SDB ECD (Release 2024.11)
Release 2024.11 gaat op 21 oktober 2024 in acceptatie en op 4 november 2024 in productie en bevat 4 functionaliteiten en 7 opgeloste bugs.
Spotlight
Voer een intake op een vlotte manier!
Er is een functionaliteit voor de intake toegevoegd aan SDB ECD: je hebt er alles bij elkaar en kan makkelijk switchen tussen de verschillende onderdelen, afhankelijk van het intakegesprek. Lees er meer over in deze Release Notes.
Van cliëntcontact naar contactmoment
De benaming cliëntcontact is vanaf deze release hernoemd naar contactmoment. Deze benaming sluit beter aan bij het doel van de functionaliteit, namelijk het registreren van contactmomenten betreffende de cliënt.
Migratie codetabel "Veroorzakende stof" op aanvraag
In deze Release Notes kun je lezen dat de codetabel "Allergieën & Intoleranties: veroorzakende stof" is uitgebreid met de volledige SNOMED codelijst. Vermits de codetabel al inhoud had, is het niet uitgesloten dat dubbele of overlappende inhoud is ontstaan (je had bijvoorbeeld "Bijengif" zelf al toegevoegd maar die is nog eens opnieuw toegevoegd vanuit SNOMED).
Wil je graag bepaalde overlappende / dubbele inhoud samengevoegd zien? Maak dan een ticket aan via het klantenportaal met daarin het verzoek om contact op te nemen en bij voorkeur ook al met een aanzet van welke samenvoegingen je precies doorgevoerd wilt zien. Wij nemen dan contact met je op om dit middels migratiescripts uit te voeren.
functionaliteiten - Zorg
Registreer veel vlotter alle informatie bij een intake!
We zijn trots om een gloednieuwe functionaliteit voor de intake te kunnen aanbieden.
Bij een intake worden veel verschillende gegevens besproken en genoteerd. Tot dusver diende je dan de menu's en tabbladen aan te klikken om de gegevens op de betreffende schermen in te vullen.
Dat kan uiteraard beter! Voortaan heb je een actie "Intake" ter beschikking. Opdat een gebruiker deze optie ziet, dient de betreffende permissie toegekend te worden. Je vindt de permissie bij Beheer - Autorisatie - Rollen (functierol), in de module "Cliënten", in het onderdeel "Zorgplan".
(N.v.d.r.: ondanks het feit dat de functionaliteit wordt opgeroepen vanuit "Acties", is de permissie in het onderdeel "Zorgplan" geplaatst. Dit omdat overwogen wordt om ook in het zorgplan nog een link naar de intake te maken.)
Is de permissie toegekend, dan kan een gebruiker de intake starten door daarvoor te kiezen bij [Acties] in de rechterbalk.
De intakemodule wordt in een apart tabblad opgestart. Je kunt het tabblad sluiten middels het kruisje rechts bovenin. Of je kunt uiteraard ook het tabblad zelf sluiten. Er is bewust gekozen voor een apart tabblad zonder extra cliëntinformatie aan de rechterkant om zoveel mogelijk plaats te hebben voor de intake zelf. Intakes vinden ook regelmatig op een tablet plaats: de huidige implementatie draagt ook op die toestellen bij aan het hebben van een totaaloverzicht.
Het tabblad vermeldt, zowel op het scherm als in de naam van het tabblad zelf, dat het om de intakemodule gaat en voor welke cliënt je de intake hebt opgestart. Je hebt de mogelijkheid om vanuit de intakemodule de cliënt (opnieuw) te openen indien gewenst.
De intakemodule bestaat uit 7 onderdelen, in een vaste volgorde. In een volgende fase worden mogelijk nog extra onderdelen toegevoegd. De toegekende permissies bepalen welke onderdelen je als gebruiker ziet en welke acties (toevoegen, wijzigen, verwijderen) je uit mag voeren.
- Contactmomenten: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Communicatie - Contactmomenten.
- Wonen: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Registratie - Wonen.
- Netwerk: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Registratie - Netwerk.
- Mijn verhaal: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Mijn verhaal.
- Zelfredzaamheid: dezelfde onderdelen als bij Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Profiel - Zelfzorg, doch bewust anders vormgegeven. Lees er hierna meer over.
- Profiel: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Profiel.
- Metingen: dezelfde functionaliteit als bij Cliënten - Zorgplan - Metingen.
Filteropties zijn niet uit de diverse functionaliteiten overgenomen. Enkel de actuele gegevens worden getoond (bijv. Adressen bij Wonen).
Het zal je mogelijk opvallen dat er nergens een [Opslaan] knop is voorzien in de diverse tabbladen zelf.
- Voeg je gegevens toe door in een tabblad op de knop [Nieuw] en vervolgens [Opslaan] te drukken, dan voeg je op die manier uiteraard gegevens toe. Dat geldt voor de tabbladen Contactmomenten, Wonen, Netwerk, Profiel en Metingen.
