SDB ECD (Release 2025.10)
Release 2025.10 gaat op 22 september 2025 in acceptatie en op 6 oktober 2025 in productie en bevat 6 functionaliteiten en 12 opgeloste bugs.
Spotlight
Mikzo 2.0
In release 2025.11 zal Mikzo 2.0 definitief geactiveerd worden in SDB ECD (en daarmee de huidige variant vervangen). Wil je vooraf alvast kennis maken met Mikzo 2.0? Dan kun je via een ticket in het klantenportaal de activatie aanvragen in release 2025.10 in acceptatie omgeving. In deze Release Notes lees je precies wat Mikzo 2.0 inhoudt.
P.S. 2: de reeds geregistreerde Mikzo zal automatisch gemigreerd worden naar "5. Professional" bij "Uitgevoerd door".
P.S. 1: de instructiefilmpjes die beschikbaar zijn in het tabblad Doelen van het zorgplan zijn momenteel nog niet aangepast. Deze zullen aangepast worden in release 2025.11.
Export abonnementen en/of contracten naar AFAS
Wil je gebruik maken van de nieuwe job om abonnementen en/of contracten naar AFAS te exporteren? Maak dit dan kenbaar via een ticket in het klantenportaal en wij zullen de job voor jouw organisatie activeren.
Link met Zorg Netwerk Omgeving (ZNO)
Graag een doorklikmogelijkheid naar de Zorg Netwerk Omgeving? Maak dan een ticket aan via het klantenportaal en wij activeren dit voor je. Verder in deze Release Notes lees je wat ZNO precies inhoudt en hoe de link vanuit SDB ECD is vormgegeven.
functionaliteiten - Zorg
Mikzo 2.0
De classificatie Mikzo is door de uitgevende organisatie gewijzigd. Als gevolg daarvan is een reeks aanpassingen doorgevoerd in SDB ECD. We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het registratieproces te vergemakkelijken en hebben zelfs een extra functionaliteit toegevoegd!
Eerst even over de (inhoudelijke) wijzigingen in de methodiek:
- Er is een extra domein "Aanvullende zorggebieden" toegevoegd, met volgende gebieden: middelengebruik en verslaving, werk en opleiding, financiën, veiligheid en justitie, opvoedondersteuning.
- Sommige reeds bestaande gebieden zijn qua naam ook enigszins aangepast: "Zingeving" is gewijzigd in "Zingeving en iets betekenen voor anderen", "Verliesverwerking en levenseinde" is gewijzigd in "Verliesverwerking en rouw", "ADL en PDL" is gewijzigd in "Persoonlijke zorg en ADL", "Mobiliteit, transfers en vallen" is gewijzigd in "Mobiliteit, transfer en vallen", "Wond(en)" is gewijzigd in "Wondzorg", "Ondervoeding" is gewijzigd in "Ondervoeding en uitdroging", "Overgewicht / vasthouden van vocht" is gewijzigd in "Overgewicht", "Cognitie, stemming en gedrag" is gewijzigd in "Psychosociale gezondheid", "Darmfunctie, obstipatie" is gewijzigd in "Obstipatie", "Darmfunctie, diarree" is gewijzigd in "Diarree", "Infectie(preventie)" is gewijzigd in "Infectie (preventie)".
- "Soort acties" (begeleiden, uitvoeren, signaleren) is vervangen door "Uitgevoerd door" (1. Cliënt, 2. Hulpmiddelen / (zorg)technologie, 3. Familie / mantelzorg, 4. Sociale netwerk / andere instanties, 5. Professional). De aandachtige lezer herkent hierin ongetwijfeld de beweging naar de zogenaamde schrijf van vijf.
- De Mikzo instructies zijn ook vernieuwd. Dat zijn de instructies die geopend worden als je op [P] drukt bij een Mikzo registratie.
Zoals eerder vermeld: de registratie zelf is ook vernieuwd.
Om te beginnen is de visualisatie van de gebieden veranderd waardoor je nu nog meer gebieden in één oogopslag in beeld hebt (en dus minder moet scrollen).
Verder is de tweede stap van het registratieproces aangepast:
- Door het inspringen is de reeks Gebied - Doel - Actie duidelijker.
- De actuele meting en de gewenste meting staan voortaan, beknopter weergegeven, naast elkaar.
- Standaard staat "5. Professional" ingevuld bij "Uitgevoerd door". Dit zal immers vaak de standaard zijn.
- Bij de actie kun je meteen de uitvoering invullen (zit dus niet meer verstopt achter een knop). Het achteraf wijzigen van deze uitvoering is nog steeds afhankelijk van de permissie "Uitvoering Mikzo". Als de tekst van de uitvoering wordt gewijzigd, dan wordt er nog steeds historie opgebouwd die je vanuit de leesweergave van de Mikzo kunt bekijken.
- Een eventueel toegekend terugkeerpatroon wordt meteen getoond zodat je ziet welk terugkeerpatroon van toepassing is.
- Al gezien? Je kunt nu ook een actueel document vanuit Verslaglegging toevoegen aan deze specifieke Mikzo registratie (als de gebruiker leesrechten heeft voor Verslaglegging). Met als gevolg dat je in de tabbladen "Doelen" en "Vandaag" via [D] meteen het gekoppelde document kunt openen.
De afdruk van het zorgplan is vanzelfsprekend ook aangepast op deze vernieuwde methodiek.
In het overzicht "Zorgplanoverzicht" is geen sprake meer van Mikzo acties maar wordt voortaan gesproken over "Uitgevoerd door".
Zelfredzaamheid in intakemodule
Voorheen was het zo dat de elementen bij Zelfredzaamheid in de intake standaard werden gevuld met "kan onafhankelijk uitvoeren". Dit om het invulproces te vergemakkelijken zodat je enkel de afwijkingen in diende te vullen. Deze methodiek had echter het vervelende neveneffect dat, na 1 wijziging te hebben doorgevoerd, meteen alle elementen opgeslagen werden bij de cliënt (Zorgplan - Beeldvorming - Profiel). Dit terwijl deze elementen in de intake misschien nog niet eens werden beoordeeld.
Om dat te voorkomen, is besloten om de elementen geen standaardwaarde meer toe te kennen maar dat bij de intake dus bewust de keuze per element moet worden gemaakt. Zodra een waarde is toegekend, en enkel dan, zal dit gegeven bij de cliënt worden opgeslagen.
Maandweergave in agenda
Voortaan wordt ook de maand weergegeven in de agenda van de cliënt.
Als je klikt op een afspraak uit de cliëntagenda, dan wordt die agenda voortaan ook meteen geopend op die dag.
Link met de Zorg Netwerk Omgeving (ZNO)
In sommige regio's wordt een zogenaamde Zorg Netwerk Omgeving gebruikt. Dit is een omgeving waarbij gegevens van de cliënt vanuit verschillende bronnen (zorgaanbieder, huisarts, ziekenhuis, ...) worden verzameld om het professionele netwerk in één oogopslag van alle relevante informatie te voorzien.
Is deze koppeling voor jouw organisatie geactiveerd, dan kun je gebruikers toegang geven tot ZNO via de gelijknamige permissie. Die vind je terug in de functierol, in de module "Cliënten" en vervolgens in het hoofdstuk "Zorgplan".
Een gebruiker met die permissie kan vervolgens via het Vandaag tabblad van het zorgplan voor die cliënt doorklikken naar ZNO.
Vereenvoudiging werkplanregistratie
De registratie van een activiteit in het werkplan is vereenvoudigd:
- Het element "Normtijd" is verwijderd.
- Het element "Eindtijd beschikbaarheid" is verwijderd.
- Het element "Aantal personen" is verwijderd.
- Het selectievakje "Algemeen" is hernoemd naar "Gehele dag".
functionaliteiten - Administratief
Job "SDB ECD -> AFAS"
Er is een nieuwe job toegevoegd aan SDB ECD waarmee abonnementen en/of contracten kunnen worden geëxporteerd naar AFAS ter facturering.
Bij het aanmaken van de job kun/moet je volgende keuzes maken:
- Start: de maand vanaf wanneer de export dient te gebeuren.
- Einde: de maand tot en met wanneer de export dient te gebeuren.
- Contracten: activeer indien je contracten geëxporteerd wilt zien.
- Abonnementen: activeer indien je abonnementen geëxporteerd wilt zien.
- Maak een proefbestand (deze optie is standaard geactiveerd): bepaal of je een proefbestand wenst of een definitief exportbestand.
Voor deze job wordt opgeslagen wat eerder is geëxporteerd. Dit gebeurt enkel voor het definitieve exportbestand en dus niet voor proefbestanden. Het opslaan van hetgeen eerder is geëxporteerd leidt tot debet/credit richting AFAS.
Randvoorwaardelijk voor de export is het ingericht hebben van uitwisselcodes voor de producten (contracten), abonnementen en OE.
Daarbovenop is het ook randvoorwaardelijk om een tarief te hebben toegekend. Dit heb je immers nodig om kenbaar te maken richting AFAS ter facturering.
Hoe ziet het exportbestand precies uit? Wel, het is een zogenaamd CSV-bestand (comma separated values oftewel door komma's gescheiden waarden).
De opmaak van een regel voor een abonnement is als volgt:
- Cliëntnummer.
- Artikelcode: dit is de ingestelde uitwisselcode voor het abonnement.
- Begindatum: is de begindatum van de toewijzing voor deze cliënt (per maand wordt 1 regel gegenereerd).
- Einddatum: is de einddatum van de toewijzing voor deze cliënt (per maand wordt 1 regel gegenereerd) .
- Aantal: het aantal dat gefactureerd dient te worden, afhankelijk van de ingestelde eenheid (eenheid = dag: aantal dagen dat abonnement geldig was in die maand | eenheid = maand: aantal dagen abonnement gedeeld door aantal dagen van de maand | eenheid = week: aantal dagen abonnement gedeeld door 7 | eenheid = jaar of eenmalig of registratie: aantal is 1).
- Tarief: ingestelde tarief.
- Kostenplaats: dit is de ingestelde uitwisselcode voor de OE.
De opmaak van een regel voor een contract is als volgt:
- Cliëntnummer.
- Artikelcode: dit is de ingestelde uitwisselcode voor het product (complexiteitsklasse).
- Begindatum: is de begindatum van de toewijzing voor deze cliënt (per maand wordt 1 regel gegenereerd).
- Einddatum: is de einddatum van de toewijzing voor deze cliënt (per maand wordt 1 regel gegenereerd) .
- Aantal: het aantal dat gefactureerd dient te worden, afhankelijk van de ingestelde eenheid in het stambestand "Contractproducten" (eenheid = uren: som van alle gerealiseerde zorg in uren | eenheid = minuten: som van alle gerealiseerde zorg in minuten | eenheid = dagdeel: som van alle gerealiseerde zorg in dagdelen van 4u | eenheid = etmaal: aantal dagen in zorg).
- Tarief: ingestelde tarief.
- Kostenplaats: dit is de ingestelde uitwisselcode voor de OE.
Indien van toepassing, wordt melding gemaakt van uitval in de job en wordt een uitvalbestand toegevoegd.
Opgeloste Bugs
- Na het automatisch opslaan van de toelichting van zelfredzaamheid verdwijnt de cursor, waardoor je daarna niet gewoon weer verder kunt met typen in datzelfde veld. (66419)
[ Intake ] - Een correctie inzake de reistijd wordt niet altijd correct opgeslagen. (64896)
[ Tijdregistratie - Uitvallijst ] - Het is niet mogelijk om de opmerking bij een planningafspraak/-patroon te verwijderen (leeg te maken). (62420)
[ Cliënten - Planning ] - Op de administratieve kaart wordt met/zonder behandeling niet altijd correct weergegeven. (65892)
[ Administratieve kaart ] - Het pijltje om vanuit de cliënt, gekoppeld aan een taak, acties uit te voeren staat raar op het scherm gepositioneerd. (67318)
[ Taken ] - Bij sommige cliënten wordt onterecht weergegeven dat het om leveringsvorm MPT (Modulair Pakket Thuis) gaat. (67122)
[ Overzichten - Productie Registratie ] - Cliënten worden in sommige gevallen onterecht getoond na filteren op een bepaalde zoekterm. (67763)
[ Start dienst - Cliëntrapportages ] - Voor VPT (Volledig Pakket Thuis) wordt dossierhouder en percentage niet getoond. (66809)
[ Cliënten - Diensten ] - Na het toepassen van de filtering wordt enerzijds getoond dat er geen cliënten werden gevonden en anderzijds worden rapportages van een eerste cliënt weergegeven. (67996)
[ Start dienst - Cliëntrapportages ] - De antwoorden op primaire vragen worden niet getoond in de afdruk van het zorgplan. (67958)
[ Cliënten - Zorgplan - Doelen ] - Een afgesloten (middels einddatum) complexiteitsklasse is toch te selecteren bij het aanmaken van een dienst. (68807)
[ Cliënten - Diensten - Contracten ] - Betrokkenen van cliënten worden onterecht getoond als contactpersonen in het stambestand. (68056)
[ Beheer - Stambestanden - Stambestanden - Relaties ]