, hiermee selecteer je voor welke specifieke CAO deze berekening geldt.

2. Het uurloon van de medewerker
Er wordt gebruik gemaakt van het uurloon van de medewerker zoals deze is vastgelegd in de inschaling op de medewerkerkaart onder het kopje periode salaris, wij gaan hierbij uit van de waarde in het veld Totaal.
Het is dus belangrijk dat deze gegevens in Planning gevuld zijn.
Om te controleren of deze gegevens aanwezig zijn heb je een functionele sleutel nodig

Je hebt deze sleutel niet nodig om de juiste berekening te krijgen!

3. Geboortedatum
De geboortedatum is nodig om te bepalen voor welk minimumloon de medewerker in aanmerking komt.
Zorg dus voor een juiste geboortedatum en geen fictieve datum.

4. De start van de dienst
De berekening vindt plaats met de gegevens die bekend zijn op het startmoment van de slaapdienst. Dat bepaalt het uurloon en het minimumloon waarmee berekend wordt.

Hoe werkt de berekening?
Het aantal slaapdienst uren keer het minimum uurloon = totaal vergoeding
Het periodesalaris van de medewerker delen door het aantal periode uren in de cao = het uurloon
De totale vergoeding delen door het uurloon = het aantal inzeturen

Op de medewerkerkaart zie je bij de kolom berekende uren de uren die de medewerker bijgeschreven krijgt in het urenmanagement onder de kolom Inzet


Hoe nu verder?
Er is nog geen diensturensoort slaapdienst vanaf 1 januari 2026
- In de tabel diensturensoorten moet een nieuwe diensturensoort aan gemaakt worden met rekencode 50.
- De oude dienstcodes moeten afgesloten worden en er moeten nieuwe aangemaakt worden met de nieuwe diensturensoort
 
Er is al een nieuwe diensturensoort aangemaakt met rekencode 4 vanaf januari 2026
- In de diensturensoort tabel moet de rekencode van deze diensturensoort omgezet worden naar rekencode 50
Check of er in het rooster ook de juiste diensturensoort gebruikt is voor de geplande diensten vanaf januari 2026.

Mochten er vragen zijn dan helpen wij graag.

Support SDB Planning