- Bij het toevoegen of wijzigen van gegevens rechtstreeks in het tabblad zelf zullen de mutaties automatisch worden opgeslagen. Je hoeft dus niet expliciet op [Opslaan] te drukken. Dit is toegepast voor Mijn verhaal en Zelfredzaamheid.
P.S.: er vindt bij "Mijn verhaal" geen historieopbouw plaats.
Bovenstaande methodiek laat toe continu te switchen van het ene tabblad naar het andere (een intakegesprek kent immers vaak geen vaste structuur) zonder daarbij gegevens te verliezen.
Beloofd om ook nog even terug te komen op het tabblad "Zelfredzaamheid". Dit is de functionaliteit uit Zelfzorg (Cliënten - Zorgplan - Beeldvorming - Profiel) maar bewust (voor de overzichtelijkheid) in een compactere vorm weergegeven. In de intakemodule is de naamgeving alvast veranderd van "Zelfzorg" naar "Zelfredzaamheid" vanwege toekomstige doorontwikkelingen. Bij de zelfredzaamheid wordt in basis uitgegaan van het feit dat een cliënt zonder hulp de betreffende acties kan uitvoeren. Blijkt dat niet zo te zijn, dan kun je dat aanpassen via de selectielijst, eventueel een toelichting geven en eventueel het betreffende optionele veld (zichtbaar te maken door op het pijltje te drukken vooraan de regel) invullen.
Tot slot: je bent uiteraard vrij om de intake op elk gewenst moment opnieuw te openen. Alle geregistreerde gegevens zijn in de betreffende tabbladen zichtbaar.
functionaliteiten - Administratief
Controleer toestemmingen via Cliëntgegevens Algemeen
In het overzicht Cliëntgegevens Algemeen wordt voortaan per cliënt weergegeven wat de status is van de diverse toestemmingen die kunnen worden geregistreerd. De vaste toestemmingen "eOverdracht" en "ANW" hebben een eigen kolom. Eventuele andere toestemmingen worden gebundeld weergegeven in de kolom "Anders".
Bij de export van dit overzicht worden deze toestemmingen vanzelfsprekend ook opgenomen in het Excel-bestand.
SMOMED codelijst in codetabel Veroorzakende stof
Inmiddels is er in een aantal regio's gestart met de "gecontroleerde livegang" van eOverdracht. In de ontwikkeling ervan is destijds met de deelnemende klanten afgesproken om de uitgebreide SNOMED codelijst voor allergie niet te implementeren en de codetabel vrij te laten. Doch er is voortschrijdend inzicht: het voordeel van naar wens kunnen inrichten van de codetabel weegt niet op tegen het nadeel dat je bij ontvangst van een verpleegkundige overdracht hoogstwaarschijnlijk de allergie niet kan overnemen omdat de ontvangen SNOMED code (nog) niet bij de uitwisselcodes is gedefinieerd. Vandaar dat is besloten om de SNOMED codes daadwerkelijk in de codetabel toe te voegen en daarbij ook (zowel voor verzenden als ontvangen van eOverdracht) de uitwisselcodes in te richten. De toegevoegde codes zijn standaard niet zichtbaar ("oogje" in codetabel) bij de registratie. Wordt er een SNOMED code meegestuurd met de eOverdracht en overgenomen naar SDB ECD, dan zal die code automatisch als zichtbaar worden gemarkeerd in de codetabel.
Opnamedatum en -tijd ELV
Bij de registratie van een ELV-indicatie (Eerstelijnsverblijf) wordt voortaan de opnamedatum en opnametijd niet meer gevuld met de huidige datum en het huidige tijdstip. In de praktijk zal dit namelijk nagenoeg nooit van toepassing zijn.
Opgeloste Bugs
- Indien je een code uit de codetabel "Gewicht: kleding" markeert als niet zichtbaar, dan is die code toch te selecteren bij de registratie van het gewicht. (22097)
[ Cliënten - Zorgplan - Metingen ] - Het administratief dashboard geeft voor het extramuraal proces aan dat er een aantal afspraken nog gefiatteerd moet worden, doch in de detailschermen wordt dit aantal niet op OE-niveau duidelijk gemaakt. (21092)
[ Dashboard - Administratief ] - Het administratief dashboard geeft in sommige gevallen een verkeerd aantal weer bij het aantal afspraken dat nog overgehaald dient te worden in het extramuraal proces. (21434)
[ Dashboard - Administratief ] - Indicatievrije zorg wordt niet correct toegepast in de Wlz declaratie. (21740)
[ Uitwisseling - Jobs ] - Het administratief dashboard geeft soms een verkeerd aantal weer bij de uitvallijst (extramuraal proces). (22497)
[ Dashboard - Administratief ] - Bij de (cliënt)actie "Zorgplan beëindigen" worden de toekomstige, geplande onderzoeken niet afgesloten. (21906)
[ Acties ] - In het overzicht Productie Registratie worden sommige producten dubbel weergegeven. (22254)
[ Overzichten - Productie Registratie ]
kennisbank
De kennisbank van het klantenportaal is in het kader van deze release uitgebreid met volgende artikels: